مدل لرزه ای ملی لرزش در ساختمان ها را از زمین لرزه 9.0 ریشتری دست کم می گیرد: مطالعه UBC

تیمی از دانشمندان در UBC می گویند اگر و هنگام وقوع زلزله ای به بزرگی 9.0 ریشتر ، مانند “بزرگ” ، ساختمان های بلند در سراسر منطقه مترو ونکوور بیش از آنچه در مدل ملی خطر لرزه ای کانادا پیش بینی شده است ، متزلزل خواهند شد.

مترو ونکوور در حوضه رسوبی جورجیا قرار دارد. و محققان می گویند که مدل مخاطره چگونگی تقویت امواج لرزه ای را در آن حوض حساب نمی کند.

کارلوس مولینا هات ، محقق ارشد ، در بیانیه روز دوشنبه در مورد این مطالعه گفت: “در نتیجه ، ما خطر زمین لرزه زمین لرزه ای به بزرگی 9.0 ریشتر در مترو ونکوور را دست کم می گیریم.”

“این بدان معنی است که ما لرزش هایی را که ساختمان های بلند ما تجربه خواهند کرد ، کم پیش بینی می کنیم.”

حوضه جورجیا از لایه های رسوبی یخچالی و رودخانه ای در بالای سنگ رسوبی تشکیل شده است.

مولینا هات می گوید این تفاوت در خصوصیات سنگ نرم رسوبی و سنگ بستر اطراف است که منجر به تقویت لرزش می شود.

محققان بر اساس شبیه سازی های رایانه ای خود دریافتند که تقویت در مناطقی که حوضه جورجیا عمیق تر است ، بیشتر است.

وی می گوید ، ریچموند و دلتا بیشترین تقویت را تجربه می کنند و پس از آنها سوری ، نیو وست مینستر ، برنابی ، ونکوور و ونکوور شمالی قرار دارند. مناطقی که در خارج از حوضه قرار دارند ، مانند West Vancouver ، کمترین تجربه را خواهند داشت.

این نقشه نشان می دهد که در کدام مناطق بیشترین ضربه توسط امواج لرزه ای تقویت شده قرار خواهد گرفت. (UBC)

مولینا هوت می گوید ساختمانهای قدیمی و بلند مرتبه بیشترین خطر را دارند.

این تحقیق ساختمانهای دیواری برشی بتنی را مورد بررسی قرار داد. مولینا هات می گوید کسانی که از دهه 1980 و قبل با کد ساختمان ساخته شده اند ، در هنگام زلزله ای به بزرگی 9.0 ریشتر خسارت شدید را متحمل می شوند یا حتی سقوط می کنند. ساختمانهایی در محدوده 10 تا 20 طبقه بدترین تأثیرات را حفظ می کنند.

بیش از 3000 ساختمان دیواری برشی بتونی در سرزمین اصلی وجود دارد. یک ساختمان دیوار برشی برای مقاومت در برابر حرکت جانبی صفحه ، مانند باد و فعالیت لرزه ای ساخته شده است.

مولینا هات گفت: “هنگامی که ما سازه ای را می سازیم ، فقط باید کد زمان ساخت آن را برآورده کند. اگر در آینده تغییری در کد ایجاد شود ، نیازی نیست که به عقب برگردید و ساختمان خود را ارتقا دهید.” که استاد مهندسی سازه و زلزله در UBC است.

وی می گوید حوزه های قضایی باید گام های فعال برای درک خطرات لرزه ای موجود در ساختمان خود و تدوین استراتژی های کاهش خطر بردارند.

آخرین مدل ملی خطر لرزه ای کانادا در ماه اکتبر منتشر شد. و گرچه در حال حاضر خطر بیشتری برای آن محاسبه نشده است ، مولینا هات می گوید منابع طبیعی کانادا ، مسئول مدل خطر ، از تأثیرات بالقوه حوزه جورجیا آگاه است و به طور فعال در مورد آن تحقیق می کند.