پزشکان با موارد غیر پزشکی مورد انتقاد قرار می گیرند. برخی می گویند تجویز اجتماعی می تواند بار را کاهش دهد

وقتی یک پزشک تورنتو اوایل امسال توییتی از نسخه‌ای که به‌تازگی به یک بیمار داده بود فرستاد، نمی‌دانست که این نسخه چه تأثیری خواهد داشت.

گفت: “توله سگ انتخابی، با دو بار پیاده روی در روز و عشق فراوان.” این یک نسخه واقعی بود که روی برگه نسخه او نوشته شده بود و به یک بیمار که احساس تنهایی می کرد داده شد.

هزاران نفر آن را پسندیدند، آن را به اشتراک گذاشتند و نظرات خود را گذاشتند، بسیاری از آنها پرسیدند که آیا می‌توانند بیمار دکتر آیریس گورفینکل نیز باشند. در نهایت به بیش از 700000 نفر رسید.

گورفینکل گفت: «من فکر می‌کنم دلیلی که این فیلم به این موضوع برخورد کرد این است که مردم خود را در آن می‌دیدند.

این پزشک خانواده که بیش از 20 سال است این کار را انجام می دهد، می گوید که از اولین روزهای کاری خود نوعی از آنچه را که امروزه به عنوان نسخه نویسی اجتماعی شناخته می شود انجام می دهد – پیشنهاد درمان های غیر پزشکی برای بیمارانی که با علائمی که نشان دهنده تنهایی یا انزوا است به او مراجعه می کنند. .

هر کسی می تواند بهره مند شود

با ارجاع پزشکان یا سایر ارائه دهندگان مراقبت، افراد دارای علائم غیرپزشکی را به خدمات غیرپزشکی موجود در جامعه ارجاع می دهند، امید این است که بخشی از بار سیستم مراقبت بهداشتی بیش از حد کاهش یابد.

کیت مولیگان، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دالا لانا در تورنتو که سر نیزه یکی از اولین مراکز رسمی کانادا برای تجویز اجتماعی.

زنی با موهای کوتاه و تیره و عینک برای پرتره در مقابل تابلوی اعلانات ژست می گیرد.
دکتر کیت مولیگان مدیر ارشد موسسه کانادایی برای تجویز اجتماعی است. او می‌گوید که در اصل، تجویز اجتماعی در مورد تغییر تمرکز از این است که “مشکل شما چیست؟” به “چه چیزی برای شما مهم است؟” (گرنت لینتون/سی بی سی)

اما او می گوید که این امر به ویژه برای افرادی از جوامعی که با نابرابری های بهداشتی روبرو هستند مفید است و برای دسترسی به هر چیزی که بر سلامتی تأثیر می گذارد به حمایت نیاز دارند. عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت – عوامل غیرپزشکی که بر نتایج سلامتی تأثیر می‌گذارند – مانند تنهایی یا انزوا، مسکن، درآمد یا تبعیض.

مولیگان می‌گوید یکی از گروه‌هایی که بازتر و آماده‌ترین برای نسخه‌نویسی اجتماعی در کانادا هستند، سالمندان هستند. انزوا تأثیرات بسیار زیادی بر رفاه آنها دارد و این تأثیرات می‌تواند بسیار فوری و بسیار مهم باشد و گاه به سختی بتوان از آن‌ها برگشت.»

تماشا | وقت گذاشتن برای گپ زدن در خط خروج مواد غذایی:

اتصالات پرداخت: خواربارفروشی خط آهسته را معرفی می کند

یک ادمونتون سوبیز پس از اینکه متوجه شد برخی از مردم در حین پرداخت هزینه های مواد غذایی خود از چت کردن با صندوقدار لذت می برند، مسیری آهسته برای خروج راه اندازی کرده است. آنها می گویند که تماس شخصی اضافه شده به بسیاری از افراد، به ویژه سالمندان، کمک می کند تا با تنهایی کنار بیایند.

در حالی که تغییرات زیادی در نحوه انجام آن وجود دارد، تجویز رسمی اجتماعی معمولاً شامل یک فرد پل است – که اغلب به آن کارمند پیوند، رابط جامعه یا مدیر رابط گفته می شود.

مولیگان، مدیر ارشد مؤسسه کانادایی برای تجویز اجتماعی، گفت: «فقط کسی که زمان و آموزش لازم برای شنیدن واقعاً به شما را دارد.

“آنها تمرکز را از “تو چه مشکلی دارد” تغییر می دهند؟ به “چه چیزی برای شما مهم است؟” “

این می تواند به سادگی کمک به یک فرد برای ثبت نام در کلاس های شنا یا یک دایره بافندگی باشد. ممکن است آنها را به جلسه یک گروه ضد نژادپرستی سوق دهد – یا حتی پیدا کردن یک دوست برای ماهیگیری با آنها در هفته.

مولیگان می‌گوید: «آنها با مردم کار می‌کنند تا به آنها کمک کنند تا حس هدف، احساس ارتباطشان در جامعه را دوباره کشف کنند. در صورت لزوم، رابط‌ها همراهی می‌کنند تا قدم اول را کمی آسان‌تر کنند و در مورد نتایج بازخورد بگیرند.

دو نفر در حال دور شدن از دوربین در طبیعت
گاهی اوقات یک نسخه اجتماعی می تواند برای چیزی به سادگی رفتن به یک پیاده روی معمولی با شخص دیگر یا یک حیوان خانگی باشد. (Michel Aspirot/CBC/Radio-Canada)

ایجاد ارتباطات

آلن ویدوز چند سال پیش با کارمند لینک خود ملاقات کرد. این کارمند 73 ساله بازنشسته در شرق ونکوور به تنهایی زندگی می کند. چند ماه پس از همه گیری کووید-19، او می دانست که چیزی اشتباه است.

او گفت: “من به جایی رسیده بودم که عادات غذایی من بی رحمانه بود. همچنین به یک بی خوابی مزمن تبدیل شده بودم.” “و من فقط داشتم به مکانی واقعا تاریک می افتادم که در آن احساس خوبی نداشتم.”

به دلیل قرنطینه و ترس از عفونت، او از دیدن دوستان منصرف شد، دیگر به Y نرفت و به طور فزاینده ای احساس تنهایی و انزوا کرد.

پزشک عمومی به او گفت که ممکن است از تجویز اجتماعی بهره مند شود. Widdows به مدیر پیوند Eda Ertan متصل بود و با هم فعالیت هایی را در جامعه پیدا کردند که در آن او می توانست احساس امنیت کند اما ارتباط برقرار کند.

زنی با موهای بلند تیره، خندان و ژاکتی قرمز رنگ در کنار مردی با موهای خاکستری و ریش می ایستد و همچنین لبخند می زند.
آلن ویدوز می‌گوید همکاری با مدیر رابطش ادا ارتان کلید موفقیت نسخه‌نویسی اجتماعی برای او بود. این کارمند 73 ساله بازنشسته در شرق ونکوور به تنهایی زندگی می کند و برای سازگاری با انزوای پایدارتر در طول همه گیری مشکل داشت. (ارسال شده توسط Alan Widdows)

اول یک کلاس حرکتی بود – با مقدار زیادی فاصله گذاری و نقاب. او متوجه شد که نگاه کردن به چشمان یک نفر و شنیدن صدای آنها کمک کننده است. او به پیاده روی در طبیعت پیوست و اخیراً با یک گروه کوچک به سمفونی رفت.

می‌دانید که فقط بودن در کنار افراد دیگر باعث شد تا مقداری از بدخلقی و، گمان می‌کنم، افسردگی در حال ظهور و تشدید شود.

برای Widdows، ماهیت مشارکتی تجویز اجتماعی کلیدی بود.

او می‌گوید: «من مقداری از شتاب و انگیزه‌ام را از دست دادم و انگیزه کمی برای انجام این کار داشتم، تا اینکه من و ادا نشستیم و در مورد آنچه ممکن است به من کمک کند صحبت کردیم.

“من هنوز از جنگل بیرون نیامده ام. اما اوضاع در حال بهتر شدن است.”

گوش کن | چگونه اجتماعی شدن بیشتر می تواند منجر به سلامتی بیشتر شود:

دوز23:13معاشرت چگونه می تواند برای سلامتی من مفید باشد؟

مراجعه به پزشک کمتر

مطالعات در اثرات تجویز اجتماعی از نمایشگاه انگلستان مراجعه کمتر به اورژانس و مراجعه کمتر به پزشکو مولیگان می گوید تحقیقات ایالات متحده نشان می دهد که وقتی ارائه دهندگان به طور اجتماعی تجویز می کنند، فرسودگی شغلی کاهش می یابد.

تحقیقات نیز نشان داده است که مردم در سراسر جهان به طور منظم برای مشکلاتی که عمدتاً غیرپزشکی هستند با پزشک مشورت می کنند. کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آلین آدامز، دانشیار دپارتمان پزشکی خانواده در مک گیل، گفت: «در سطح مراقبت های اولیه، بیمارانی دارید که با مشکلاتی مواجه می شوند که واقعاً از نظر پزشکی به درستی درمان نمی شوند… در جایی که یک نسخه غیرپزشکی بهتر است. دانشگاه.

نمای نزدیک از یک زن خندان با موهای کوتاه، با بالاپوش خاکستری.
آلین آدامز به توسعه وب سایتی در مونترال کمک کرد تا به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه دهد مردم را به خدمات اجتماعی متصل کنند. (ارسال شده توسط Alayne Adams)

آدامز که در تحقیقات بهداشت جهانی در سرتاسر جهان شرکت داشته است، به توسعه یک وب سایت در مونترال برای متخصصان مراقبت های بهداشتی برای ارجاع بیماران به خدمات اجتماعی مجاور از طریق تجویز اجتماعی.

آدامز می‌گوید، این می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های سیستم بهداشتی منجر شود، زیرا شما مردمی ندارید که برگردند. [to see a doctor] بارها و بارها برای نیازهای غیرپزشکی زمانی که نیازهای آنها در جای دیگری است.”

ریشه های مدرن در انگلستان

قدمت اصطلاح «نسخه‌های اجتماعی» به حدود 100 سال قبل برمی‌گردد، اما شکل مدرن آن اخیراً در سطح بین‌المللی ظهور کرده است.

جنبش کنونی در بریتانیا شروع شد و نمونه‌های رسمی آن به دهه 1990 برمی‌گردد و در حدود یک دهه گذشته به طور پیوسته مورد توجه قرار گرفته است. اکنون در ده ها کشور از جمله کانادا استفاده می شود.

در انتاریو، تجویز اجتماعی بود آزمایشی در 11 مرکز بهداشت جامعه سلامت در سال 2019. آنها مسیرهایی را برای مداخلات غیرپزشکی ایجاد کردند و تأثیر ارجاعات را ردیابی کردند. از جمله یافته ها این بود که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که از تجویز اجتماعی استفاده می کردند، کاهش مراجعات مکرر را گزارش کردند.

در سال قبل از میلاد، دکتر گریس پارک یک برنامه تجویز اجتماعی را در اداره بهداشت فریزر رهبری کرد. این یکی از پنج مرجع بهداشتی با بودجه عمومی در استان است که به تقریباً دو میلیون نفر خدمات می دهد که حدود یک چهارم آنها را افراد مسن تشکیل می دهند.

این برنامه موفقیت آمیز بوده است و پارک که مدیر پزشکی منطقه ای خدمات بهداشتی جامعه است، اکنون آن را به خانه های کمکی، مراقبت های حاد و حتی بیمارستان ها گسترش می دهد تا راهی برای شناسایی سالمندان در سیستم بهداشتی باشد که ممکن است موانعی داشته باشند. برای بازگشت به خانه و نقاهت و اتصال به جامعه خود.

اما با تنها 19 اتصال دهنده جامعه در کل BC، او می گوید که آنها همیشه به دنبال نحوه همکاری، افزایش ظرفیت اتصال دهنده ها و دسترسی به افراد بیشتری هستند..

زنی با موهای صاف تیره که به دوربین لبخند می زند
دکتر گریس پارک یک برنامه تجویز اجتماعی را از طریق اداره بهداشت فریزر با همکاری United Way توسعه داد. (ارسال شده توسط فریزر هلث)

چالش های سیستمی

مولیگان می‌گوید در حالی که علاقه آشکار به نسخه‌نویسی اجتماعی در کانادا در حال افزایش است، هنوز هم عمدتاً در سطح مردمی انجام می‌شود – یک پروژه در اینجا، یک برنامه در آنجا.

مولیگان گفت: «این در کل سیستم اتفاق نمی‌افتد، اما او امیدوار است که با ظهور پروژه‌های موفق‌تر، دولت‌ها و سیستم‌های بهداشتی آن را پذیرفته باشند.

در حالی که گزارش‌های حکایتی مثبتی از سوی پزشکان وجود دارد، مولیگان می‌گوید تحقیقات دقیق درباره تأثیرات تجویز اجتماعی در کانادا هنوز در حال انجام است.

همچنین چالش های سیستماتیک بیشتری برای غلبه بر وجود دارد.

آدامز از مک گیل گفت: “این واقعاً به همه نگرانی هایی که ما در مورد عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت داریم پاسخ می دهد. اما لزوماً به عوامل ساختاری که در وهله اول باعث ایجاد این تفاوت ها شده اند نمی پردازد.” استاد.

نسخه نویسی اجتماعی فرض می کند که خدمات در دسترس و به راحتی قابل دسترسی هستند، که همیشه اینطور نیست. همچنین متکی است که فرد مایل به ایفای نقش رهبری در سلامت خود است – و پزشکانی مانند گورفینکل، که تشخیص می دهند چه زمانی ممکن است کمک کند.

او گفت: “وقتی این کار درست می شود، واقعاً بسیار زیبا است، زیرا می توانید شکوفه شدن یک نفر را تماشا کنید.”