علت قفل کردن ترمز و راه های برطرف کردن آن

علت قفل کردن ترمز و راه های برطرف کردن آن

یکی از سیستم های مهم و اصلی در وسایل نقلیه، ترمز است. ترمز را باید به موقع سرویس کرد و از آن درست نگهداری شود. نقص در سیستم ترمز را همیشه جدی بگیرید و در اسرع وقت آن را رفع نمایید. کوچکترین نقص در سیستم ترمز، جان سرنشینان خودرو را به خطر می اندازد.

نرم بودن بیش از حد نرمال پدال ترمز

اگر در سیستم ترمز، هوا وجود داشته باشد این حالت به وجود می آید. وجود هوا در سیستم ترمز چند دلیل می تواند داشته باشد از جمله : سطح روغن ترمز پایین باشد، قسمتی از سیستم ترمز سوراخ شده باشد، لوله انتقال روغن ترمز متورم شده باشد. با هواگیری کردن سیستم ترمز، این نقص در سیستم ترمز برطرف می شود. بهتر است که انجام این کار را به مکانیک بسپارید. در دفترچه راهنمای نگهداری و تعمیرات هر خودرو، روش های آن نوشته شده است.

نقص در سیستم ترمز

سفت شدن پدال ترمز (چوب شدن)

اگر با فشرده شدن پدال ترمز چنین حالتی پیش آمد ممکن است ناشی از وجود مشکل در بوستر، کم بودن میزان وکیوم موتور و یا شلنگ وکیومی که با سیستم ترمز در ارتباط است، باشد. اصطلاح چوب شدن یا همان سفت شدن پدال ترمز معمولا زمانی که شیر کنترل خراب می شود رخ می دهد که موجب نشتی در خلاء بوجود آمده به وسیله موتور می شود. پس موجب نقص در سیستم ترمز می شود.

برای اینکه شیر کنترل را بررسی کنیم باید موتور را روشن کنیم و اجازه دهیم که چند دقیقه کار کند تا داخل بوستر خلاء ایجاد شود. سپس موتور را خاموش می کنیم و چند دقیقه صبر می کنیم آنگاه بر پدال ترمز فشار وارد می کنیم تا مطمئن شویم که داخل بوستر خلا باقی مانده یا نمانده است. اگر از همان ابتدا که فشار را وارد کردیم، پدال ترمز سفت بود باید شیر کنترل عوض شود.

برای آزمایش اینکه بوستر ترمز سالم است، ابتدا موتور را خاموش می کنیم و چند مرتبه پدال ترمز را فشار می دهیم تا خلا داخل بوستر از بین برود و اینگونه پدال سفت می شود. سپس موتور را در حالتی که پدال ترمز را فشار داده ایم، روشن می کنیم. اگر پدال ترمز نرم شده بود و پایین رفت یعنی بوستر سالم است اما اگر پدال ترمز همچنان سفت بود یعنی نقص در سیستم ترمز وجود دارد و بوستر ترمز باید عوض شود.

نقص در سیستم ترمز

پایین بودن سطح روغن ترمز

ممکن است به دلیل کم شدن قطر لنت ترمز، فشار روغن ترمز بیشتر شود و موجب کاهش سطح روغن ترمز شود. بنابراین باعث نقص در سیستم ترمز می گردد. پیشنهاد می شود ابتدا لنت ها را بررسی کنید. اگر لنت ها ضخامت کافی داشتند، احتمالا در سیستم ترمز نشتی وجود دارد و باید تمامی بخش های مربوط به این قسمت را بررسی کنید و قطعه ای که دچار مشکل شده را تعویض نمایید. در صورتی که در سیستم نشتی وجود دارد باید از حرکت دادن وسیله نقلیه جلوگیری به عمل آید. معمولا اگر سطح روغن موتور پایین باشد توسط چراغی که به همین منظور در نظر گرفته شده است، به راننده خودرو هشدار نقص در سیستم ترمز داده می شود.

نقص در سیستم ترمز

هنگامی که پدال ترمز پایین باشد

در خودروهایی که سیستم ترمز چرخ های عقب آنها به صورت کاسه ای است، اگر کفشک های ترمز دچار زنگ زدگی شده باشند و یا بیش از حد سایش داشته باشند، موجب می شود که ترمز در حالتی پایین تر از حالت معمول قرار بگیرد و موجب نقص در سیستم ترمز می شود. اگر کفشک ها را تنظیم کنید، این نقص در سیستم ترمز به طور موقت رفع می شود. اما اگر می خواهید مشکل را به صورت کامل حل کنید باید کفشک ها را عوض کنید و یا آنها را تمیز کنید.

نقص در سیستم ترمز 

سوت کشیدن ترمز در هنگام ترمز گرفتن

اگر در هنگام ترمز گرفتن، ترمز خودرو سوت می کشد، نقص در سیستم ترمز محسوب می شود و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل ناشی از لرزیدن های میان گیره نگهدارنده پیستون و لنت ترمز یا تماس میان دیسک و لنت می باشد. لنت ترمز غیر آزبستی و سرامیکی در مقایسه با ترمز آزبستی صدای کمتری تولید می کنند.

معمولا اگر لنت های قدیمی را عوض کنید این نقص در سیستم ترمز رفع می شود. کم صدا ترین لنت ترمزی که در حال حاضر وجود دارد، لنت ترمز سرامیکی است. می توانید برای کاهش صدا یا از بین بردن صدا، در پشت لنت لایه های صداگیر نصب کنید یا اینکه مقداری گریس ترمز بر روی دیسک ها بمالید.

نقص در سیستم ترمز

منحرف شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمز گرفتن

اگر متوجه چنین حالتی در خودرو شده اید، به این معنی است که ترمز، نیروی یکسانی به چرخ ها وارد نمی کند و نقص در سیستم ترمز وجود دارد. در این حالت باید عملکرد ترمز چرخ ها بررسی شود. احتمالا سیستم ترمز یکی از چرخ ها درست عمل نمی کند و خودرو در هنگام ترمز گرفتن به سمتی که سیستم ترمز قوی تر است منحرف می شود.  این نقص در سیستم ترمز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند :

1- سطح دیسک و لنت ترمز چرب باشد که دلیل آن ریخته شدن گریس یا روغن موتور بر روی آنها است.

2- چسبناک بودن یا خراب بودن گیره نگهدارنده پیستون ترمز.

3- در منتقل کردن روغن به یکی از کالیپرها مشکلی بوجود آمده است.

در ضمن اگر از لنت های مختلف در چرخ ها استفاده می کنید احتمال بروز نقص در سیستم ترمز وجود دارد چون قطر لنت های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد و همین امر باعث ایجاد مشکل در سیستم ترمز می گردد. بنابراین هنگام تعویض لنت، حتما لنت های یکسان برای تمام چرخ ها استفاده کنید. 

نقص در سیستم ترمز

تاپیک کالا سایتی قابل اعتماد برای تهیه لوازم یدکی و جانبی خودروی شما.

شما میتوانید از فروشگاه ما به صورت حضوری لوازم مورد نیاز خودرو را خریداری نمایید