نزاع سیاسی بر سر «بیدار» درباره همه چیز و هیچ چیز است

نخست وزیر جاستین ترودو در سخنرانی هفته گذشته در کنوانسیون حزب لیبرال در اتاوا به برخی از انتقاداتی که اخیراً از سوی اپوزیسیون محافظه کار به دولت وی وارد شده است، اشاره کرد.

او گفت: “آنها یا می گویند سرمایه گذاری در کانادایی ها هدر دادن پول است یا اینکه سیاست های ما خیلی بیدار شده است.” “خیلی بیدار شدی؟”

او در حالی که نگاهش را به دوربین تلویزیونی که روی یک بالابر در وسط اتاق قرار گرفته بود، ادامه داد: “هی، پیر پویلیور، وقت آن است که تو بیدار شوی.”

جمعیت حاضر در سالن کنوانسیون وقتی ترودو یک سری سیاست‌ها را فهرست می‌کرد که از نظر او صرفاً خوب و معقول بودند، تشویق می‌کردند.

آن لیبرال‌ها ممکن است از شنیدن اینکه رهبرشان در برابر این خط حمله عقب نشینی می‌کند، خوشحال شده‌اند. و ترودو ممکن است از این مبارزه خوشحال باشد.

جاستین ترودو، نخست وزیر، در مقابل تابلویی ایستاده است که روی آن نوشته شده است
نخست وزیر جاستین ترودو در کنوانسیون ملی لیبرال 2023 در اتاوا در روز پنجشنبه 4 می 2023 سخنرانی کلیدی دارد. (جاستین تانگ/ مطبوعات کانادا)

اما دست و پنجه نرم کردن با استفاده تحقیر آمیز کلمه “wake” در این مرحله می تواند مانند تلاش برای جعبه کردن یک سایه باشد. زیرا بیدار شدن به معنای اصلی آن، راهی برای گفتن چیزی بدون گفتن چیزی شده است.

بر اساس داده های نظرسنجی جدید از پولارا، 57 درصد از کانادایی ها ادعا می کنند که حداقل یک ایده کلی از معنای بیدار شدن دارند. اما کمتر از 27 درصد از همه کانادایی ها می گویند که می توانند این اصطلاح را برای شخص دیگری توضیح دهند (Pollara عمداً تعریفی را برای پاسخ دهندگان نظرسنجی ارائه نکرده است). و منطقی است که، حتی در آن گروه، تعاریف مختلفی در استفاده وجود دارد.

(دن آرنولد، افسر ارشد استراتژی پولارا، از سال 2015 تا 2021 مدیر تحقیقات دولت ترودو بود.)

این اصطلاح دهه‌ها پیش در میان سیاه‌پوستان آمریکایی به وجود آمد و به معنای آگاهی اجتماعی و سیاسی از بی‌عدالتی‌ها بود. در طول 20 سال گذشته به تدریج به جریان اصلی تبدیل شده است، که بخشی از آن توسط اعتراضات زندگی سیاه پوستان مهم است که در ایالات متحده آغاز شده است.

یک معترض در حالی که مردم در یک تظاهرات ضد نژادپرستی در پارلمان هیل در جریان همه‌گیری کووید-19 در اتاوا در روز جمعه، 5 ژوئن 2020، شرکت می‌کنند، در پشت نخست‌وزیر جاستین ترودو، تابلوی زندگی سیاه‌پوستان مهم است را در دست گرفته است.
یک معترض در حالی که مردم در تظاهرات ضد نژادپرستی در پارلمان هیل در روز جمعه، 5 ژوئن 2020 شرکت می‌کنند، تابلویی را پشت سر نخست‌وزیر جاستین ترودو، زندگی سیاه‌پوستان در دست گرفته است. (مطبوعات کانادا / شان کیلپاتریک)

فرهنگ لغت Merriam-Webster wake را به عنوان صفتی توصیف می کند که به معنای “آگاه و فعالانه توجه به حقایق و مسائل مهم اجتماعی (به ویژه مسائل مربوط به عدالت نژادی و اجتماعی) است.”

اما این کلمه در سال‌های اخیر به بخشی از جنگ‌های فرهنگی آمریکا نیز تبدیل شده است، و معنای آن به تمسخر کسانی تبدیل شده است که بیش از حد یا عملاً متعهد به حمایت از برابری یا سایر علل اجتماعی هستند.

در نهایت، این واکنش به شمال گسترش یافت. ارین اوتول، رهبر سابق محافظه‌کاران، این واژه را در طی تماس ویدیویی با محافظه‌کاران جوان در سال 2020 هنگام بحث در مورد طرحی برای تغییر نام دانشگاه رایرسون سابق به دلیل ارتباط این دانشگاه با مدارس مسکونی به کار برد.

از زمان جانشینی اوتول به عنوان رهبر، پویلیور این کلمه را با اشتیاق بیشتری پذیرفته است، در حالی که معنای آن را حتی بیشتر گسترش داده است.

چیزهای بسیار زیادی که “بیدار شده اند”

پویلیور در ماه ژوئن گذشته در ایمیلی به حامیان خود گفت که “وسواس فکری دولت لیبرال به فرهنگ بیداری” باعث شده است که محوطه دانشگاه ها برای افرادی که دیدگاه های متفاوتی دارند غیر قابل مهمان نوازی کنند.

پیام‌های بعدی پویلیور و حزبش از «بیدار شدن» در چارچوب لایحه C-11 استفاده کرده است، قانونی که مقررات محتوای کانادا را برای پلت‌فرم‌های بزرگ اینترنتی اعمال می‌کند (محافظه‌کاران می‌گویند از آن برای «سانسور» کانادایی‌ها استفاده می‌شود). سایر پیام‌های محافظه‌کار به طور گسترده‌ای به برنامه ظاهراً “برنامه بیداری رادیکال” دولت ترودو استناد می‌کنند.

در مجلس عوام، پویلیور از این کلمه برای توصیف CRTC، شهردارانی که با سیاست‌های مسکن آنها مخالف است و فرهنگی که گفته می‌شود مردم را از خدمت سربازی دور می‌کند، استفاده کرده است. روز پنجشنبه، پولیور گفت که “ایدئولوژی” بیدار ترودو تغییرات دولت در گذرنامه را توضیح می دهد.

ترودو در سخنان خود در کنوانسیون لیبرال به چند نمونه از سیاست ها و اقداماتی اشاره کرد که به نظر می رسید به نظر او ممکن است پویلیور بیش از حد بیدار شود: کابینه متعادل جنسیتی، کاهش فقر، گسترش دسترسی به مراقبت از کودکان مقرون به صرفه.

او گفت: “اجازه دهید چیزی به شما بگویم – مراقبت از کودکان روزانه 10 دلار سیاست بیداری نیست. این یک سیاست اقتصادی است.”

اما پولیور در ویدئویی که صبح روز بعد در توییتر منتشر کرد به هیچ یک از این موارد اشاره نکرد. در عوض، رهبر محافظه‌کار پس از اشاره به «راه‌های بیداری ترودو»، یک سری نگرانی‌ها را فهرست کرد: آخرین اقدامات دولت لیبرال کنترل اسلحه و جرم‌زدایی از داشتن مواد مخدر ساده در بریتیش کلمبیا، قیمت‌گذاری انتشار کربن و رفتن نخست‌وزیر به تعطیلات، افزایش هزینه های خدمات عمومی و اعتصاب اخیر خدمات عمومی.

این احتمال وجود دارد که پولیور سعی داشته این مثال ها را به نوعی نشان دهد که از طرف ترودو ریاکاری داشته است. منصفانه است که بگوییم لید بلی، خواننده افسانه ای بلوز، احتمالاً وقتی در سال 1938 به سیاهپوستان آمریکایی گفت “بیدار بمانند” هیچ یک از این چیزها را در ذهن نداشت.

به تعبیر پولیور، بیداری چیزی بیش از یک اصطلاح فراگیر برای هر سیاستمدار و مفسر محافظه‌کاری است که در حال حاضر با آن مخالفت می‌کند – دقیقاً همان روشی که قبلاً «سوسیالیسم» به عنوان سلاحی در برابر پیشنهادات مترقی به کار می‌رفت.

احساس کانادایی ها در مورد بیدار شدن (و کلمات دیگر)

اما حتی اگر تعریف خودش واضح نباشد – و حتی اگر بیشتر مردم نتوانند به شما بگویند بیدار شدن به چه معناست – ممکن است پویلیور همچنان با مخاطبان پذیرا صحبت کند.

به گفته پولارا، 31 درصد از کانادایی‌هایی که حداقل کلمه «فکر بیدار شدن» را شنیده‌اند «معمولاً» یک «چیز بد» است، در حالی که 16 درصد فکر می‌کنند که معمولاً «چیز خوب» است.

در میان رای دهندگان محافظه کار، این انشعاب حتی شدیدتر است – فقط پنج درصد می گویند بیداری خوب است، در حالی که 57 درصد می گویند بد است. رای دهندگان بلوک کبکوا نیز احساس مشابهی دارند، هفت درصد آنها خوب و 50 درصد بد می گویند.

رای دهندگان لیبرال و NDP تمایل بیشتری دارند که «بیدار» را یک چیز خوب بدانند – 31 درصد از حامیان لیبرال و 36 درصد از رای دهندگان NDP این کلمه را دوست دارند. اما حتی آن احزاب نیز باید با رأی دهندگانی که فکر می کنند چیز «بدی» در بیدار شدن وجود دارد – 14 درصد در میان لیبرال ها، 13 درصد در میان دموکرات های جدید مبارزه کنند.

در سطح ملی، فقط 25 درصد از کانادایی ها خود را بیدار می دانند، از جمله تنها 14 درصد از کبکی ها – که می تواند توضیح دهد که چرا ترودو تصمیم گرفت در برابر حملات هفته گذشته پولیور از خود دفاع کند.

اما در حالی که بسیاری از کانادایی ها بیدار شدن از خواب را چیز بدی می دانند، آنها دیدگاه مثبتی نسبت به سایر کلمات مرتبط با علل عدالت اجتماعی دارند. به گفته پولارا، «جان سیاه‌پوستان مهم است» امتیاز خالص خوب/بد مثبت 35 داشت، در حالی که پرچم‌های پراید مثبت 34 بودند. فمینیسم، #MeToo، اتحاد و اقدام مثبت به ترتیب مثبت 30، مثبت 28، مثبت 26 و مثبت 21 بودند.

به نظر می‌رسد کانادایی‌ها گمان می‌کنند که چیز متفاوتی در بیداری وجود دارد، حتی با وجود اینکه آنها به طور گسترده از انواع عللی پشتیبانی می‌کنند که روزی روزگاری با بیداری مرتبط می‌شدند.

پویلیور چگونه بیداری را تعریف می کند

در جریان مناظره درباره C-11 در اواخر ماه مارس، جنیکا آتوین، نماینده لیبرال، از پویلیور پرسید که چگونه “بیدار شدن” را تعریف می کند.

پویلیور پاسخ داد: “Woke یک هدف و تنها یک هدف دارد. بهانه های زیادی دارد اما فقط یک هدف: کنترل.” “این برای تقسیم مردم بر اساس نژاد، جنسیت، قومیت، مذهب، وضعیت واکسن و هر روش دیگری طراحی شده است که بتوان مردم را به گروه‌ها تقسیم کرد. چرا؟ به این دلیل است که در این صورت می‌توان وجود دولتی را برای کنترل همه آن گروه‌ها توجیه کرد.”

به نظر می رسد که ارجاعات پولیور به نژاد و جنسیت به تعریف رسمی ووک و واکنش منفی به آن اشاره دارد. اما به غیر از اشاره آشکار به دستورات واکسن، پویلیور تعریف خود را به هیچ سیاست فدرال خاصی مرتبط نکرد.

و مشخص نیست که چگونه این تعریف با نمونه هایی که رهبر محافظه کار در پاسخ ویدئویی خود به سخنرانی ترودو ذکر کرد، مطابقت دارد. (دفتر Poilievre به ایمیلی که به دنبال توضیح بیشتر بود، پاسخ نداد.)

بسیاری از سیاست های فدرال، نژاد، جنسیت یا قومیت را در نظر می گیرند. دولت لیبرال قول داده است که به تبعیض سیستماتیک در سیستم قضایی رسیدگی کند. به اداره آمار کانادا کمک مالی برای بهبود جمع آوری داده های تفکیک شده در مورد نژاد، جنسیت و گرایش جنسی داده شده است. یک صندوق اختصاصی برای حمایت از کارآفرینان سیاه پوست ایجاد شده است. دفتر ترودو همچنین تنوع در انتصابات فدرال را در اولویت قرار داده است. بودجه های فدرال اکنون در معرض تجزیه و تحلیل مبتنی بر جنسیت قرار دارند.

آیا هیچ یک از این سیاست ها بیش از حد بیدار هستند؟ دقیقاً چه چیزی در مورد دولت ترودو بیدار شد و یک دولت پولیور دقیقاً چقدر متفاوت خواهد بود؟

در غیاب جزئیات واقعی، این کلمه چیزی بیش از تمسخر حیاط مدرسه نیست. و اگر در اینجا باید دعوا کرد، به نظر می رسد اولین گام این باشد که کسانی که از این کلمه استفاده می کنند توضیح دهند دقیقاً چه چیزی چیست. آنها فکر کن یعنی

پولارا یک نظرسنجی آنلاین از 2000 کانادایی بین 17 آوریل تا 28 آوریل انجام داد. فقط برای مقاصد مقایسه، یک نمونه احتمالی با همان اندازه حاشیه خطای +/- 2.2٪، 19 برابر از 20 را به دست آورد.