وزوز گوش چیست؟

حدود ۵۰ درصد از مردان و زنان بالای ۶۰ سال از ناشنوایی مرتبط با پیری رنج برده و ۱۰ درصد این جمعیت با مشکل اصلی ترین درمان وزوز گوش میشوند. در برخی از مطالعات، شرکتکنندگانی که وارد شدند بهطور کامل نشاندهنده تمام جمعیت افراد مبتلا به وزوز گوش نبودند و بنابراین ما نمیتوانیم نتیجهگیریهای کلی را بهدست آوریم. وزوز گوش میتواند از طریق آموزش و مشاوره، تجویز دستگاههایی که شنوایی را بهبود میبخشند، دستگاههایی بدون نیاز به نسخه که صداهای پسزمینه را تولید میکنند، درمان روانشناسی و آرامسازیدرمانی (relaxation therapy) مدیریت شود. اگر این مواد بصورت خودبخودی از گوش خارج نشوند و خیلی روی هم انباشته شوند، ممکن است منجر به صدای زنگ یا کم شنوایی شود. آیا در برخی از زمان های روز شدید می باشد؟ شرح حال گیری و صحبت با بیمار در این زمینه که در چه زمان هایی این عارضه بیشتر یا کمتر می شود و از چه زمانی آغاز شده است. • صداهای بلند: صداهای بلند یکی از علتهای اصلی وزوز گوش هستند. دلایل متعددی برای این وضعیت وجود دارد، اما دو دلیل اصلی آن باعث آسیب به مغز و عصب مربوط به مسیر شنوایی می شوند و اختلالات خاصی را بر روی قسمت هایی از گوش می گذارند.

وزوز گوش یا احساس صدای زنگ در گوشها میتواند به دلایل مختلفی بوجود آید. صدای زنگ، وِزوِز (صدای زنبور)، فشفش، جیرجیر یا سوت دائمی را به صورت 24 ساعت در روز در گوشتان تصور کنید، این صدا ها وزوز گوش (Tinnitus) نامیده میشود. آترواسکلروز یا سفتی شریانها سبب ایجاد اختلال در عروق خونی میشود. یکی از مهم ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به این اختلال و نیز کاهش شنوایی، قرار نگرفتن در معرض صداهای بلند است. در بیماری دیابت در تولید انسولین اختلال بوجود می آید و در نتیجه تنظیم قند خون یا همان گلوکز به هم می خورد. پرفشاری خون بر رگ ها و شریان های گوش داخلی تایر می گذارد و وزوز بوجود می آید. هدف از این مرور ارزیابی شواهد بهدست آمده از کارآزماییهای بالینی با کیفیت بالا در مورد بررسی تاثیر بتاهیستین بر وزوز گوش افراد است. وزوز اصطلاحی پزشکی است که به وجود صدای سوت یا خش خش در گوش یا سر اطلاق می گردد که در ادامه به بررسی علل وزوز گوش و درمان آن خواهیم پرداخت.

اختلالات مفصل تمپورومندیبولار، که باعث احساس درد فک و سر می شود. آنها میتوانند یک یا هر دو گوش را تحت تاثیر قرار داده و باعث کم شنوایی و درد شوند. چنانچه بر اثر مواجههی کوتاه با صدای بلند، مثلا شرکت در کنسرت، به وزوز گوش دچار شوید، معمولا طولی نمیکشد که از این وضعیت آزاردهنده خلاص شوید. این نوع وزوز معمولا در هردو گوش بروز میکند. هیچ درمان دارویی وجود ندارد که خود وزوز گوش را کنترل کند. دوست عزیز، نوشیدنی های دارای کافیین و همچنین الکل با هوشیار کردن سیستم حسی و عصبی شما و ایجاد بی خوابی، آزار دیدن شما از این اصوات مبهم وزوز و زنگ ممند در گوش بیشتر می کند پس لطفا کافیین و الکل را مصرف نکنید. پزشک میتواند جرمها را از گوش شما خارج کند. حرکت: پزشک شما ممکن است از شما درخواست کند که چشمهایتان را حرکت دهید، فکتان را محکم ببندید، گردن، بازوهایتان را حرکت دهید.

برای درمان وزوز گوش در خانه گزینه های زیر را مطالعه کنید، سپس با پزشک طب سنتی خود مشورت کرده و بعد از آنها استفاده کنید. وزوز ناشی از کم خونی می تواند با برطرف شدن مشکل کم خونی، از بین رود. مطالعات دانشمندان نشان می دهند که بین کم خونی و کم شنوایی و عوارض آن ارتباط وجود دارد. کم خونی باعث کاهش اکسیژن رسانی به گوش داخلی و سلول های عصبی آن می شود و در نتیجه کم شنوایی رخ می دهد. استفاده از سمعک مناسب وزوز گوش را حذف میکند . ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم عصاره استاندارد حاوی ۲۴ تا ۳۲ درصد از فلاونوئیدها و ۶ تا ۱۲ درصد از ترپنوئیدها می باشد. مرور ما پنج کارآزمایی تصادفیسازی و کنترلشده را با مجموع 303 تا 305 شرکتکننده شناسایی کرد که از وزوز گوش رنج میبردند. رفتاردرمانی یکی از شیوه های موثر در درمان وزوز گوش است. اگرچه وزوز گوش اغلب با کم شنوایی همراه است، اما آن باعث کم شنوایی نمیشود و کم شنوایی هم باعث بوجود آمدن وزوز گوش نمیشود. به گفته وی، افرادی که در این مطالعات کم شنوایی پیشرونده داشتند، نه تنها از روند پیشرفت کم شنوایی شان جلوگیری شد، بلکه آستانه شنوایی نیز بهبود یافته است. 

 

منبع:سایت سمعک مهرآذین