منگ وانژو در حالی که ناظران درباره تأثیر ریاست جمهوری بایدن تأمل می کنند ، در دادگاه بازگشت

ناظری که در روز دستگیری منگ وانژو بر افسران آژانس خدمات مرزی کانادا در فرودگاه ونکوور نظارت می کرد ، صبح امروز در دادگاه عالی استرداد مجری هواوی شهادت خود را در دادگاه عالی قبل از میلاد از سر می گیرد.

اما Supt برایس مک رای در دنیایی موضع می گیرد که طی دو هفته گذشته حداقل به یک روش اساسی تغییر کرده است: کشوری که به دنبال استرداد منگ است به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شده است.

ناظران نگران هستند كه ببینند جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب آمریكا ، در موردی كه اقدامات دونالد ترامپ ، رئیس جمهور فعلی برجسته بوده است ، چه مفهومی دارد.

پل ایوانز ، استاد دانشکده سیاست عمومی و امور جهانی دانشگاه بریتیش کلمبیا ، گفت که شک زیادی وجود دارد که بایدن “مفهوم چین را به عنوان یک رقیب و یک رقیب استراتژیک ادامه دهد”.

اما او معتقد است که دولت جدید ممکن است رویکرد تقابل آمیزی کمتری داشته باشد – در عین حال تمایل بیشتری برای در نظر گرفتن منافع متحدی مانند کانادا در برخورد با خشم چین از دستگیری منگ دارد.

ایوانز گفت: “اگر دولت بایدن تصمیم بگیرد به جای مقابله با چین ، در رقابت با چین كمی بازی ظریف تر انجام دهد ، آنها ممكن است در پیگرد قانونی منگ پا را از گاز جدا كنند.”

تقلب و توطئه

McRae یکی از 10 افسر CBSA و RCMP است که انتظار می رود در هفته های آینده درباره وقایع منتهی به و بلافاصله پس از دستگیری منگ در تاریخ 1 دسامبر 2018 شهادت دهد.

شهادت در پایان ماه اکتبر آغاز شد و به مدت دو هفته مکث کرد. پیش بینی می شود تا هفته اول دسامبر ادامه یابد.

این تلفن یکی از دو تلفن ضبط شده از منگ بود که وی در دسامبر 2018 در فرودگاه ونکوور فرود آمد. افسران CBSA از او رمزعبورها را خواستند و بعداً کدها را به RCMP منتقل کردند. (دادگاه عالی قبل از میلاد)

وکلای منگ امیدوارند که شواهد را از افسران جمع آوری کنند تا در دادرسی در ماه فوریه مورد استفاده قرار دهند ، جایی که آنها استدلال می کنند که مقامات کانادایی و ایالات متحده توطئه کرده اند که سوال CBSA منگ را بدون وکیل انجام دهند قبل از اینکه RCMP رسما 48 ساله را بازداشت کند

منگ ، که مدیر ارشد مالی هواوی است ، به اتهام دروغ گفتن به مدیر HSBC در مورد کنترل هوآوی بر یک شرکت فرعی متهم به نقض تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران ، متهم به کلاهبرداری و توطئه شده است.

دادستان ها ادعا کردند که با تکیه بر دروغ های ادعایی منگ برای ادامه رابطه مالی با غول ارتباطات از راه دور ، HSBC به دلیل نقض همان تحریم ها در معرض خطر از دست دادن و پیگرد قانونی قرار گرفت.

کدها به اشتباه عبور کردند

افسران CBSA هنگام خروج از منگ در پرواز از هنگ کنگ در جاده ای که قرار بود توقفگاهش به سمت آمریکای لاتین باشد ، منگ را در مسیر جت رهگیری کردند. آنها سه ساعت از او س questionال کردند و وسایل الکترونیکی او را ضبط کردند.

افسر CBSA که دو تلفن منگ را گرفت از او رمز عبوری را خواست که قفل هر دو قفل باشد. در شهادت ، او ادعا کرد که بعداً به اشتباه کد را به RCMP منتقل کرده است.

نخست وزیر جاستین ترودو اولین رهبر جهان بود که به جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا تبریک گفت. این دو در مورد وضعیت پیش روی مایکل کوویگ و مایکل اسپاور صحبت کردند. (آدریان وایلد / مطبوعات کانادایی)

دفاعیات مدعی است که اقدامات انجام شده توسط RCMP و CBSA باعث نقض حقوق منگ برای داشتن وکیل و اطلاع از دلیل بازداشت وی شده است. آنها همچنین معتقدند RCMP بعداً برخلاف قوانین حاکم بر استرداد ، اطلاعات فنی مربوط به دستگاههای Meng را به اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده منتقل کرد.

شاهدان در شهادت قبلی گفتند که RCMP به صلاحیت CBSA در فرودگاه احترام می گذارد ، و سپس مأموران CBSA براساس اطلاعات شخصی خود برای اجرای حکمی عمل می کنند که آنها را ملزم به ارزیابی میزان پذیرش منگ در کانادا می کند.

یکی از افسران CBSA گفت که او نگرانی هایی در مورد هرگونه تاخیر در دستگیری منگ به عنوان نقض حقوق منشور وی دارد. اما او پیشنهادات دفاع را مبنی بر اینکه کار شرورانه تری انجام می شود ، رد کرد.

سرنوشت “دو مایکل”

انتظار می رود روند استرداد منگ تا سال 2021 گسترش یابد ، و اولین جلسه دادرسی مهم در ماه فوریه برگزار می شود ، وقتی که دفاعیات فرصتی برای ارائه استدلال در مورد دستگیری و دو ادعای دیگر برای سو abuse استفاده از روند: سیاسی کردن پرونده و ادعا می کند که ایالات متحده عمداً کانادا را در مورد قدرت ادعاها گمراه کرد.

مهم نیست که کاخ سفید چه کسی را اشغال کند ، اقدامات ترامپ در مراحل اصلی و اصلی قرار خواهد گرفت زیرا دفاع قصد دارد این استدلال را مطرح کند که وی پیشنهاد کرده است از منگ به عنوان یک چانه زنی برای دستیابی به توافق بهتر در جنگ تجاری با چین استفاده کند.

مایکل اسپاور چپ و دیپلمات سابق کانادایی ، مایکل کوویگ ، در بازداشت چین هستند و هر دو به جرم جاسوسی متهم شده اند. (آسوشیتدپرس / گروه بحران بین المللی / مطبوعات کانادایی)

در اسناد دادگاه ، دفاع همچنین به اظهارات نخست وزیر جاستین ترودو اشاره کرده است که از ایالات متحده خواسته است اطمینان حاصل کند که هرگونه معامله تجاری به سوالات منگ و دو کانادایی که توسط چین بازداشت شده اند پس از چند روز بازداشت ، پرداخته است.

دیپلمات پیشین مایکل کوویگ و کارآفرین مایکل اسپاور نزدیک به دو سال است که در بازداشت چین به سر می برند و به جاسوسی متهم شده اند. دولت ترودو دستگیری آنها را تقبیح کرده و – علی رغم انکار چینی ها – بیشتر ناظران معتقدند که کووریگ و اسپاوور به تلافی مستقیم منگ گرفته شده اند.

ترودو اولین رهبر جهانی بود که پیروزی بایدن را به وی تبریک گفت و در پیامی در مکالمه در پیامی در شبکه های اجتماعی گفت که آنها در مورد کار بر روی چالش های خاص از جمله “بازداشت خودسرانه مایکل کوویگ و مایکل اسپاور توسط چین” صحبت کردند.

“دشمن ، رقیب ، رقیب و شریک”

لینت اونگ ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو ، گفت كه انتظار ندارد تغییر در دولت باعث تغییر دیدگاه واشنگتن در مورد چین شود. اما او فکر می کند که ریاست جمهوری بایدن می تواند پاسخگوی نیازهای اتاوا باشد.

اونگ گفت: “من فکر می کنم جهت گیری کلی سیاست خارجی به چین تغییری نخواهد کرد ، بنابراین انتظار ندارم آنها درخواست استرداد را پس بگیرند یا پرونده را کنار بگذارند.”

“اما بایدن چون بایدن است و نه ترامپ ، ما به احتمال زیاد شاهد كمك از طرف آنها خواهیم بود ، زیرا به نظر من بعنوان یك متحد ، ایالات متحده قرار است به متحدان خود كمك كند. این نوع شرایط موجود باید ادامه داشته باشد – همه در دولت ترامپ است. “

ایوانز گفت در حالی که منگ تحت دولت ترامپ دستگیر شد ، تحقیقات منجر به اتهامات وی تحت ریاست رئیس قدیمی بایدن ، باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق آمریکا آغاز شد.

ایوانز اخیراً در مورد فروپاشی روابط کانادا با چین در مجمع شرق آسیا نوشت و از اوتاوا خواست راهی را برای مقابله با چین به عنوان “یک دشمن ، رقیب ، رقیب و شریک” پیدا کند.

ایوانز به سی بی سی گفت: “یکی از موضوعات مهم در صورت ادامه بحث جداگانه درباره دو مسئله مایکلز و منگ خواهد بود. آنها در واقعیت با یکدیگر پیوند ناگسستنی دارند ، حتی اگر داستان این باشد که دو راه جداگانه برای راه حل وجود دارد.”

“ما می توانیم با دقت بررسی کنیم که آیا این ارتباط در دولت بایدن وجود دارد – افرادی که وارد این کار می شوند. از آنجا که مردم ترامپ و آقای ترودو و دولت ما آنها را بازی می کردند انگار که موارد مختلفی هستند.”