میلیون ها نفر از دست رفته و سرمایه گذاران مضطرب: پرونده مربوط به کارگزار وام مسکن بریتیش کلمبیا به دادگاه باز می گردد

همه حقوق خواهند گرفت.»

این سخنان بیش از یک بار توسط گرگ مارتل، کارگزار وام مسکن ویکتوریا، گفته شده است متهم شده است که تجارت خود را مانند یک طرح پونزی اداره می کند و بیش از 226 میلیون دلار به صدها نفر بدهکار است که سرمایه گذاری هایی را خریداری کرده اند که – طبق اسناد – ممکن است واقعاً وجود نداشته باشد.

مارتل تنها مدیر شرکت حراج وام مسکن من (MMAC) است که به عنوان وام مسکن خود را بخرید (SYOM) فعالیت می کرد. رئیس در میان طلبکاران، سرمایه‌گذاری به نام 1548199 Alberta Ltd. است که در یک دعوای مدنی ادعا می‌کند که 17.6 میلیون دلار بدهکار است. دو هفته پیش، MMAC و مارتل تحت نظارت پرایس واترهاوس کوپرز قرار گرفتند.

هفته گذشته در تالار شهر مجازی برای سرمایه‌گذاران، نیل بونکر، معاون PwC، خبرهای نگران‌کننده‌ای را به 500 نفری که در حال تنظیم هستند، ارائه کرد: نه تنها مکان مارتل نامشخص است، بلکه محققان هنوز میلیون‌ها نفر گمشده را پیدا نکرده‌اند یا سرمایه‌گذاری‌ها واقعی بوده است.

آشفتگی بزرگ یک پرونده به دادگاه عالی BC در ونکوور برای یک جلسه استماع دو روزه از چهارشنبه آغاز می شود. تاریخ‌های دادگاه قبلی بدون مشارکت یا وکالت قانونی مارتل برگزار شده است، اگرچه ریچی کلارک، وکیل ونکوور، هفته گذشته به دادگاه گفت که او در حال نگهداری توسط مارتل است.

بنابراین، گرگ مارتل کیست؟ و چطور شد که این همه پول بدهکار شد؟

دوستان به دوستان می گویند …

CBC با پنج سرمایه گذار صحبت کرد که چهار نفر از آنها نمی خواستند نامشان فاش شود. همه گفتند که درباره مارتل از دوستی که پول درآورده بود شنیده‌اند که به آنها اعتماد به نفس می‌داد.

مادر مجرد گیل مورل گفت که از دوستی که برنامه ریز مالی معتبرش سرمایه گذاری با او را توصیه کرده بود، از مارتل مطلع شد.

مورل گفت که دو سال سخت کار کرد تا 25000 دلار برای سرمایه گذاری جمع کند. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید. او شاهد افزایش پول خود به بیش از 80000 دلار بود و اخیراً درخواست کرده بود که سپرده اصلی را برداشت کند تا بتواند سقفی مستقل بر روی RV که با پسرش در آن زندگی می کند بسازد.

حالا او شک دارد که یک پنی از پولش را ببیند.

«چطور جالب بود [investing] طرز فکرم را در مورد امور مالی تغییر داد. فکر می‌کردم در یک باشگاه پسران ثروتمند هستم… دوست دارم، جیر جیر می‌زنم، و اینطوری افراد با پول زیاد پول در می‌آورند. بازگشت به واقعیت.”

asdf
گیرنده رسیدگی کننده به پرونده گرگ مارتل، این خانه 5 خوابه با رهن سنگین را در 2709 گلدستون هایتس در لنگفورد، BC، به عنوان دارایی فهرست کرده است. (مایک مک آرتور/سی بی سی)

زمانی که نرخ های بهره بانکی پایین بود – سالانه یک یا دو درصد – مارتل نرخ های سالانه بین 50 تا 100 درصد را برای سرمایه گذاری در وام های پل ارائه می کرد.

اساساً، او به عنوان یک بانک خصوصی عمل می‌کرد – پول سرمایه‌گذاران را گرد هم می‌آورد و آن را به مدت چهار، هشت، 12 و 16 هفته با سود بالا به پروژه‌های املاکی که نیاز به تأمین مالی کوتاه‌مدت دارند، وام می‌داد. حداقل، این همان کاری است که او ادعا می کرد دارد انجام می دهد. PwC روز جمعه گفت که هنوز اسنادی را که نشان دهنده هویت هیچ یک از دریافت کنندگان وام پل مارتل باشد، پیدا نکرده است.

سرمایه‌گذاران به CBC گفتند که تشویق می‌شوند پول خود را در زمان رسیدن به سرمایه‌گذاری‌های جدید نگه دارند. آنها گفتند که پورتال آنلاین وام مسکن خود را بخرید، واریز پول و سرمایه گذاری مجدد را ساده کرده است، و تماشای بالا رفتن موجودی شما در چند برابر آنچه می توان در TFSA یا RRSP به دست آورد، هیجان انگیز بود.

با افزایش نرخ بهره، بازدهی که مارتل وعده داده بود نیز افزایش یافت – طبق اسناد دادگاه، تا 25 درصد برای یک دوره ثابت 10 هفته، برابر با نرخ سالانه 130 درصد.

بزرگترین سرمایه گذاری منفرد که در شکایت 1548199 Alberta Ltd. توضیح داده شده است 4.675 میلیون دلار برای مدت 10 هفته با بهره 17 درصد است. زمانی که سررسید سرمایه گذاری در 16 نوامبر 2022 به پایان رسید، قرار بود تقریباً 800000 دلار سود بیش از اصل سرمایه پرداخت شود.

برخلاف شرکت شماره آلبرتا، سرمایه‌گذارانی که CBC با آنها صحبت کرده بود، میلیون‌ها نفر را در این طرح در بند نداشتند. مانند مورل، آنها سرمایه گذاری تخم مرغ لانه خود، پس انداز بازنشستگی یا پیش پرداخت کاندو را توصیف می کنند. همه از ضررهای احتمالی خود مضطرب بودند.

asdf
در بیانیه ای که به CBC ارسال شد، کارگزار وام مسکن، گرگ مارتل، اجرای طرح پونزی را رد کرد. (گرگ مارتل/فیسبوک)

مارک تینگ، مشاور مالی و مشارکت‌کننده CBC، گفت در حالی که وام‌های پل خصوصی می‌توانند سرمایه‌گذاری قانونی باشند، اما این وام‌ها غیرقانونی هستند و گزینه بدی برای سرمایه‌گذاران مادر و پاپ هستند که فاقد پیچیدگی برای بررسی صحت آنچه فروخته می‌شوند، هستند.

تینگ گفت: “فکر نکنید کارگزار وام مسکن شما دقت لازم را انجام داده است. آنها نمی دانند چه اتفاقی می افتد. اینها وام هایی هستند که دیگران به دلیل ریسک بسیار بالایی به آنها داده اند.”

“[The investment] خوب است تا زمانی که نباشد و وقتی اینطور نیست، واقعاً خراب می‌شود، تقریباً مانند خانه‌ای از کارت، که فکر می‌کنم این چیزی است که در این مورد اتفاق می‌افتد.”

ترک ظاهر می شود

سرمایه گذاران به CBC می گویند که نشانه های مشکل از حدود یک سال پیش زمانی که پرداخت ها از SYOM شروع به عقب افتادن کردند، ظاهر شد.

به طور معمول حدود 10 روز طول می کشد تا یک مشتری پس از درخواست پول نقد در حساب خود، مبلغی را دریافت کند. بعد چهار هفته شد، بعد شش هفته، چند ماه… بعد هیچی.

وقتی سرمایه‌گذاران شکایت کردند، مارتل سریعاً اطمینان داد که همه پول دریافت خواهند کرد، چه پست‌های آنلاین یا مستقیماً از طریق تلفن یا از طریق پیام با مشتریان شخصی صحبت کنند. یکی از سرمایه‌گذاران گفت که وعده‌های مارتل برای «رفع چیزها» صادقانه به نظر می‌رسید و او «شفاف و دوستانه» به نظر می‌رسید.

توضیحی که او در مورد تاخیرها ارائه کرد نیز قابل قبول به نظر می رسید: افراد زیادی می خواستند با او سرمایه گذاری کنند که شرکت در حال غرق شدن بود.

او در یک پست آنلاین به سرمایه گذاران در فوریه 2023 گفت: «آنچه در حال رخ دادن است این است که ما تعداد زیادی از مردم را جذب می کنیم.» در آن زمان، او همچنین توضیح داد که برای SYOM به همان اندازه مهم است که قراردادهای وام پل جدید پیدا کند. بنابراین مشتریان بتوانند پول خود را نزد او نگه دارند – و رشد کنند.

او به سرمایه‌گذاران گفت: «در ازای تمام پولی که شما در طول سال‌ها از من درآمده‌اید، از وام‌های خصوصی، لطفاً کمی صبور باشید.

در همان ماه، اولین پرونده از بیش از دوازده پرونده مدنی علیه مارتل و MMAC تشکیل شد. در 4 مه، او و شرکت به دستور دادگاه قرار گرفتند.

گرگ مارتل کیست؟

طبق اطلاعات موجود در اینترنت، مارتل بیش از یک دهه پیش کارگزاری وام مسکن Zilla Mortgages را در ویکتوریا تأسیس کرد و سپس به شعبه‌های تابعه از جمله MMAC منشعب شد. چند سال پیش، او یک تجارت اشتراک خودروی همتا به همتا را در ایالات متحده و کانادا راه‌اندازی کرد – فکر کنید Airbnb برای اتومبیل‌ها – به نام carSHAiR.

asdf
طبق گزارش یک گیرنده، دفاتر وام مسکن خود را در تورنتو و در خیابان تای 645 در ویکتوریا خالی شدند. (مایک مک آرتور/سی بی سی)

CarSHAiR در ونکوور و ویکتوریا همان هفت ماشین لوکس را برای کرایه فهرست می کند که همگی توسط “گرگ ام” میزبانی می شوند. به گفته گیرنده PwC، تعدادی وسیله نقلیه موتوری در جستجوی دارایی ها شناسایی شده است. بنابراین، دو خانه با رهن سنگین و چند میلیون دلاری دارید، یکی در لنگفورد نزدیک ویکتوریا و دیگری در لاس وگاس.

در سال 2021، یک نمایه پولی در مجله LA Style، مارتل را به عنوان یک “کارآفرین سریالی انقلابی” و “رهبر برجسته در جامعه تجاری” توصیف کرد که “توسط تونی رابینز مشهور راهنمایی شده بود.” این مجله پوشش‌هایی را می‌فروشد که نویدبخش «اعتبار مطبوعات» و اتصال به شبکه‌ای از «رهبران اندیشه» است.

در این مقاله، مارتل می‌گوید که در کبک به دنیا آمد، در تورنتو بزرگ شد و سپس قبل از اقامت در ویکتوریا «برای هاکی» به آنجا رفت. در رسانه های اجتماعی، او خانه خود را نیوپورت بیچ، کالیفرنیا فهرست می کند.

مارتل و آمریکایی Garrick Delafuente، کارگزار آمریکایی رکورد وام خود را بخرید، یک پادکست آنلاین با نام “Just the Tip” را میزبانی کردند که نوید “بزرگترین دستاوردهای صنعتی از دنیای تجارت، امور مالی، املاک و مستغلات و دانش وام مسکن را می دهد. !”

به گفته PwC، مارتل شبکه ای از شرکت ها در کانادا و ایالات متحده دارد که پول را با هم ترکیب می کنند. یک حساب بانکی MMAC با موجودی باقیمانده 279 دلار مشخص شد که طی شش ماه گذشته 58 میلیون دلار از طریق آن جریان داشته است.

مورل به نوبه خود در تلاش است تا با این واقعیت که پولش احتمالاً از بین رفته است، در حالی که با اضطراب و استرس مقابله می کند، صلح کند.

او گفت: «من نمی‌خواهم سلامتی و تندرستی خود را به گرگ بدهم. من واقعاً سعی می‌کنم با خودم مهربان باشم و مراقب باشم و اجازه بدهم این فقط در مورد پول زیاد باشد و نه خیلی بیشتر.»