بیمار ادعا می کند که پس از اینکه پزشکان قبل از میلاد ردی از مواد افیونی داده شده برای درد را از دست دادند، دچار آسیب مغزی شد

زنی شکایتی را علیه سلامت داخلی و سه پزشک تنظیم کرده است که ادعا می‌کند پس از اینکه پزشکان دو سال پیش در بیمارستان در کرنبروک، بریتیش کلمبیا، چه مقدار دارو برای درد دریافت کرده بود، متوجه مصرف بیش از حد مواد افیونی و متعاقب آن آسیب مغزی شده است. .

باربی تورس در ادعای خود ادعا کرد که پزشکان پس از مراجعه به بیمارستان منطقه ای کوتنای شرقی (EKRH) برای تشدید بیماری کرون در سال 2021، پزشکان ترکیبی از مورفین، هیدرومورفون و کتامین به او دادند.

در این دادخواست گفته شده بود که پزشکان دوزهای او را به درستی یا “خوانا” ترسیم نکرده اند، که منجر به مصرف بیش از حد دارو شده است.

“[The] صدمات باعث درد، رنج و ناراحتی شاکی شده و همچنان ادامه دارد [and] از دست دادن لذت از زندگی،” در ادعای ارائه شده در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا در این ماه آمده است.

این پرونده نمونه دیگری از خطای دارویی را که منجر به عواقب وخیم می شود، تشریح می کند، که کارشناسان می گویند ممکن است بیشتر از آنچه که بیماران تصور کنند اتفاق بیفتد.

دکتر مایکل کوری، پزشک اورژانس و دانشیار بالینی در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: «این قطعاً یک رویداد معمولی نیست، اما همچنین یک رویداد ناشنیده نیز نیست.

یک تجزیه و تحلیل توسط مؤسسه اقدامات دارویی ایمن کانادا (ISMP) در سال 2020 بیش از 7500 حادثه دارویی را بررسی کرد که طی پنج سال گذشته به بیمار آسیب رسانده است.

نزدیک به 86 درصد از این حوادث از نظر شدت خفیف گزارش شده است. فقط سه درصد منجر به آسیب شدید یا مرگ شد.

تورس از طریق وکیل خود از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد زیرا پرونده او در حال انجام است. ادعای وی در دادگاه ثابت نشده است و هیچ یک از متهمان پاسخی به دادخواست نداده اند.

سلامت داخلی در ایمیلی به CBC News گفت: «نمی‌تواند در مورد مسائل موجود در دادگاه اظهار نظر کند».

ترکیبی از 3 دارو برای درد

در این ادعا آمده است که تورس به دلیل استفراغ و درد مربوط به کرون در 16 مه 2021 در EKRH بستری شد. طبق این ادعا، اولین پزشک برای او مورفین و هیدرومورفون را که با نام تجاری Dilaudid شناخته می شود، در حدود ساعت 11:30 شب تجویز کرد.

در این دادخواست آمده است که تورس پس از آن 10 میلی گرم مورفون و 4 میلی گرم دیلاودید در مدت 12 ساعت دریافت کرده است.

پس از آن، گفته شد که به او 20 میلی گرم دیگر کتامین و شش میلی گرم دیگر دیلاودید در بعدازظهر داده شد – در مجموع 40 میلی گرم دارو در طول 19 ساعت.

در یک روز آفتابی، یک ماشین نقره‌ای در بیرون درهای جلوی یک بیمارستان خاکستری پارک شده است.  شخصی که پشت میز پیک نیک نشسته دیده می شود.
بیمارستان منطقه ای East Kootenay در کرنبروک، BC، در عکسی بدون تاریخ. (سلامت داخلی)

مورفین و هیدرومورفون هر دو مواد افیونی هستند که برای درمان درد استفاده می شوند، اگرچه هیدرومورفون به طور قابل توجهی قوی تر است. کتامین یک بی حس کننده تجزیه کننده است که برای مدیریت درد نیز استفاده می شود.

کری که به این دعوی ارتباطی ندارد، گفت: “ترکیب هیدرومورفون و مورفین مشکلی نیست. آنها در واقع کاملاً مشابه کار می کنند و هیچ تعامل خاصی بین آنها وجود ندارد.”

“جایی که احتمال بروز مشکلات وجود دارد این است که هیدرومورفون بر اساس میلی گرم به میلی گرم بسیار قوی تر از مورفین است. بنابراین باید بسیار مراقب باشید.”

گزارش ISMPC می‌گوید مواد افیونی دسته دارویی هستند که بیشتر در حوادثی که باعث مرگ در حوادث ثبت‌شده بین سال‌های 2015 تا 2020 می‌شوند، دخیل هستند.

این تحلیل همچنین می گوید که نزدیک به 66 درصد از حوادث در یک بیمارستان اتفاق افتاده است و پس از آن داروخانه های محلی، مراکز مراقبت طولانی مدت و مراقبت های خانگی یا اجتماعی قرار دارند.

هیدرومورفون دارویی است که اغلب در حوادثی که منجر به آسیب شدید یا مرگ در دوره پنج ساله می شود، دخیل است.

در سال 2019، نوزادی در شربروک، اونت، پس از دادن سه برابر دوز مناسب فنتانیل، یک ماده افیونی کشنده، تقریباً جان خود را از دست داد. در اواخر همان سال، گزارش پزشکی قانونی مردی 85 ساله را در گاتینو، کیو پیدا کرد. دو سال قبل از آن فوت کرده بود، زیرا کارکنان پرستاری به اشتباه متادون را به او دادند، یکی دیگر از مواد افیونی که برای بیمار دیگری در نظر گرفته شده بود.

دوز مناسب می تواند متفاوت باشد

کوری گفت که دوز مناسب برای هر بیمار معین به ترکیبی از عواملی بستگی دارد که می تواند بر واکنش آنها به مواد مخدر تأثیر بگذارد – از جمله سن، وزن، عملکرد کلیه و کبد یا هرگونه سابقه مصرف مواد افیونی که ممکن است منجر به افزایش یا کاهش تحمل شود.

کوری گفت: “هیچ یک از این سه دارو، داروهای “با یکدیگر استفاده نکنید” نیستند. قطعا می توانید از همه آنها استفاده کنید.”

“مشکل با … هیدرومورفون و مورفین این است که همه آنها به نوعی یک کار را انجام می دهند. بنابراین شما آنها را روی هم اضافه می کنید.”

در این دادخواست آمده است که دوزهای تورس به دلیل مشکلات اداری در برگه‌های جداگانه پرونده مدیریت دارو (MAR) ثبت شده است.

کمتر از دو ساعت پس از آخرین دوز او در 17 می، تورس بدون نبض پاسخ نداد. در این ادعا آمده است که کارکنان او را با سه دوز نالوکسان از خواب بیدار کرده اند اما او دچار آسیب مغزی شده است.

تورس مدعی خسارات عمومی و ویژه و همچنین خسارتی است که هزینه مراقبت های بهداشتی آینده خود را پوشش می دهد.