آژانس مسکن هشدار داد که خانوارها اکنون بیش از کل تولید ناخالص داخلی کانادا بدهکار هستند

خانوارهای کانادایی بیشتر از سایر کشورهای گروه 7 بدهکار هستند و مبلغ بدهی آنها اکنون بیشتر از ارزش کل اقتصاد کشور است.

این یکی از نکات اصلی گزارش جدید آژانس مسکن کانادا، Canada Mortgage and Housing Corporation بود که بخش عمده ای از بازار مسکن کشور را از طریق بیمه وام مسکن پشتیبان می کند.

در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، آلد آب آیورورث، معاون اقتصاد CMHC گفت که اقتصاد کانادا بیشتر در معرض خطر هر بحرانی است که به دلیل میزان بدهی خانوارهای کانادایی به وجود آمده است.

او گفت: «سطوح بسیار بالای بدهی خانوارهای کانادا – بالاترین سطح در گروه G7 – اقتصاد را در برابر هر بحران اقتصادی جهانی آسیب پذیر می کند. زمانی که بسیاری از خانوارها در یک اقتصاد به شدت بدهکار هستند، وضعیت می‌تواند به سرعت بدتر شود، مانند آنچه در ایالات متحده در سال‌های 2007 و 2008 مشاهده شد.»

این گزارش خاطرنشان می کند که بدهی خانوارها اکنون به 107 درصد از تولید ناخالص داخلی کانادا رسیده است، نسبتی که به گفته لورورث در سال های اخیر “غیرقابل اجتناب” بالاتر رفته است. در سال 2008، بدهی خانوارها در کانادا 80 درصد تولید ناخالص داخلی بود، قبل از اینکه تا سال 2010 به 95 درصد افزایش یابد و در طول همه گیری 100 درصد تحت الشعاع قرار گیرد.

وی گفت: در مقابل، بدهی خانوارها در ایالات متحده از 100 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2008 به حدود 75 درصد در سال 2021 کاهش یافت و افزود که این نسبت در کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان نیز کاهش یافته است. در حالی که خانوارهای آمریکایی بدهی خود را کاهش دادند، کانادایی ها بدهی خود را افزایش دادند و این احتمالاً همچنان افزایش خواهد یافت مگر اینکه به مقرون به صرفه بودن در بازار مسکن توجه کنیم.»

گزارش CMHC دومین گزارش در چند هفته اخیر است که زنگ خطر را در مورد بار بدهی به صدا در می آورد. بررسی سیستم مالی بانک مرکزی کانادا هفته گذشته هشدار داد که هزینه به شدت بالاتر حمل وام مسکن یک خطر بزرگ برای اقتصاد در سال های آینده است.

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر در تلاش برای کاهش تورم بی‌سابقه نرخ وام‌دهی خود را به شدت افزایش داده است.

دارندگان وام مسکن با نرخ متغیر بلافاصله کاهش نرخ‌های بالاتر را احساس کردند، اما بانک مرکزی هشدار داد که دارندگان نرخ ثابت باید در سال‌های آینده خود را برای تأثیر مشابهی آماده کنند.

CMHC هشدار داد، در حالی که بسیاری از خانواده‌ها تا زمانی که سطح درآمدشان ثابت باقی می‌ماند، موفق می‌شوند در بالای بار بدهی‌های خود باقی بمانند، زمانی که این وضعیت به‌طور ناگهانی و غیرمنتظره تغییر کند، مشکلی برای کل اقتصاد می‌شود.

در این گزارش آمده است: «ما نشانه‌های هشدار اولیه را می‌بینیم که مصرف‌کنندگان بیشتر و بیشتری با مشکلات مالی مواجه می‌شوند. برای بسیاری از دارندگان وام مسکن، پرداخت بدهی خود، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است.

بدهی وام مسکن بزرگترین مشکل

گزارش CMHC اشاره کرد که سه چهارم بدهی خانوارهای کانادا به وام مسکن مرتبط است. آژانس مسکن گفت که هرگونه تمایل برای رسیدگی به مشکل قرض الحسنه قرض الحسنه ارتباط نزدیکی با بازار مسکن کشور دارد.

آلد آب آیورورث گفت: با افزایش قیمت خانه در کانادا، خانوارها بدهی می گیرند که منجر به افزایش کل بدهی در اقتصاد می شود. درازمدت، برقراری مجدد مقرون به صرفه بودن مسکن در کانادا کلید کاهش بدهی خانوارها خواهد بود، اگر بخواهند صاحب خانه شوند.

تماشا | قیمت مسکن و مواد غذایی موجب افزایش غیرمنتظره تورم می شود:

قیمت مسکن و مواد غذایی باعث افزایش غیرمنتظره تورم می شود

کانادایی ها برای اولین بار در تقریبا یک سال گذشته شاهد افزایش غیرمنتظره تورم هستند که عمدتاً ناشی از افزایش هزینه های اجاره، وام مسکن و مواد غذایی است.

بنجامین تال، اقتصاددان CIBC، گفت که کانادا در میان یک “بحران مقرون به صرفه” در مورد مسکن قرار دارد و این بحرانی است که سال ها در حال ساخت است.

موج کنونی مهاجرت توجه را به این مشکل جلب می کند و دولت های استانی، شهری و فدرال را تشویق می کند تا هر کاری که می توانند برای ساخت واحدهای مسکونی بیشتر انجام دهند، اما او گفت که حداقل بخشی از راه حل باید از پایان دادن به وسواس مالکیت خانه در این کشور باشد. مقام اول

او در مصاحبه‌ای به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که در آن ۳۵ سال سن داشته باشید، متاهل باشید، دو فرزند دارید و در حال اجاره دادن هستید – هیچ مشکلی برای شما وجود ندارد.

“وضعیت بدتر و بدتر و بدتر می شود، بنابراین ما باید آن را به عنوان یک بحران در نظر بگیریم – و راه حل اجاره باید بخشی از آن باشد.”