تویوتا یاریس صندوق دار مدل 2021

اما هر دو خودرو قدرت و گشتاور بسیار نزدیک به یکدیگر دارند (107 اسب بخار در دور 6000 و 141 نیوتنمتر در دور 4200 برای یاریس/105 اسب بخار در دور 5750 و 140 نیوتنمتر در دور 3750 برای ساندرو) و همچنین دو خودرو از گیربکسهای اتوماتیک 4 سرعته بهره میبرند. در این محاسبه برای یاریس به عدد 12.08 (2.85 ضریب دنده یک × 4.24 ضریب دیفرانسیل) و برای ساندرو به عدد 11.45 (2.72 ضریب دنده یک × 4.21 ضریب دیفرانسیل) دست مییابیم که نشاندهنده گشتاور انتقالی 1691 نیوتنمتر در دنده یک برای یاریس و 1614 نیوتنمتر برای ساندرو (77 نیوتنمتر اختلاف) است و کشش بهتر یاریس در شتابگیری اولیه را آشکار میکند. این معیار برای یاریس نسل سوم برابر با 0.29 و در ساندرو برابر با 0.36 (بدتر از تندر 90 با ضریب درگ 0.32 و 206 با ضریب درگ 0.30) است که اختلاف فاحش 0.7 با یاریس را نشان میدهد. به یاد داشته باشید که در کلاس خودروهای غیر پرفورمنس (خودروهای ضعیف و غیر اسپرت) خودرویی که شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت بهتری دارد در درگ 402 متر و کمتر (یک هشتم مایل) نیز معمولاً پیروز است. زمانی که پیشرانه خودروها بر اساس کلاس یا نیاز (یا هر دلیل دیگری) کوچکتر، کمحجمتر و ضعیفتر در نظر گرفته میشود، کمتر بودن فشار و بار وارد بر پیشرانه و مجموعه انتقال نیرو به عنوان مهمترین ملاک پیروزی عنوان میشود.

هرچند این انتقاد بجا است اما باید در نظر داشت که این رقابت درگ با این دو خودرو به خصوص ممکن شده است. این عملکرد باعث میشود پیشرانه 1.5 لیتری یاریس در دورهای پایینتر در چرخه اَتکینِسن (آتکینسون) بهینهتر و با آلایندگی کمتر عمل کند و در دورهای بالاتر و در چرخه آتو (Otto) گشتاور بیشتر و خطی تر ارئه دهد که در رقابت درگ بسیار اهمیت دارد. در این رقابت درگ که تنها 402 متر (یک چهارم مایل) به طول میانجامد تنها دو یا سه دنده ابتدایی برای تعیین گزینه پیروز رقابت اهمیت دارند. اختلافهای فنی و عددی بین دو خودرو به اندازهای ناچیز است که حدس زدن دقیق برنده این میدان پیش از دیدن ویدئو نهایی رقابت حتی برای افراد متخصص نیز بیشتر به مانند یک قمار است تا یک حدس اصولی و مهندسی. بدون شک بسیاری از خوانندگان خودروبانک این انتقاد را وارد خواهند کرد که مقایسه ساندرو نسل یک با یاریس نسل دوم منطقیتر از مقایسه آن با نسل سوم است.

برای نمونه میتوان به آمار فروش فورد سی مکس هیبرید در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که تنها ۶۶۰۰ دستگاه فروش داشت. جای تعجب ندارد که یاریس میتواند در 11.3 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد در حالی که ساندرو برای همین تست به زمان 11.5 ثانیه (0.2 ثانیه زمان بیشتر و تاثیر گذار) نیاز دارد. از این رو ضریب دنده یک و ضریب دیفرانسیل و ضرب این دو ضریب در یکدیگر را در هر دو خودرو به عنوان عامل تاثیرگذار در لانچ ابتدایی از سرعت صفر مورد بررسی قرار میدهیم. چرا؟ چون حاصل این محاسبه ریاضی در گشتاور تولیدی پیشرانه هر خودرو ضرب شده و گشتاور نهایی انتقالی به چرخهای متحرک خودروها را به ما میدهد. تکنولوژی باتری یاریس هم از نیکل هیدرید به لیتیوم-یون ارتقا یافته و بنابراین این خودرو گشتاور الکتریکی بیشتر و قویتری را ارائه میکند. اما پیشرانه 1.5 لیتری یاریس ضمن داشتن طراحی مشابه، به سیستم تغییر زمانبندی عملکرد سوپاپها در بازهای باز (VVT-iW) نیز مجهز است که برای اولین بار در پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری لکسس NX200t ارائه شد.

از آن گذشته با بررسی و مقایسه اعداد و ارقام ساندرو نسل یک با یاریس نسل دوم به عنوان دو خودرو مشابه از دیدگاه بازه زمانی معرفی و تولید درخواهید یافت که ساندرو همچنان شانس بسیار کمی برای پیروزی در برابر یاریس داشته است. اما در ادامه به بررسی مهمترین دلایل پیروزی یاریس بر ساندرو در این رقابت بسیار نزدیک و نفس گیر در قالب سه عنوان کلی میپردازیم. از این رو شاید این رقابت عادلانه به نظر نرسد اما مشخصات منحصر به هر خودرو، این قیاس را در مقیاس علمی و علمی توجیح میکند. لازم به ذکر است که این محاسبه در دنده دو و حتی دنده سه (که در هر دو خودرو ضریب مساوی یک به یک دارد) همچنان به نفع یاریس است چرا که با وجود نزدیکی بسیار زیاد ضرایب هر چهار دنده به یکدیگر در هر دو خودرو، ضریب دیفرانسیل یاریس (و سایر ضرایب دندهها به جز دنده 3 که با هم برابر هستند) همچنان بزرگتر از ساندرو است. خب برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است قبل از هر گونه آسیب دیدگی به موتور خودرو، نسبت به مسافت طی شده خودرو یا مدت زمان گذشته از نصب تسمه تایم (تسمه تایم تویوتا یاریس) آن را باید تعویض کرد.