تغییرات آب و هوایی باعث افزایش موارد بیماری لایم در سراسر کانادا شده است

این گزیده ای از نظر دوم است، تجزیه و تحلیل هفتگی اخبار سلامت و علوم پزشکی که صبح شنبه برای مشترکین ایمیل می شود. اگر هنوز مشترک نشده اید، می توانید این کار را با کلیک کردن انجام دهید اینجا کلیک کنید.


کانادایی‌ها باید مراقب رشد سریع موارد بیماری لایم در سراسر کشور باشند، زیرا تغییرات آب و هوایی باعث انفجار جمعیت کنه‌ها می‌شود و نقاط داغ جدیدی برای عفونت از ساحلی به ساحل دیگر ظاهر می‌شوند – حتی در مکان‌هایی که ممکن است انتظارش را نداشته باشید.

بین سال‌های 2009 تا 2022، 17080 مورد ابتلا به بیماری لایم در سراسر کانادا گزارش شده است، اما در حالی که این اعداد احتمالا دست‌کم گرفته شده‌اند، طبق داده‌های به دست آمده در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC).

در سال 2009، تنها 144 مورد گزارش لایم در کانادا وجود داشت – اما تا سال 2021، این تعداد به طور چشمگیری به 3147 افزایش یافت. اعداد اولیه برای سال 2022 حداقل 2168 مورد را نشان می دهد.


نیک اوگدن، دانشمند تحقیقاتی ارشد در PHAC و مدیر بخش علوم خطر سلامت عمومی که نظارت بر بیماری لایم را انجام می‌دهد، گفت که تنها عامل مهم برای رشد جمعیت کنه‌ها در سرتاسر کانادا دمای گرمتر است.

او به سی‌بی‌سی نیوز گفت: شواهد زیادی برای حمایت از این ایده وجود دارد که محرک اصلی ظهور کنه‌ها تغییرات آب و هوایی اخیر بوده است.

“به دلیل گرم شدن آب و هوا، ردپای جدید جغرافیایی کانادا از مانیتوبا به سمت شرق که برای کنه‌ها مناسب است، همیشه در حال افزایش است.”

کتی کلو، استادیار پزشکی جمعیت در کالج دامپزشکی انتاریو، گفت کنه‌های پا سیاه، ناقل اصلی بیماری لایم در کانادا، با پرندگان مهاجر به شمال سفر می‌کنند و به شرایط دمایی خاص برای تولید مثل و زنده ماندن در اینجا تکیه می‌کنند.

او گفت: “آنها به یک دوره زمانی که به اندازه کافی گرم باشد، به اندازه کافی طولانی نیاز دارند، تا بتوانند میزبانی برای تغذیه پیدا کنند… اگر خیلی سرد باشد، گرسنگی می کشند.” و افزود که در 30 سال گذشته بسیاری از کانادا شرایط مناسب لازم برای گسترش جمعیت کنه را ندارند.

اما اکنون، با گرم شدن آب و هوا، این کنه‌ها که دائماً توسط پرندگان وارد می‌شوند، به مکان‌هایی وارد می‌شوند که قبلاً برای بقای آنها مناسب نبودند – اما اکنون مناسب هستند.

کنه ها در دمای شدید زنده می مانند

یک مطالعه جدید کانادایی که در Insect Science منتشر شده است دریافت که کنه های ماده آلوده به باکتری عامل بیماری لایم، به نام بورلیا بورگدورفری، بقای ماه های زمستان را در مقایسه با ماه های غیر آلوده افزایش داده بود – که می تواند تأثیراتی بر رشد جمعیت در آینده داشته باشد.

شلی آدامو، استاد روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه دالهوزی و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “این مانند یک مزیت 20 درصدی برای زنده ماندن بود، و این فقط مرا شگفت زده کرد.” آنها زنده می مانند

“اما آنچه ما داریم یک همبستگی قوی است. و آنچه می گوید، صرف نظر از مکانیسم، این است که در اوایل بهار، زمانی که برف تازه در حال آب شدن است، کنه ها فعال هستند.”

اوگدن، که در این مطالعه شرکت نداشت، این مفهوم را گفت که بورلیا بورگدورفری عفونت می تواند به جمعیت کنه ها در توانایی آنها برای زنده ماندن بهتر در زمستان کمک کند، در اروپا نیز پیشنهاد شده است و نیاز به مطالعه بیشتر در کانادا و سراسر جهان دارد.

او گفت: “این چیزها با هم برای هزاران سال تکامل یافته اند.” بنابراین این ایده که ممکن است یکی به دیگری کمک کند چیزی نیست که بتوانیم آن را رد کنیم.

مطالعه جدید دیگری از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن که در این مجله منتشر شده است تک نگاری های زیست محیطی در این هفته، کنه‌های سیاه‌پا توانستند هم در سرما و هم در گرمای شدید در طبیعت زنده بمانند که تحقیقات قبلی را برعکس به چالش می‌کشد.

یک کنه بالغ سیاه پا.
یک کنه بالغ سیاه پا. یک مطالعه جدید کانادایی نشان داد که کنه‌های ماده آلوده به باکتری‌هایی که باعث بیماری لایم می‌شوند، در طول ماه‌های زمستان در مقایسه با کنه‌های غیر آلوده، بقای خود را افزایش دادند. (برتراند گوای/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

کانادایی های بیشتری در خطر ابتلا به بیماری لایم هستند

رشد گسترده جمعیت کنه‌ها در سراسر کشور طی دهه گذشته، و پتانسیل وجود کنه‌ها برای ایجاد یک تهدید فصلی زودتر به دلیل تغییرات آب و هوایی، تعداد فزاینده‌ای از کانادایی‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری لایم در سال‌های آینده قرار می‌دهد.

اولین علامت عفونت بیماری لایم می‌تواند یک بثورات قرمز مدور در اطراف محل گزش کنه باشد که بعداً می‌تواند به علائمی مانند سردرد، تب، لرز، خستگی، درد عضلات و مفاصل، تورم غدد لنفاوی و اسپاسم یا ضعف عضلانی تبدیل شود. .

اگر زود تشخیص داده شود، درمان یک دوره کوتاه آنتی بیوتیکی است که اکثر افراد را درمان می کند. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به علائم بسیار جدی تری مانند فلج صورت، مننژیت، مشکلات قلبی، آسیب عصبی و التهاب مغز و نخاع شود.

این سوال که چرا برخی از افراد به سرعت از بیماری لایم بهبود می یابند، در حالی که برخی دیگر علائم بسیار شدیدتر و طولانی مدت را تجربه می کنند، یکی دیگر از زمینه های مطالعاتی است که مدت ها برای محققان راز بوده است.

مطالعه جدیدی که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده منتشر شده است مجله بیماری های عفونی نوظهور نشانگر زیستی سیستم ایمنی در خون در افراد مبتلا به علائم بیماری مزمن لایم حتی پس از درمان با آنتی بیوتیک بیشتر بود.

این بدان معناست که علائم طولانی مدت در بیماران با سطوح بالای نشانگر زیستی، به نام اینترفرون آلفا، ممکن است به دلیل عفونت مداوم نباشد، بلکه ممکن است به دلیل پاسخ ایمنی بدن باشد که باعث التهاب مزمن – حتی پس از از بین رفتن عفونت می شود. .

این مطالعه شامل 79 بیمار طولانی‌مدت بیماری لایم بود و اگر یافته‌ها در مطالعات بزرگ‌تر با شرکت‌کنندگان بیشتر تکرار شود و نشان‌دهنده مؤثری برای علائم شدیدتر باشد، می‌تواند محققان را در جهت‌های جدید در مورد درمان‌های بالقوه راهنمایی کند.

کلمن استرل، نویسنده اصلی و استادیار زیست‌شناسی مولکولی و میکروبیولوژی در دانشگاه تافتس، می‌گوید: «حداقل باید توجه داشت که این علائم پایدار پس از لایم به‌جای عفونت مداوم، ناشی از پاسخ ایمنی است.

و این مهم است زیرا درمان علائم باید از آنتی بیوتیک های طولانی مدت به چیزی که ممکن است پاسخ ایمنی را تضعیف کند متمرکز شود.

تماشا | واکسن جدید در حال توسعه با بیماری لایم در حال افزایش است:

واکسن جدید بیماری لایم برای انسان در حال ساخت است

واکسن جدیدی برای بیماری لایم در دست ساخت است و محققان به دنبال هزاران داوطلب در ایالات متحده و اروپا برای آزمایش آن هستند.

واکسن جدیدی برای بیماری لایم در حال حاضر در حال ساخت است آزمایشات بالینی اولیه در ایالات متحده، در حالی که واکسن قبلی به نام LYMERix در سال 2002 به دلیل تقاضای ناکافی مصرف کننده، کاهش حفاظت در طول زمان و گزارش عوارض جانبی مانند آرتریت.

بهداشت عمومی انتاریو همچنین امسال شروع به استفاده از نوع جدیدی از آزمایش خون برای بیماری لایم کرده است، مشابه آزمایش سرولوژیک برای COVID-19، که ممکن است به تشخیص بهتر وجود بیماری در یک بیمار آلوده کمک کند.

کنه ها ناقل بیماری های بیشتری هستند

همچنین پاتوژن‌های مختلفی وجود دارد که کنه‌ها می‌توانند حامل آن‌ها باشند و خطری برای سلامت انسان به همراه داشته باشند، غیر از بیماری لایم، که کلو گفت که شبکه‌های نظارتی کانادا در حال حاضر شروع به شناسایی آن در شرق انتاریو، منیتوبا جنوبی و کبک جنوبی کرده‌اند.

یکی از بیماری های منتقله از طریق کنه، که توسط باکتری ایجاد می شود آناپلاسما فاگوسیتوفیلوم، می تواند باعث آناپلاسموز در انسان می تواند منجر به تب، لرز، سردردهای شدید، دردهای عضلانی، تهوع، استفراغ، اسهال و در موارد شدید نارسایی تنفسی و اندام ها، مشکلات خونریزی و مرگ شود.

محققان PHAC مطالعه ای را منتشر کردند سال گذشته روی یک خوشه “غیر معمول” از 25 مورد آناپلاسموز در منطقه استری کبک در سال 2021، افزود که “شواهد بیشتری ارائه می دهد که نشان می دهد [the pathogen] اکنون ممکن است در امتداد مرز جنوبی کبک ایجاد شود.”

کلو گفت دو پاتوژن دیگر مانند ویروس پواسان که می تواند باعث مشکلات عصبی طولانی مدت شود و بابزیا میکروتی که باعث بیماری شبیه لایم می شود، همچنین می تواند توسط کنه ها حمل شود و به کانادا آورده شود – و محققان برای ظهور این موارد در حالت آماده باش هستند.

کلو گفت: «این نگران‌کننده است، زیرا ما بیش از یک چیز داریم که نگران آن هستیم که توسط این کنه‌ها منتقل می‌شود». اما ما سیگنال‌های هشدار اولیه دریافت می‌کنیم و می‌توانیم در طول زمان نظارت کنیم تا ببینیم آیا اوضاع در حال تغییر است یا خیر.

همچنین گونه های مختلف کنه در کانادا به دلیل تغییرات آب و هوایی و مهاجرت میزبان در حال ظهور هستند که روز به روز بیشتر در این کشور مستقر می شوند. در حالی که بسیاری از میزبانان حیات وحش تغذیه می‌کنند و خطری برای سلامتی انسان ایجاد نمی‌کنند – برخی این کار را انجام می‌دهند.

این تیک ستاره تنها اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی در بخش هایی از کانادا زیستگاه مناسبی دارد که به گفته کلو می تواند پاتوژن های جدیدی را وارد کشور کند که می تواند بر سلامت انسان و حیوانات تأثیر بگذارد. کنه شاخ بلند آسیایی در حال حاضر در ایالات متحده گسترش می یابد

تماشا | کنه های ناقل بیماری در مناطق جدید کانادا:

چرا کنه ها به شهرهای سراسر کانادا سرایت می کنند؟

آنها ممکن است فوق العاده کوچک باشند، اما کنه ها می توانند برخی از مشکلات سلامتی جدی ایجاد کنند. موارد ابتلا به بیماری لایم در کانادا طی یک سال دو برابر شده است. ما به تهدید و نکاتی که برای محافظت از خود باید بدانید، نگاه می کنیم.

آگاهی در میان کانادایی ها پایین است

اما با ادامه تحقیقات در مورد گسترش سریع جمعیت کنه‌ها در سراسر کانادا – آگاهی کانادایی‌ها در مورد چگونگی شناسایی کنه‌ها، پیشگیری از عفونت و درک مکان‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند محدود است.

یکی دیگر از زمینه‌های در حال افزایش نگرانی در میان محققان، گسترش جمعیت کنه‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی به مناطق پرجمعیت جدید کشور است که قبلاً شاهد تجاوز کنه‌ها به آن‌ها نبوده‌اند – و ممکن است خطرات آنها را درک نکنند.

کلو گفت: “ما هنوز مناطق زیادی داریم که در مناطق پرجمعیت مناسب هستند که هنوز شاهد گسترش این کنه ها در آنها نبوده ایم.” ما می‌دانیم که جمعیت کنه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد و این واقعاً یک موضوع زمان است زیرا می‌دانیم که زیستگاه و آب و هوا مناسب است.»

اوگدن گفت که نقاط داغ بیماری لایم در کانادا در حال افزایش است، به ویژه در مناطقی مانند جنوب کبک و انتاریو، جایی که جمعیت کنه ها به طور گسترده ایجاد شده است.

او گفت: “بدیهی است که در همه جای آن منطقه شما در معرض خطر بیماری لایم نیستید، زیرا کنه ها برای زنده ماندن به جنگل ها نیاز دارند.” اما به طور کلی، منظورم این است که در یک نوع دیدگاه در سطح کانادا – ما اکنون می بینیم که مناطق کاملی مانند ایالات متحده وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری لایم در آنها وجود دارد.

نظرسنجی ملی 2023 در مورد آگاهی کنه توسط انجمن پزشکی دامپزشکی کانادا متشکل از 1200 نفر از پاسخ دهندگان دریافتند که کمتر از نیمی از صاحبان حیوانات خانگی کانادایی با هر گونه کنه آشنا هستند و بیش از خودشان نگران بیماری لایم در سگ های خود هستند.

کلو گفت: “هنوز هم تماس های بیشتری وجود دارد که باید با عموم مردم انجام شود… مناطق خاصی وجود دارد که ما اکنون فقط باید در نظر بگیریم که اگر به مناطق جنگلی و پوشیده می روید، احتمالا کنه هایی در آنجا وجود دارد.”

عادت کردن به انجام تیک چک کردن، ماندن در مسیرهای مشخص شده خارج از قلم مو و سپس پوشاندن فقط باید به یک روال روزانه تبدیل شود که باید آن را تمرین کنیم.

کانادایی‌ها می‌توانند با پوشیدن لباس‌های محافظ، گذاشتن شلوار در جوراب، استفاده از مواد دافع حشرات و انجام بررسی‌های کامل بدن پس از گذراندن وقت در فضای باز در مناطق جنگلی یا چمن‌زده، از نیش کنه‌ها جلوگیری کنند.

اگر گزیده شده اید، کنه را با احتیاط بیرون بیاورید و در ظرفی که دارای تاریخ گزش است نگهداری کنید و برای آزمایش نزد پزشک ببرید.