هشدار مادر در مورد خطرات خوردن برخی غذاها در زیر نور خورشید پس از اینکه نوزادش دچار سوختگی مارگاریتا از کرفس شد.

هشدار: این داستان حاوی تصاویر گرافیکی از یک اختلال پوستی است.

ریانا بندزاک فکر می‌کرد که دادن ساقه کرفس به دختر هفت ماهه‌اش، راهی ساده و بی‌خطر برای تسکین او باشد، زیرا اوایل بهار امسال از آفتاب لذت می‌بردند.

او هرگز انتظار نداشت که منجر به سوختگی و تاول در اطراف دهان کودکش شود، که نتیجه ترکیبات موجود در غذاهای خاص است که در تماس با نور خورشید است.

Bendzak، اهل کاملوپس، بریتیش کلمبیا، اخیراً تصاویری از بثورات و سوختگی روی صورت نوزادش را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته است که پس از جویدن ساقه کرفس توسط نوزاد در اواسط ماه مارس ظاهر شد.

او آن را برای پنج تا ده دقیقه نگه داشت [and] ما بقیه بعد از ظهر بیرون بودیم، و صبح روز بعد که از خواب بیدار شدیم، او کمی بثورات دندان درآورد در اطراف دهانش … بعد از آن روز، تاول ایجاد شد.” سپیده دم کملوپس.

دور دهانش سوختگی درجه دو بود – ورم شدیدی هم داشت که البته کار را سخت می‌کند. [for her] برای خوردن یا پرستاری.”

عکس جوش های پوستی روی صورت نوزاد.
Reanna Bendzak ایجاد سوختگی مارگاریتا را در دختر نوزادش پس از جویدن ساقه کرفس زیر نور خورشید در اواسط ماه مارس ثبت کرد. (ارسال شده توسط Reanna Bendzak)

او بعداً متوجه شد که فرزندش از فیتوفوتودرماتیت رنج می برد که معمولاً به آن “سوختگی مارگاریتا” می گویند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که پوست با شیره یا آب گیاهانی از جمله هویج، کرفس و لیموترش تماس پیدا می کند و سپس در معرض نور خورشید قرار می گیرد.

غذاهایی که باعث سوختگی می شوند

به گفته کالج پزشکان خانواده کانادا (CFPC)، گیاهانی که باعث فیتوفوتودرماتیت می شوند حاوی فورانوکومارین هستند، ترکیبی که با اشعه ماوراء بنفش UVA واکنش می دهد و باعث واکنش شدید پوستی می شود.

کالج می گوید گیاهان دیگری که می توانند باعث سوختگی مارگاریتا شوند عبارتند از فلفل، شوید، انجیر، خردل، جعفری و ازگیل.

این سوختگی ها واکنش های آلرژیک نیستند و معمولاً 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه UVA قابل مشاهده هستند.

بعد از اینکه فرزندش به فیتودرماتیت مبتلا شد، Bendzak و همسرش تصمیم گرفتند با استفاده از آب کرفس روی بازوهای خود و قرار دادن آنها در معرض نور خورشید به مدت 25 دقیقه آزمایش کنند. آنها در عرض 30 ساعت دچار بثورات شدند.

در حالی که دخترش به خوبی بهبود می‌یابد، هنوز هیپرپیگمانتاسیون و جای زخم دارد که نیاز به درمان دارد.

عکس بثورات پوستی روی بازو.
Reanna Bendzak پیشرفت سوختگی مارگاریتا را پس از استفاده از آب کرفس روی بازوی خود و قرار دادن آن در معرض آفتاب به مدت 25 دقیقه بر روی خود ثبت کرد. (ارسال شده توسط Reanna Bendzak)

دکتر جوزف لام، متخصص پوست کودکان در ونکوور، می‌گوید که مردم نباید بیش از حد نگران رنگدانه باشند.

او گفت: “اگر شما به اندازه کافی بدبخت باشید که این واکنش را داشته باشید، رنگدانه های باقی مانده روی پوست ممکن است هفته ها و هفته ها باقی بماند، اما از بین می رود.”

اما متخصصان پوست به مردم یادآوری می‌کنند که از دست زدن به غذاهای حاوی فورانوکومارین در هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای جلوگیری از سوختگی مارگاریتا اجتناب کنند.

برخی از مردم در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند که چگونه پس از خوردن یک کوکتل، جوش در اطراف دهان خود ایجاد شده است.

Bendzak امیدوار است که پست او در رسانه های اجتماعی آگاهی را در مورد سوختگی مارگاریتا در طول تابستان افزایش دهد، به ویژه در میان دوستان خود که به عنوان بارمن کار می کنند و با آبلیمو نوشیدنی درست می کنند.

او گفت: «این فقط بچه ها نیستند که تحت تأثیر قرار می گیرند، بلکه هرکسی تحت تأثیر قرار می گیرد.

CFPC توصیه می کند پس از قرار گرفتن در معرض فورانوکومارین ها و اشعه UVA، پوست را به سرعت با آب تمیز کنید.

این سازمان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را برای جلوگیری از سوختگی مارگاریتا پیشنهاد می‌کند، اما هشدار می‌دهد که همه ضدآفتاب‌ها موثر نیستند زیرا برخی از آنها فقط در برابر اشعه ماوراء بنفش UVB محافظت می‌کنند.