بله قبل از میلاد، آنجا گرم است – اما اینجاست که چرا هواشناسان آن را “گنبد گرما” نمی نامند

با افزایش دمای هوا به بیش از 30 درجه سانتیگراد در بخش هایی از استان در این آخر هفته، برخی از ساکنان بریتیش کلمبیا ممکن است تعجب کنند که چرا اصطلاح “گنبد حرارتی” را مانند سال 2021 نمی شنوند.

در آن سال، درجه حرارت در سراسر قبل از میلاد رکوردها را شکست و گرما باعث مرگ صدها نفر شد.

آرمل کاستلان، هواشناس آمادگی هشدار در محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کانادا، می گوید گنبد گرمایی یک اصطلاح عمومی است که به موج گرما و خط الراس با فشار بالا اشاره می کند.

کاستلان می گوید اگرچه رکوردهای دما احتمالاً در این آخر هفته شکسته خواهد شد، اما برخی از عوامل کلیدی با شرایط آن سال متفاوت است.

“[This heat wave] کاستلان در اوایل این هفته در طی یک جلسه توجیهی فنی گفت: پتانسیل رسیدن به همان افراطی که در ژوئن 2021 دیدیم را ندارد، زمانی که دمای 25 درجه بالاتر از دمای فصلی را مشاهده کردیم.

ما به یک حیوان به این معنا نگاه نمی کنیم.»

خنک کننده شبانه

در طول یک گنبد حرارتی، یک سیستم فشار بالا برای به دام انداختن دمای بالا در نزدیکی سطح زمین کار می کند. گرما افزایش می یابد و سپس به پایین رانده می شود، مانند یک کوره همرفت.

دمای بالای این آخر هفته در سال قبل از میلاد به همین شکل به دام نمی‌افتد و مهمتر از همه، یک شبه خنک می‌شود و تسکین می‌دهد. کاستلان می‌گوید شب‌های طولانی‌تر در این زمان از سال به معنای دمای خنک‌تر بیشتر از ماه ژوئن است.

تصویری از گنبدی که گرما در حال افزایش است، به دام افتاده و راه خود را به پایین باز می‌کند.
(سی بی سی نیوز)

با این حال، هواشناسان و مقامات آمادگی اضطراری همچنان احتیاط را می‌خواهند زیرا بیشتر مردم در این زمان از سال هنوز به گرما عادت نکرده‌اند.

افرادی که بیشتر در معرض گرما هستند عبارتند از: افراد مسن و باردار، نوزادان و کودکان خردسال، و افرادی که دارای شرایط سلامتی قبلی مانند دیابت هستند.

شرایط جوی مختلف

جالینا بنت، کارشناس هواشناسی در تیم تحقیقاتی پیش بینی هواشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می گوید که موج گرمای آخر هفته شرایط جوی مشابه گنبد گرمایی سال 2021 را ندارد.

به گفته بنت، یک خط الراس ثابت بر فراز ونکوور و یک فرورفتگی کم فشار به سمت شرق و غرب نیز در این آخر هفته وجود دارد، اما در طول گرمای سال 2021، گنبدی که در غرب قرار داشت، بیشتر در جنوب قرار داشت و در هوای گرم بیشتری می‌وزید.

جنبه دیگر گنبد حرارتی در سال 2021 مدت زمان آن بود: بیش از یک هفته. از سوی دیگر این موج گرما باید تا روز سه شنبه تمام شود.

بنت می‌گوید دقیقاً مشخص نیست که دمای بالا در سال قبل از میلاد چگونه افزایش می‌یابد، و او می‌افزاید که ممکن است گرمای شدید مانند لیتون در سال 2021 وجود داشته باشد.

او گفت: قطعاً هوا گرم خواهد بود.

تغییر الگوهای آب و هوا

بنت می‌گوید دمای به این بالا قطعاً طبیعی نیست، و اگر چه به سختی می‌توان به طور قطعی گفت که آیا تغییرات آب و هوایی پشت موج گرمای آخر هفته است یا خیر، اما قطعاً دلیل الگوهای آب‌وهوای غیرعادی است.

او گفت: “احتمال وقوع این رویدادها در طی دو سال بسیار نزدیک بدون یک رویداد گرمایش جهانی که با تغییرات آب و هوایی شاهد آن هستیم، بسیار کم خواهد بود.”