آیا دیوید جانستون در تضاد منافع است؟ کارشناسان می گویند فقط کانادایی ها می توانند تصمیم بگیرند

دیوید جانستون از زمانی که برای اولین بار به عنوان گزارشگر ویژه دولت فدرال در مورد مداخله خارجی در انتخابات انتخاب شد، به دلیل ارتباطش با نخست وزیر جاستین ترودو، متهم به ناتوانی برای این کار شد.

رهبران احزاب محافظه‌کار و بلوک کبکوا هر دو گفته‌اند که ترودو و جانستون دوستانی هستند که خود را معرفی می‌کنند، که روابط دیرینه آنها به حدی نزدیک است که جانستون نمی‌تواند در مورد اقدامات نخست‌وزیر قضاوت کند.

اما کارشناسان می گویند تعیین اینکه آیا فردی در تضاد منافع است یا خیر – و اینکه آیا تصمیمات آنها تحت تأثیر این تضاد بوده است یا خیر – کاملاً یک واقعیت نیست. درک عمومی نقش زیادی دارد.

هیو گانز، استاد بازنشسته رفتار سازمانی در دانشکده مدیریت روتمن، به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «در صورت تضاد منافع، این همان چیزی است که شما فکر می‌کنید و من فکر می‌کنم هرکسی باید تصمیم خودش را در این مورد بگیرد».

“در این نمونه خاص، این یک مشکل است، زیرا رابطه بین جانستون و خانواده ترودو نسبتاً ضعیف است. من گمان می‌کنم که این یکی از این موارد است که در لبه‌ها قرار دارد، خواه تضاد منافع واقعی وجود داشته باشد.”

جانستون، فرماندار کل سابق، در ماه مارس توسط ترودو به عنوان گزارشگر ویژه منصوب شد، پس از مجموعه ای از اخبار توسط گلوبال نیوز و گلوب اند میل که دولت چین را در یک سری عملیات مداخله در انتخابات فدرال 2019 و 2021 مدعی شد.

جانستون وظیفه ارزیابی میزان و تأثیر آن مداخله و واکنش دولت به گزارش‌های اطلاعاتی را بر عهده داشت و همچنین پیشنهادهایی برای بهبود نحوه مبارزه سازمان‌های دولتی با این مداخله را بر عهده داشت.

همچنین از جانستون خواسته شد تا تصمیم بگیرد که آیا یک تحقیق عمومی رسمی باید انجام شود یا خیر – تحقیقی که بتواند شاهدان را احضار کند، شواهد را بشنود و اسناد را درخواست و بررسی کند. روز سه شنبه، او گفت که چنین تحقیقی ضروری نیست.

جانستون از خود دفاع می کند

پس از انتشار گزارش خود، اولین واکنش پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کار، طرح موضوع تضاد منافع بود.

پویلیور گفت: «امروز می بینیم که دوست اسکی، همسایه کلبه، دوست خانوادگی و عضو بنیاد ترودو که از سوی پکن تأمین مالی می شود، بیرون آمد و دقیقاً همان کاری را که من پیش بینی می کردم انجام داد – به ترودو کمک کرد تا نفوذ پکن در دموکراسی ما را بپوشاند».

این بیانیه بازتاب اظهارات ایو فرانسوا بلانشت، رهبر بلوک در ماه مارس بود. بلانشت گفت در حالی که او شخصاً چیزی علیه جانستون ندارد، ترودو باید گزارشگر ویژه ای را انتخاب می کرد که “از همان ابتدا دوستان او” نباشد.

تماشا | پویلیور بی طرفی جانستون را زیر سوال می برد:

پویلیور بی طرفی جانستون را پس از تصمیم خود مبنی بر عدم برگزاری تحقیقات عمومی زیر سوال می برد

پس از اینکه دیوید جانستون اعلام کرد که انجام تحقیقات عمومی در مورد مداخله خارجی را توصیه نمی کند و از رهبران اپوزیسیون خواست به NSICOP بپیوندند، پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه کار در شهر کبک به خبرنگاران در شهر کبک گفت که او “سکوت نخواهد کرد”.

اولین سوال خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی سه شنبه جانستون در مورد اصل گزارش نبود، بلکه سوال تضاد منافع بود.

جانستون تمام تلاش خود را کرد تا این پیشنهاد را که باید به نتایج او با شک و تردید نگریسته شود، نادیده گرفت. او گفت که با پیر ترودو دوست بوده و در دوران کودکی جاستین ترودو و برادرانش با خانواده ترودو اسکی کرده است، اما رابطه آنها چندان ادامه پیدا نکرد.

او گفت که زمانی که مدیر دانشگاه مک گیل بود، جاستین ترودو را گهگاه در محوطه دانشگاه می دید، اما از آن روزها تاکنون با نخست وزیر فعلی ارتباط چندانی نداشته است.

تماشا | خبرنگار از دیوید جانستون در مورد تضاد منافع سوال می کند:

خبرنگار از دیوید جانستون در مورد تضاد منافع سوال می کند

دیوید جانستون با خبرنگاران در مورد تضاد منافع در نقش خود به عنوان گزارشگر ویژه مداخله خارجی صحبت می کند. محافظه کاران از انتصاب جانستون به عنوان گزارشگر ویژه انتقاد کرده و به دوستی وی با خانواده ترودو و موقعیت سابق وی به عنوان عضوی از بنیاد پیر الیوت ترودو اشاره کرده اند.

جانستون گفت که در گذشته بیش از سه ده بار در نقش های عمومی حضور داشته است – در سال 2007 از سوی استیون هارپر، نخست وزیر سابق، برای تهیه پیش نویس شرایط مرجع کمیسیون Oliphant – و هرگز “بی طرفی یا درستکاری” خود را نداشته است. مورد سوال قرار گرفت.

وی گفت: این اولین بار است که این اتفاق می افتد. این برای من بسیار نگران‌کننده است، زیرا این نوع اتهامات بی‌اساس اعتماد به نهادهای عمومی ما را کاهش می‌دهد.»

جانستون اصرار داشت که در تضاد منافع نبوده است. او گفت که از قاضی بازنشسته دادگاه عالی کانادا، فرانک یاکوباکی نظر خواسته است و کاملاً به او گفته شد.

اتهامات همچنان ادامه دارد

اما این استدلال نتوانست منتقدان او را منصرف کند. کارشناسان می گویند که سخنان جانستون و سخنان نخست وزیر نشان می دهد که جانستون به احتمال زیاد در تضاد منافع بوده است – حتی اگر هیچ راهی برای تعیین اینکه آیا گزارش او در نتیجه مغرضانه بوده است یا خیر.

اندرو استارک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو، “بنابراین حتی اگر بگوییم که دیوید جانستون در تضاد منافع بوده است، ما چیزی در مورد صداقت یا توانایی او برای بالا رفتن از این منافع پیشنهاد نمی کنیم.” به سی بی سی نیوز گفت.

ما به سادگی می گوییم یک محدودیتی وجود داشت و شاید شما نباید فردی برای انجام این کار می بودید.»

داف کوناچر، یکی از بنیانگذاران دیده بان دموکراسی، از دفتر تضاد منافع و کمیسر اخلاق خواسته است که تصمیم ترودو برای استخدام جانستون را پس از اینکه این دو در گذشته به طور علنی دوستی خود را اعلام کردند، بررسی کند.

از زمانی که کمیسر موقت مارتین ریچارد به دلیل اختلاف در صورت وجود مشکل از سمت خود کناره گیری کرد، این دفتر هیچ کمیسری نداشت – او خواهر شوهر وزیر امور بین دولتی دومینیک لبلانک است.

کوناچر به سخنرانی ترودو در 28 سپتامبر 2017 اشاره کرد – که در آن نخست وزیر جانستون بازنشسته را “یک دوست خانوادگی” و “همسایه دوستانه” توصیف کرد – و جانستون یک سال قبل به CTV News گفت که همسرش شارون و خانواده ترودو “دوستان خوبی شده اند.”

“حتی اگر آنها مطابق قانون تعارض منافع با هم دوست نباشند، آنها دوستان خانوادگی هستند و شما مجاز به پیشبرد نادرست منافع شخصی هیچ فردی نیستید. و البته، پیشبرد منافع یک دوست خانوادگی نادرست است. او به سی بی سی نیوز گفت.

کوناچر همچنین در مورد نظر حقوقی یاکوبوچی سؤالاتی را مطرح کرد و گفت که باید به اطلاع عموم برسد.

قانون تضاد منافع حاوی دستورالعمل هایی برای تعیین اینکه آیا رابطه صاحب منصب دولتی با شخصی به عنوان دوستی طبقه بندی می شود یا خیر.

این دستورالعمل‌ها تعداد دفعات تعامل افراد، مبادله هدایا و درک دیگران از آن رابطه را در نظر می‌گیرند. اما کارشناسان می گویند که پایبندی به قانون این موضوع را برای کانادایی ها حل نمی کند.

“مردم باید تصمیم خود را بگیرند”

گونز گفت: “حدس من این است که اگر قوانینی در جایی نوشته شده باشد، جانستون، من گمان می کنم، احتمالاً در این مورد از آنها عبور می کند.”

“اما مردم باید در مورد آنچه چین انجام داده است تصمیم بگیرند. سپس من فکر می کنم این مسئله این است که مردم تصمیم خود را بگیرند، در این مثال، تصمیم بگیرند که آیا جانستون در مورد آن تصمیم بگیرند یا نه. نه.”

کارشناسان می گویند که چون جانستون توسط هارپر، محافظه کار، فرماندار کل منصوب شد و وظیفه تعیین شرایط برای تحقیقات در مورد معاملات تجاری برایان مولرونی با کارلهینز شرایبر تاجر آلمانی-کانادایی، وفاداری شخصی او به سختی ایجاد می شود.

جان پورتلی، استاد بازنشسته در دپارتمان رهبری، گفت: “مردم باید این را بگذرانند و در نهایت باید با قاطعیت خود ادامه دهند. اما مسلماً قوزها، از جمله من، همیشه مغرضانه هستند. هیچ تصور بی طرفانه ای وجود ندارد.” در دانشگاه تورنتو

استارک گفت که از آنجایی که مداخله خارجی تهدیدی اساسی برای دموکراسی پارلمانی است، و از آنجا که دولت لیبرال متهم به عدم هشدار به محافظه‌کاران در مورد آن است، باید در انتخاب گزارشگر ویژه دقت بیشتری می‌کرد.

“پیر پویلیور از آن دسته آدم هایی است که دندان هایش را در چنین چیزی فرو می برد و از آن استفاده می کند، چه میزان اعتبار و چه میزان کمی در آن وجود داشته باشد. اما چرا می خواهید این امکان را مجاز کنید، در حالی که می توانید از آن اجتناب کنید. آی تی؟” او گفت.

“بدون طرح هیچ سوالی در مورد شایستگی یا درستی دیوید جانستون، بهتر است همیشه توصیه شود، اگر در تلاش برای القای اعتماد عمومی هستید، از این احتمال اجتناب کنید.”