یک کارشناس کیفیت هوا می‌گوید: شیرهای بریتیش کلمبیا به دلیل هوای دودآلود در داخل خانه تمرین می‌کنند – و شما هم باید همین‌طور باشید.

یک کارشناس کیفیت هوا می‌گوید آسمان دودآلود بریتیش کلمبیا در تابستان‌های گذشته به یک امر عادی تبدیل شده است، اما به نظر می‌رسد همه از خطرات جدی سلامتی آن آگاه نیستند.

مایکل مهتا، استاد جغرافیا و مطالعات محیطی در دانشگاه تامپسون ریورز، گفت که خطرات مرتبط با دود آتش‌سوزی‌های جنگلی متعدد و جدی هستند، اما به راحتی قابل انتقال یا درک توسط عموم نیستند.

روز سه‌شنبه، هشدارهای کیفیت هوا برای شمال و مرکز کشور بریتیش کلمبیا صادر شد و تا چهارشنبه این هشدارها به بخش‌های داخلی جنوبی از جمله کلونا، کاملوپس و کوتنایز گسترش یافت.

شرایط مشاهده شده در کاملوپس، پرنس جورج، دریاچه ویلیامز، فورت سنت جان و کوئزنل، شاخص سلامت کیفیت هوا را در صبح روز چهارشنبه در معرض خطر یا بسیار پرخطر نشان داد.

دو نفر روی نیمکتی می نشینند که مشرف به دریاچه ای با آسمان دود است.
آسمان دودآلود در دریاچه اوکاناگان در کلونا، پیش از میلاد، بعد از ظهر چهارشنبه به تصویر کشیده شده است. (بریدی استراکان/سی بی سی)

محیط زیست کانادا و وزارت محیط زیست و استراتژی تغییر آب و هوا بریتیش کلمبیا در بیانیه ای ویژه درباره کیفیت هوا اعلام کردند که احتمالاً چندین جامعه داخلی طی 24 تا 48 ساعت آینده شاهد بدتر شدن دود خواهند بود.

ورزش در فضای باز نگران کننده است

مهتا گفت که دیدن افرادی که در روز چهارشنبه در کاملوپس در حال انجام طیف وسیعی از فعالیت‌های خارج از منزل هستند، علی‌رغم غرق شدن دود بر فراز شهر، “تحیرآمیز” بود.

او گفت که برقراری ارتباط با خطرات بهداشتی مرتبط با دود آتش‌سوزی که هفته‌ها زودتر از فصول گذشته در کاملوپس و سایر جوامع فرود آمده است، چالش برانگیز است.

او گفت: «مردم را دیدم که دویدن، دوچرخه سواری می‌کردند، افراد مسن زیادی را دیدم که برای پیاده‌روی معمولی‌شان مثل یک روز روزمره بود.

تماشا | چگونه در هنگام آسمان پوشیده از دود ایمن بمانیم:

دود آتش سوزی بر کیفیت هوا تأثیر می گذارد. چه اقدامات احتیاطی بهداشتی باید انجام دهید؟

یک پزشک نحوه برخورد با دود ناشی از آتش سوزی های جنگلی در غرب کانادا را توضیح می دهد.

BC Lions کمپ تمرینی خود را به دلیل دود در Kamloops به داخل خانه منتقل کردند.

مهتا گفت که افراد در هر سنی تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی قرار می‌گیرند که خطر سکته مغزی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر را افزایش می‌دهد.

او گفت که نگران مردم در هر سنی است، از دانش‌آموزانش گرفته تا افراد مسن‌تر که برنامه‌های بازنشستگی در کاملوپس را به دلیل آتش‌سوزی‌های سالانه ارزیابی می‌کنند.

مهتا گفت که سال‌های 2017 و 2021 سال‌های بدی برای دود آتش‌سوزی در کاملوپس بودند.

وسایل نقلیه در جاده ای حرکت می کنند که خورشید در آسمان از میان آسمان مه آلود نگاه می کند.
خودروها در خیابان پنجم در پرنس جورج، بریتیش کلمبیا، با دود که تپه کرنبروک را در فاصله 16 مه 2023 مسدود کرده است، به تصویر کشیده شده است. (اندرو کورجاتا/سی بی سی)

او گفت: «من در سال 2017 به یاد می‌آورم که سطوحی سه برابر امروز و واقعاً سرزمینی بی‌سابقه داشتیم.

در سال 2017، شش تا هفت هفته متوالی در داخل کشور بود، خطرات فوق‌العاده بالا بود، حتی بر اساس مدل‌های موجود قابل اندازه‌گیری نبود، و ما هنوز همه این رویدادهای عمومی را داشتیم.»

مهتا گفت که او با مخالفت با برگزاری یک رویداد عمومی به نام ریب فست در خیابان های شهر در روزی که به گفته او یک روز خطرناک دود آلود بود، با واکنش شدید روبرو شد.

او گفت که نظرات متعددی در رسانه‌های اجتماعی و «تماس‌ها و نامه‌های تند و زننده» درباره پیشنهاد او برای زمان‌بندی مجدد این رویداد وجود دارد.

او گفت: “این فقط باور نکردنی بود، حمله.”

منظره مه آلود از محله وست اند ونکوور، به سمت برج های ساختمانی، در پس زمینه کوه های ساحل شمالی.
منظره ای از محله وست اند ونکوور، به سمت مرکز تجاری مرکز شهر، با کوه های ساحل شمالی در سمت دیگر ورودی بورارد، صبح چهارشنبه. (نیک لوگان/سی بی سی)

بیانیه کیفیت هوای محیط زیست کانادا می گوید که دود آتش سوزی حتی در غلظت های پایین برای سلامتی خطرناک است و از افراد در معرض خطر از جمله کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری ریوی می خواهد از فعالیت های شدید در فضای باز خودداری کنند.

منطقه منطقه‌ای مترو ونکوور توصیه‌های مربوط به کیفیت هوای خود را در 15 مه منتشر کرد، اما روز سه‌شنبه آن را پایان داد و گفت که دمای پایین‌تر و بادهای مطلوب شرایط را در شمال شرقی منطقه و دره فریزر بهبود بخشیده است.

مهتا روز چهارشنبه گفت که حتی ماندن در داخل خانه در روزهای مه آلود و دود آلود لزوماً محافظت در برابر ذرات مضر دود ایجاد نمی کند و گفت که پذیرش گسترده فیلترهای HEPA و استفاده از ماسک از اقدامات مهم اضافی است.

او گفت: «وقتی فهمیدیم این خوش خیم نیست، اما این صدها ماده شیمیایی وجود دارد، می‌توانیم طرز فکر خود را در مورد آن تغییر دهیم.»

“اگر ما بتوانیم این مهره را بشکنیم، اگر بتوانیم بفهمیم که چگونه مردم را برای محافظت از خود در این موضوع فعال کنیم، فکر می‌کنم با انواع موارد دیگر مانند همه‌گیری‌های آینده و مواردی از این قبیل، خیلی راحت‌تر خواهد بود، بنابراین بله. بسیار مهم است که آن را به درستی انجام دهید.»