بازماندگان قرار است به اتهامات سوء استفاده از RCMP در مدرسه روزانه در برنز لیک، BC شهادت دهند.

هشدار: این داستان حاوی جزئیات بالقوه ناراحت کننده در مورد تجربیات مدارس روزانه فدرال هند است.

بازماندگان یک مدرسه روزانه در شمال بریتیش کلمبیا که ادعا می کنند RCMP تحقیقات در مورد اتهامات سوء استفاده تاریخی آنها را اشتباه انجام داده است، از روز دوشنبه، بیش از یک دهه پس از بسته شدن تحقیقات اولیه، به دادگاه حقوق بشر کانادا رسیدگی می شود.

در سال 2012، بازماندگان از برنز لیک First Nation و Lake Babine Indian Band ادعاهایی مبنی بر سوء استفاده فیزیکی، عاطفی و جنسی تاریخی در مدرسه روزانه Immaculata سابق در دریاچه برنز به پرنس جورج RCMP ارائه کردند که تحقیقات را بدون اتهامات جنایی بسته شد.

شش نفر از بازماندگان در سال 2017 با ادعای نژادپرستی سیستماتیک و تضاد منافع شکایتی را به کمیسیون حقوق بشر کانادا ارائه کردند. آنها ادعا می کنند که سه نفری که در مرکز اتهامات قرار داشتند، بر تحقیقات و تصمیم RCMP برای عدم اتهام تأثیر گذاشتند.

RCMP هرگونه سوگیری، تضاد منافع یا سوء استفاده از تحقیقات را رد کرده است.

مدونا ساندرسون، سخنگوی این دادگاه عصر یکشنبه در ایمیلی به سی‌بی‌سی نوشت: «ما نمایندگانی در دادگاه خواهیم داشت، اما در جریان رسیدگی‌ها اظهارنظری نخواهیم کرد.»

نام تنها فرد متهم زنده تحت ممنوعیت انتشار است که دادگاه در سال 2022 دستور داد تا از “مشکل ناخواسته” جلوگیری کند.

جلسه دادگاه از زمان صدور دستور در ژانویه 2020 با تأخیرهای غیرقابل توضیحی همراه بوده است. در آن زمان، سه بازمانده از جمله شاکی اصلی کتی وودگیت، اما ویلیامز و آن تام و یک شاهد به نام رودی جوزف درگذشتند.

‘ما ترسیدیم’

دوروتی ویلیامز 60 ساله خواهر ویلیامز شهادت خواهد داد. او از کودکی در اواخر دهه 1960 به مدرسه رفت و می‌گوید انتظار طولانی برای عدالت او را مجبور کرده است که خاطرات دردناکی را زنده کند و شفای را از بازماندگان متوفی ربوده است که خودش امیدوار است پیدا کند.

دوروتی در مصاحبه‌ای به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «آنچه برای من معنی دارد خاطرات، ضرب و شتم، فریادها، گریه‌های اتاق دیگ بخار است… رها کردن آن یک‌بار برای همیشه.»

دوروتی، یکی از اعضای Lake Babine First Nation، گفت که هنوز خاطرات ضرب و شتم با تسمه و توپ بسکتبال، آزار جنسی و چسباندن یک نوار صابون به زور داخل دهانش به خاطر صحبت کردن به زبان حاملش، او را تسخیر کرده است.

او گفت که او همچنین دیده و شنیده است که دیگران از جمله اِما را به زیرزمین مدرسه می کشانند تا با تسمه بسته شوند و مورد آزار جنسی قرار گیرند. دوروتی گفت که اظهارات نژادپرستانه و آزار و اذیت در مدرسه ثابت بود که در سال 1986 تعطیل شد.

دوروتی می‌گوید: «من صدای جیغ می‌شنیدم، صدای گریه‌های بچه‌ها را از آن اتاق دیگ بخار شنیدم. ما از نزدیک شدن به ورودی دیگ بخار اجتناب کردیم. ترسیده بودیم.

کالین هرینگتون، عضو دادگاه، شهادت سه شاکی بازمانده و 20 شاهد را در برنز لیک تا 12 مه خواهد شنید، اولین جلسه استماع که از زمان تأسیس دادگاه در سال 1977 در خارج از اتاوا برگزار می شود.

بقیه جلسه 10 هفته ای به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

“یک عمر صحبت در مورد آن”

دولت کانادا از اواسط دهه 1800 حدود 200000 کودک بومی کانادا را مجبور به تحصیل در بیش از 700 مدرسه روزانه دولتی و کلیسا به عنوان ابزاری برای جذب در جامعه استعماری سفیدپوست کرد.

برخلاف مدارس مسکونی، کودکان در حین تحصیل در مدارس روزانه با خانواده‌های خود زندگی می‌کردند، اما آزار جسمی، جنسی و عاطفی را نیز تجربه کردند.

بازماندگان مدرسه روزانه در کمیسیون حقیقت و آشتی سال 2015 یا در توافقنامه اسکان مدارس مسکونی هند در سال 2006 با دولت فدرال گنجانده نشدند.

Immaculata، که در سال 1950 افتتاح شد، همچنین در توافقنامه اقدام کلاسی مدرسه روزانه در سال 2019 با دولت فدرال گنجانده نشد.

ویلف آدام، رئیس سابق Lake Babine First Nation، می‌گوید جلسه استماع مدت‌هاست به تعویق افتاده است.

آدام به سی‌بی‌سی نیوز گفت: “با مدارس مسکونی، قربانیان شش فوت زیرتر هستند. قربانیان در مدرسه Immaculata، بسیاری از آنها هنوز زنده هستند.” “هنوز تعداد زیادی از اعضا هستند که هنوز آسیب می بینند، برخی فوت کرده اند، و هنوز کارهای ناتمامی وجود دارد که باید اصلاح شود.”

اگر دادگاه تشخیص دهد که RCMP حقوق بشر بازماندگان را نقض کرده است، می‌تواند راه‌حل‌هایی از جمله الزام نیرو به پرداخت غرامت به بازماندگان یا انجام تحقیقات جدید را دستور دهد.

آدام می گوید که RCMP باید از بازماندگان عذرخواهی کند و تحقیقات جدیدی را انجام دهد تا ببیند آیا اتهامات جنایی بدون توجه به تصمیم دادگاه امکان پذیر است یا خیر.

دوروتی ویلیامز، که یک مربی و معلم زبان کریر است، خرس عروسکی را که در یک استراحتگاه شفابخش با خواهرش دریافت کرده بود و یک عکس قاب شده از اما با او را به جلسات دادگاه می آورد.

او گفت: “این یک عمر شفا است، یک عمر صحبت در مورد آن.” “همانطور که اما گفت، من نمی خواهم آن را مانند یک چمدان سنگین حمل کنم.”


پشتیبانی برای هر کسی که تحت تأثیر تجربه آنها در مدارس روزانه و مدارس مسکونی قرار می گیرد در دسترس است.

یک خط خدمات پشتیبانی بهداشتی مدارس روزانه فدرال هند برای مردم در BC به شماره 1-877-477-0775 و یک شماره برای هر استان و منطقه در اینجا وجود دارد.

یک خط بحران ملی مدارس مسکونی هندی برای حمایت از دانش آموزان سابق و افراد آسیب دیده ایجاد شده است. مردم می توانند با تماس با خط 24 ساعته بحران ملی: 1-866-925-4419 به خدمات ارجاع عاطفی و بحران دسترسی داشته باشند.

مشاوره سلامت روان و پشتیبانی بحران نیز به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته از طریق خط تلفن Hope for Wellness به شماره 1-855-242-3310 یا از طریق چت آنلاین در www.hopeforwellness.ca در دسترس است.