انواع روش های مورد استفاده در ریخته گری

بار ها در این مورد صحبت شده که ریخته گری چیست . ما امروز قصد داریم تا شما را با انواع روش های ریخته گری آشنا کنیم

https://www.tejarat-gram.ir/blog/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF/What-is-casting

ریخته‌گری در حوزه‌های متفاوت علم، هنر و فناوری مطرح است. به هر میزان که ریخته‌گری از حیث علمی پیشرفت می‌کند، ولی در عمل هنوز تجربه، سلیقه و هنر قالب ساز و ریخته‌گر است که تضمین‌کننده تهیه قطعه‌ای سالم و بدون عیب است. این فن از اساسی‌ترین روش‌های تولید است. به دلیل اینکه بیشتر از ۵۰ درصد از قطعات انواع ماشین آلات به این طریق تهیه می‌شوند. فلزاتی که خاصیت پلاستیک کمی دارند با قطعاتی که دارای اشکال پیچیده هستند، به روش ریخته‌گری شکل داده می‌شوند.

 

ریخته گری مداوم 

در ریخته گری مداوم ، فلز مذاب با سرعت و آهنگ مشخص در داخل قالب آبگردی که معمولاً مسی است ریخته می شود، در حالیکه قسمت های جامد قبلی با سرعت و آهنگ بارریزی از انتهای قالب بیرون کشیده می شوند.

 

اگر پس از زمان معینی بارریزی متوقف و شمش جامد از دستگاه خارج شود، روش را شمش ریزی نیمه مداوم می گویند.

اگر شمش منجمد به طور مداوم بریده شده و بارریزی تا زمانی که مذاب وجود دارد ادامه یابد، روش را شمش ریزی مداوم می گویند.

 

ریخته‌گری با قالب ماسه ای: 

اغلب تولید قطعات ریختگی در ماسه انجام می‌شود. ریخته‌گری ماسه ای (Sand casting)، فرایندی است که در آن از ماسه برای قالب‌گیری استفاده می‌شود. ماسه لازم برای یک تن ریخته‌گری حدود ۴ تا ۵ تن است.

نسبت مصرف ماسه به فلز، بسته به نوع، اندازه قطعه ریختگی و روش قالب‌گیری، متغیر است.

ماسه مورد استفاده در ریخته‌گری انواع مختلفی دارد که تحت دو دسته کلی ماسه طبیعی و ماسه ترکیبی (ماسه دریاچه) می‌توان آن‌ها را طبقه‌بندی نمود.

 

ریخته گری دقیق

ریخته‌گری دقیق  که به نام «ریخته‌گری با مدل‌های مومی» یا «ریخته‌گری ظریف» نیز شناخته می‌شود، فرایندی صنعتی بر پایه روش ریخته‌گری موم ذوب شونده است که از آن برای ساخت قطعات فلزی از هر نوع آلیاژی می‌توان استفاده کرد و معمولاً برای تولید قطعات پیچیده که دارای دیواره‌های نازک هستند، استفاده می‌شود.

 

انواع قالب

 

قالب ریختگری دائم

ریخته گری با قالب دائم یک فرآیند ریخته گری فلزات است که در آن از قالب‌های چندین بار مصرف یا به اصطلاح «دائمی» استفاده می‌شود که معمولاً از جنس فلز می‌باشند.

 

شناخته شده‌ترین زیر شاخهٔ این شیوه، ریخته‌گری نیمه منجمد می‌باشد..

 

پرکاربردترین فلزات در ریخته گری دائم عبارت اند از: آلومینیوم-منیزیم-آلیاژهای مس و سایر فلزات همچون قلع-روی-آلیاژهای سرب-آهن_استیل هم در قالب‌هایی از جنس گرافیت ریخته گری می‌شوند.. معمول‌ترین قطعاتی که با این روش تولید می‌شوند عبارت اند از: چرخ دنده-هزار خار-جعبه دنده-اسباب لوله کشی- محفظهٔ تزریق سوخت-پیستون موتور اتومبیل و …

 

قالب ریخته گری استیل

قالب در ریخته گری فولاد ضد زنگ با توجه به شکل دقیق یک قطعه، طراحی و تولید می شود. به طور معمول، یک قالب شامل دو نیمه بالایی و پایینی می شود، که با یک سری ماشینکاری و فرآیندهای نهایی مانند تراشکاری، فرزکاری و غیره تکمیل می شود. شکل قطعه ریخته گری همانند فضای خالی داخل قالب خواهد بود.

 

از آنجا که مدل مومی عمدتا از فشرده کردن و شکل دهی موم صنعتی تولید می شود، بنابراین جنس قالب در ریخته گری فولاد از آلیاژ آلومینیوم انتخاب می شود که دارای نقطه ذوب پایین، سختی کم، قیمت کم و وزن سبک است.