عملکرد پیستون خودرو

به جرات به شما میگویم پیستونی که شرکت پیستون ایران تولید میکند، کاملا قابلیت رقابت با محصولات ماهله و شرکتهای معتبر دیگر را دارد. خوشبختانه یکی از نقاط اتکای پیستون و یکی از نقاط قوت شرکت تولیدی پیستون ایران این است که امروز هیچ وابستگی به واردات مواد اولیه از خارج از کشور نداریم. یکی از قطعات موتوری خودروها رینگ پیستون آن است. این قطعه یکی از قطعات موتوری مهم خوردروهایی مانند هیوندای سانتافه، هیوندای توسان و سایر خودروهای تولید شده توسط سایر خودروسازیها است. خراب شدن قطعات موتوری هیوندای سانتافه ، توسان، انواع خودروهای کیا و خودروهای داخلی، از مشکلاتی است که تمام خودروها در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند. این امر سبب میشود تا لبه تیز آن با جداره تماس پیدا نکند. چدن به راحتی با جداره سیلندر آب بندی میشوند. رینگ پیستون روغنی روغن اضافی روی جداره سیلندر را به کمک رینگیهای فولادی بالا و پایین و فنر پیچشی پاک میکند. نیروی متوسط Fm به پیستون اعمال می شود و تمایل دارد پیستون را موازی با محور سیلندر به پایین حرکت دهد. پیستون فوق العاده داغ می شود و باید این گرما را به طور موثر دفع کند. این حلقههای فلزی که از جنس چدن خاکستری ساخته میشوند در برابر گرما مقاومت بالایی دارند و همچنین از خاصیت ارتجاعی برخوردارند.

چدن خاکستری فلزی است که حساسیت کمی در برابر گرما از خود نشان میدهد. از مزایای چدن نیز میتوان به مقاومت بالا در برابر حرارت، قیمت پایین و انبساط کم آن اشاره نمود و معایب آن نیز شامل مواردی چون وزن زیاد و انتقال حرارت کم است. معضل این پیستون ها به غیر از وزنشان، انتقال حرارتی پایین و شکنندگی آنها است. این سطح صاف از طریق ایجاد یک انحنا کوچک بر روی رینگ موتور بوجود میآید که با چشم هم دیده نمیشود. این به عنوان یک طرح تقسیم بندی شده شناخته می شود. انتهای بزرگ دارای درزهای یاتاقان است که اصطکاک را به حداقل می رساند و فاصله مناسب روغن را با میل کروم روی میل لنگ cr500 piston حفظ می کند. این عمل سبب میشود تا رینگ فشاری خاصیت جلوگیری از نشت گاز را داشته باشد. که البته منوط به باز کردن موتور است ولی وقتی موتور را باز کردیم برای ارزیابی چگونگی بروز اشکالات موتور و جلوگیری از بروز مجدد این اشکالات ؛ وضعیت پیستون می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار مکانیک ها و تعمیر کاران قرار دهد . کار رینگ پیستون متراکم، جلوگیری از نشت گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و قدرت آن است. با چرخه ی ایجاد شده به راحتی به آن فیدبکهای کیفی و کمی می دهیم تا تولیدشان تقویت و حفظ شود.

شیارها در قسمت بالایی دامنه قرار داشته و رینگ ها در داخل آن جای می گیرند. فنر پیچشی داخل رینگ، بغل رینگی ها را از هم جدا کرده و در عین حال آن ها را به سمت بالا و پایین و بیرون می راند. این وضعیت به موتور شما آسیب می زند، احتمالاً دود خارج شده از اگزوز هم تغییر رنگ می دهد و به رنگ آبی در می آید. وقتی مشکلی این چنینی پیش می آید مسئله مهم در این است که بتوانم منبع بروز این براده ها و قطعات ریز وارد شده به درون محفظه احتراق را پیدا کنیم در ضمن مارتل موتور را هم باید باز کرد و تمامی ذرات خرده ریز موجود در آن را تمیز کرده و شستشو داد تا دوباره بعد از تعمیر موتور این مشکل مجددا بروز نکند. همچنین نفوذ مخلوط سوخت و گاز به بیرون از فضای محفظه احتراق، در زمان اوج فشار، از تراکم این مخلوط کاسته که بر کیفیت احتراق تاثیر منفی خواهد داشت. رینگ پیستون یا رینگ موتور بر حسب کاری که انجام میدهد و همچنین محل قرارگیری آنها روی پیستون به دو دسته تقسیم میشوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام میگردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه دود اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند.

در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت میکند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز میگردد. رینگهای فشاری عمل انبساط را به طرف بیرون انجام میدهند. به همین دلیل است که معاینه دقیق پیستونها می تواند به مکانیک ها کمک کند که منشاء بروز اشکال در موتور و یا تنظیم نبودن موتور را بتوانند تشخیص دهند قیمت پیستون پراید . این پیستون ها که به دلیل نوع طراحی موتورهای دو زمانه تحت فشار مکانیکی زیاد و حرارت بالا قرار دارند کمتر در خودروها کاربرد دارند و بیشتر در موتورسیکلتها به کار میروند. عمل چسبندگی این رینگها به دیواره سیلندر در حقیقت به دلیل نیرویی است که از انبساط رینگها و فشار احتراق در زمان سوختن سوخت در پشت پیستون به وجود میآید. در اینجا برای درک بهتر ادامه مطالب باید نکته ای را درباره سوپاپ خودرو شرح دهیم ، در سیلندرهای یک خودرو ممکن است از یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی استفاده کنند که به آن سیلندر دو سوپاپه می گویند.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون گاز شهری بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.