جانورشناس می‌گوید: شیوع کرم چادر در جزیره ونکوور وجود دارد – اما نیازی به وحشت نیست.

به نظر می رسد کاترپیلارهای چادری امسال با قدرت کامل در جزیره ونکوور حضور دارند و ابریشم خود را روی شاخه های درخت می چرخانند تا شبکه ای سفید رنگ که دور برگ ها پیچیده شده است.

برای مثال در امتداد پیاده‌روی هاربورفرون در نانایمو قدم بزنید و این موجودات مبهم را خواهید دید که از درختان آویزان شده‌اند و حتی روی رهگذران می‌افتند.

به گفته جودی مایرز، جانورشناس که به مدت 48 سال در حال مطالعه کاترپیلارهای چادری در جزیره ونکوور و اطراف آن بوده است، قرار بود آنها شیوع پیدا کنند. او می‌گوید شیوع کرم‌های چادری هر 8 تا 11 سال اتفاق می‌افتد و آخرین مورد در سال 2012 بود.

او گفت: “توسعه این یکی کمی بیشتر طول کشید، اما یک چیز عادی است.” در جزیره مجری گرگور کریجی، اضافه کرد که شیوع امسال یکی از بزرگترین مواردی است که او دیده است.

ده ها کاترپیلار وب خود را روی یک شاخه تبلیغ می کنند
کاترپیلارهای چادر در روز یکشنبه در پارک Whytecliff در غرب ونکوور به تصویر کشیده شده اند. (متیو ادوارد شولز)

کاترپیلارهای چادری رنگارنگ و مبهم و حدود 2.5 سانتی متر طول دارند.

آنها به محض بیرون آمدن از تخم شروع به تولید ابریشم می کنند و چون به صورت گروهی زندگی می کنند، ابریشم به شکل خیمه در می آید. مایرز گفت که از چادرها برای کاترپیلارها استفاده می شود تا در مقابل نور خورشید قرار بگیرند و دمای بدن آنها را گرم کنند که به بلوغ آنها کمک می کند.

اگر دما مانند اخیراً در سال قبل از میلاد افزایش یابد، چادرهای ابریشمی نیز در نقاط سایه می‌سازند تا به خنک شدن آنها کمک کنند.

مایرز افزود، همانطور که پوست اندازی می کنند، برای محافظت از خود در برابر انگل ها به داخل چادر می روند.

کاترپیلار چادری روی یک برگ
کاترپیلارهای چادری را می توان در سراسر کانادا یافت. (راجر برت)

اگرچه ممکن است دیدن آنها در کنار هم، ساختن چادر و تکان خوردن کمی ناراحت کننده باشد، مایرز گفت که کاترپیلارها بی ضرر هستند. درختان به طور معمول زنده می مانند، اگرچه درختان میوه ممکن است محصولی نداشته باشند در تابستان کاترپیلارهای چادر در اطراف بوده اند.

او گفت: “به طور کلی … درختان بعداً در تابستان دوباره به برگ باز می شوند و شما تمایل دارید فراموش کنید که حتی کرم ها وجود داشته اند.”

هفته گذشته، شهر Nanaimo در رسانه های اجتماعی پست کرد که معمولاً هیچ کاری برای جلوگیری از هجوم کرم های چادری انجام نمی دهد، مگر اینکه به درخت میوه آسیب برساند یا در یک منطقه شلوغ مشکل ایجاد کند.

مایرز گفت که بهتر است درختان را قبل از وقوع هجوم درمان کنید، اما اگر قبلاً اتفاق افتاده است و می‌خواهید از شر کرم‌ها خلاص شوید، قطع کردن شاخه‌هایی که آنها چادر ساخته‌اند و از بین بردن آنها شروع خوبی است.

علاوه بر این، درختان را می توان با سمپاشی bacillus thuringiensiاسپری s (Bt). به گفته استان، Bt یک باکتری است که به طور طبیعی در خاک و آب یافت می شود و می تواند باعث بیماری در بسیاری از لاروهای حشرات از جمله کرم ها شود.

اما اگر مایرز کرم‌های چادری را در نزدیکی خانه‌اش در ونکوور ببیند، آنها را تنها می‌گذارد.

او گفت: “من فقط تمایل دارم همه چیز را رها کنم.”