کمیسیون اوراق بهادار کلاهبرداری توسط شرکت رمزنگاری BC را ادعا می کند

کمیسیون اوراق بهادار بریتیش کلمبیا ادعا می‌کند که یک پلت‌فرم ارز دیجیتال منحل‌شده مستقر در Nanaimo در جزیره ونکوور، با هدایت دارایی‌های مشتریان به سایت‌های قمار آنلاین ارزهای دیجیتال، یک کلاهبرداری چند میلیون دلاری در اوراق بهادار انجام داده است.

در یک اخطار استماع صادر شده در ماه گذشته، کمیسیون می‌گوید دیوید اسمیلی و شرکت شماره‌دارش که به عنوان ezBtc تجارت می‌کردند، به مشتریان در مورد پلتفرم معاملاتی دارایی‌های کریپتو خود دروغ گفتند.

کمیسیون ادعا می کند اسمیلی و شرکت حدود 13 میلیون دلار بیت کوین و اتر، یک ارز دیجیتال دیگر را به دو سایت قمار آنلاین بدون مجوز از مشتریان هدایت کرده اند.

رگولاتور می گوید این شرکت در اکتبر 2022 منحل شد، اما مشتریان بین سال های 2016 تا 2019، 2300 بیت کوین و 600 توکن اتر را به کیف پول های میزبانی شده توسط این پلتفرم منتقل کردند.

اسمیلی و شرکت ظاهراً به مشتریان گفته‌اند که دارایی‌های دیجیتالی آن‌ها عمدتاً در خارج از خط در به اصطلاح «ذخیره‌سازی سرد» نگهداری می‌شوند، اما آنها هرگز واقعاً به اندازه کافی برای پوشش دارایی‌های کاربران نگهداری نمی‌کنند.

Smillie و ezBtc هرگز تحت قانون اوراق بهادار BC ثبت نشدند، و کمیسیون ادعا می‌کند که توافق‌نامه‌ها با مشتریان معادل قراردادهای آتی است که تحت صلاحیت کمیسیون است.

جست‌وجوی پرونده‌های دادگاه آنلاین نشان می‌دهد که شرکت و اسمیلی با چندین پرونده قضایی در بریتیش کلمبیا روبرو هستند که قدمت چندین سال قبل دارد، و داگ مویر، مدیر اجرای کمیسیون اوراق بهادار بی‌سی‌دیا گفت که اخطار استماع پس از تحقیقات طولانی در مورد شرکت صادر شده است.

“در این مورد، مانند همه پرونده های ما، ما به زمان نیاز داریم تا بررسی کنیم، بنابراین باید بتوانیم شواهدی را جمع آوری کنیم که این
مویر روز سه شنبه گفت: راضی هستم.

“بنابراین، جمع آوری آن زمان می برد. تحقیقات ما اغلب زمان بر و پیچیده است و این یکی نمونه ای از آن است.”

پرونده جنایی نیست

مویر گفت که این موضوع ماهیتی اداری دارد تا جنایی، به این معنی که شرکت و اسمیلی با مجازات زندان مواجه نخواهند شد، اما در صورتی که کمیسیون موفق به اثبات ادعای خود شود، ممکن است با مجازات‌های پولی یا حتی اخراج از بازارهای عمومی روبرو شود.

Const. گری اوبراین از Nanaimo RCMP گفت که تحقیقات گروه در سال 2019 در مورد شرکت شواهد کافی برای طرح اتهامات جنایی پیدا نکرد.

اوبراین روز سه‌شنبه گفت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که موضوع مورد بررسی قرار گرفت و شواهد کافی برای پیگیری پرونده‌های جنایی توسط بازپرس اولیه جمع‌آوری نشده بود، بنابراین آنها به این نتیجه رسیدند که احتمالاً بهتر است از زاویه مدنی بروند.»

این تنها اطلاعاتی است که در این مرحله می‌توانم ارائه کنم.»

اوبراین گفت که اگر قربانیان یا کمیسیون اوراق بهادار با اطلاعات جدید به بازپرسان مراجعه کنند، پرونده می تواند دوباره باز شود.

“شاید بالاخره او را پیدا کنند”

سرگئی گوشکو، یک مهندس نرم‌افزار مستقر در انتاریو، گفت که از پلتفرم ezBtc برای معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می‌کرد تا زمانی که اجازه دسترسی به وجوه خود را قبل از «ناپدید شدن کامل وب‌سایت» متوقف کرد.

گوشکو در سال 2021 از طریق یک شرکت شماره گذاری شده در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا شکایت کرد و گفت که بین 70000 تا 80000 دلار خارج است.

با این حال، وکلای او نتوانستند اسمیلی را پیدا کنند و او نمی‌دانست که کمیسیون اوراق بهادار بریتیش کلمبیا علیه ezBtc و موسس آن اقدام کرده است.

گوشکو روز سه شنبه گفت: “حدس می زنم این چیز خوبی است، بنابراین شاید پیشرفتی حاصل شود.” “شاید بالاخره او را پیدا کنند.”

اسمایلی برای اظهار نظر در دسترس نیست.