کانادا برای تسهیل قوانین مهاجرت برای هنگ کنگر. این حرکت نمی تواند به اندازه کافی سریع برای این دانشجویان BC انجام شود

تیم چان و مگی تونگ بومی هنگ کنگ از زمانی که برای تحصیل و زندگی در بریتیش کلمبیا گذرانده اند لذت برده اند – اما تا همین اواخر ، آنها هرگز به فکر اقامت در کانادا پس از فارغ التحصیلی نبوده اند.

چان که اکنون آخرین سال تحصیل خود در رشته جامعه شناسی در دانشگاه ویکتوریا بود ، در ابتدا قصد داشت کار خود را در هنگ کنگ آغاز کند ، جایی که تانگ قبلاً برای اتمام مدرک کار اجتماعی پس از شش ماه به عنوان دانشجوی مبادله در سال قبل از میلاد بازگشته است.

اما سرکوب مداوم دولت چین علیه آزادی های مدنی منطقه نیمه خودمختار از ژوئن 2019 ، برنامه های آنها را کاملاً تغییر داده است. این زوج که دو سال است با هم قرار می گذرانند ، اکنون احساس می کنند که شهر اصلی آنها آینده ای برای آنها ندارد.

“خیلی سخت است [for me] برای تماشای مرگ هنگ کنگ “، چان 23 ساله با اشاره به افزایش روزافزون سرکوب مخالفت در آنجا گفت.

تانگ 21 ساله كه به كانتوني صحبت مي كرد گفت: “حالا كاملاً مطمئن هستم كه خواهم رفت.”

چان و تانگ ، همراه با سایر دانشجویان سال آخر و فارغ التحصیلان اخیر هنگ کنگ ، امیدوارند که پس از اعلام اقدامات جدید مهاجرت در 12 نوامبر توسط اتاوا ، که می توانند اسکان در اینجا را آسان تر و سریعتر کنند ، می توانند به طور دائم در کانادا مستقر شوند.

با ادامه ناآرامی های سیاسی در هنگ کنگ ، کانادا شاهد افزایش علاقه مهاجرانی است که از این منطقه از طریق تعداد درخواست های اجازه تحصیل و درخواست های کارگران ماهر درگیر شده اند. بسیاری از ساکنان جوان در مورد فرسایش آزادی هایی که پس از بازگشت منطقه به حکومت چین در سال 1997 تضمین شده بودند ، با دولت خود در تضاد هستند و یک فعال مشهور این هفته به دلیل بازی در تجمعات حامی دولت به 13 ماه زندان محکوم شد سال گذشته

تماشا کنید | معترض طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ زندانی شد:

پس از محکومیت بیش از 13 ماه زندان به جرم سازماندهی تظاهرات ، هواداران شلوغ اتوبوسهایی را بردند که فعال حامی حزب دمکراتیک هنگ کنگ را به زندان انداخت. 0:59

جزئیات دقیق مسیرهای جدید مهاجرت ، که در سال جدید راه اندازی می شود ، هنوز اعلام نشده است.

اما در نامه ای به CBC News ، مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) گفته شده است که طبق اقدامات جدید خود ، شهروندان هنگ کنگی که از یک م institutionسسه تحصیلات تکمیلی کانادا فارغ التحصیل شده اند ، می توانند بدون داشتن سابقه کار برای اقامت دائم اقدام کنند.

یک برنامه سه ساله اجازه کار نیز برای پنج سال گذشته برای فارغ التحصیلان هنگ کنگی از هر دو موسسه کانادایی و غیر کانادایی در دسترس خواهد بود.

طبق قوانین مهاجرتی موجود ، چان و تانگ باید از طریق برنامه کارگر ماهر فدرال یا برنامه نامزد استانی برای اقامت دائم اقدام کنند – فرایندی که احتمالاً سالها طول می کشد زیرا آنها سابقه کار ندارند.

همچنین ، آمدن به کانادا به عنوان یک کارگر ماهر یا سرمایه گذار به طور فزاینده ای رقابت پذیر شده است. طبق برنامه IRCC ، چنین برنامه هایی بین 2015 و 2019 بیش از دو برابر شده است و از 407 به 948 رسیده است.

در همین حال ، کانادا شاهد افزایش درخواست های اجازه تحصیل از هنگ کنگ است. ارقام IRCC نشان می دهد كه در تاریخ 30 سپتامبر 1،991 مورد از این برنامه ها از منطقه دریافت شده است – بیشتر از هر تعداد برای یك سال كامل از حداقل سال 2015 تاكنون.

ترس از عبور از “خط قرمز” چین

چان می گوید که دلیل خوبی برای ماندن در کانادا دارد. وی سال گذشته کارآموزی خود را در هنگ کنگ با یک سیاستمدار طرفدار دموکراسی گذراند و می ترسد اگر این تجربه را در خانه توسعه دهد ، ممکن است این تجربه حرفه او را متوقف کند.

از زمان اجرای قانون امنیت ملی از سوی قانونگذار عالی چین در ماه جولای ، تعداد زیادی از قانون گذاران ، فعالان و معترضان طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ دستگیر شده اند.

“شما هرگز نمی دانید آن ساعت چه زمانی است [internship experience] علامت سیاه من در زندگی خواهد بود “، چان گفت.

“در کانادا ، من از این بابت نگران نیستم [political censorship]، چون کانادا است [an] جامعه باز. “

یک افسر پلیس در تاریخ 1 اکتبر یک بنر هشدار دهنده را در Causeway Bay ، هنگ کنگ به نمایش می گذارد. (وینسان یو / آسوشیتدپرس)

IRCC در بیانیه 12 نوامبر خود در مورد مسیرهای جدید مهاجرت برای جوانان هنگ کنگی می گوید ، کانادا از حق اعتراض مسالمت آمیز حمایت می کند و افرادی که به جرم اقداماتی که در کانادا جرم محسوب نمی شود دستگیر می شوند ، از ورود به این کشور محروم نخواهند شد.

تانگ مانند چان نگران است که اگر به عنوان یک مددکار اجتماعی ثبت شده در هنگ کنگ تبدیل شود ، در صورت مشاوره جوانان که در جنبش های نافرمانی مدنی شرکت می کنند ، ممکن است صلاحیت حرفه ای خود را از دست بدهد.

نگرانی او از حادثه ای در ماه اکتبر است ، زمانی که دولت هنگ کنگ پس از بحث در مورد استقلال منطقه در کلاس ها ، پروانه یک معلم دبستان را سلب کرد.

مطابق قانون امنیت ملی ، ترویج جدایی طلبی جرم محسوب می شود.

تانگ گفت: “عبور از” خط قرمز “آسان تر می شود. “من در کار در هنگ کنگ احساس امنیت نمی کنم.”

معترضان در تاریخ 19 نوامبر 2019 از پردیس دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ خارج می شوند. مگی تونگ می گوید بسیاری از دانشجویان دوره متوسطه هنگ کنگ مانند او در نظر دارند که پکن کنترل شهر را به کانادا منتقل کند. (نیکلاس آسفوری / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ)

تانگ می گوید که او و چند نفر از همکلاسی های دانشگاه هنگ کنگ خود قصد دارند از طریق برنامه جدید اجازه کار سه ساله به کانادا مهاجرت کنند. IRCC گفت ، با پایان یافتن اجازه ، این متقاضیان می توانند مجوز را تمدید یا برای اقامت دائم اقدام كنند.

تانگ دو گزینه دیگر برای اقامت دائم دارد: او می تواند چان را به عنوان شریک زندگی خود حمایت مالی کند یا برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام کند. وی مدرک کارشناسی ارشد در رشته مددکاری اجتماعی را در دانشگاه بریتیش کلمبیا در نظر گرفته است که فکر می کند این امر می تواند به او در یافتن کار کمک کند.

در حالی که UBC داده های مربوط به برنامه های تحصیلات تکمیلی را ارائه نمی دهد ، پردیس های دانشگاه ونکوور و اوکاناگان به ترتیب شاهد 66 و 32 درصد جهش نسبت به سال گذشته در برنامه های کارشناسی دانشجویان هنگ کنگ بوده اند که نه شهروند کانادا هستند و نه مقیم دائم .

میشل سودرمن ، مدیر توسعه دانشجویی بین المللی UBC ، می گوید دانشجویان هنگ کنگی برای تحقق شرایط پذیرش لازم نیست بیش از حد نگران کمبود مهارت انگلیسی یا معدل باشند.

“من مطمئناً هر دانش آموزی را که علاقه مند است به دانشگاه UBC یا م institutionسسه تحصیلات تکمیلی کانادا بیاید تشویق می کنم تا با مدارس مورد علاقه خود ارتباط برقرار کند و ببیند که از نظر روشهای جایگزین شناخت کارهایی که انجام داده اند چه امکاناتی وجود دارد ،” او گفت.

چان اکنون در حال برنامه ریزی برای گرفتن دیپلم بازاریابی یا علوم کامپیوتر برای افزایش اشتغال خود است و امیدوار است که تانگ به زودی بتواند دوباره به او بپیوندد

چان گفت: “حقوق و دستمزد در کانادا ممکن است به اندازه هنگ کنگ نباشد ، اما ما می توانیم با خیالی آسوده در اینجا زندگی کنیم.”

مگی تانگ و تیم چان سال گذشته در وایت راک ، قبل از میلاد. (ارائه شده توسط تیم چان)