اسناد نشان می‌دهند که سیاست قبل از میلاد نگرانی‌های ایمنی آتش‌سوزی را برای ترویج ساختمان‌های بلند چوبی خفه کرد

سه سال پیش، در حالی که بسیاری از جهان در انتظار همه‌گیری COVID-19 بودند، دولت بریتیش کلمبیا چشم‌انداز خود را به آسمان نشاند. شروع به برنامه ریزی برای پر کردن افق های شهری با فضای بلندتر و برج های اداری با استفاده از چوب به عنوان اسکلت سازه به جای سیمان و فولاد سنتی کرد. این یک هدف عالی بود که در شهرهای سراسر جهان از آن تقلید می شود.

برای انجام این کار، بریتیش کلمبیا دفتر پیاده‌سازی انبوه چوب (OMTI) را ایجاد کرد، اولین اداره دولتی در جهان با مأموریت گسترده و قدرتمند برای آسان‌تر ساختن آن با چوب انبوه – اصطلاحی فراگیر که شامل انواع مهندسی‌شده می‌شود. محصولاتی که از قطعات کوچکتر چوب تشکیل شده اند، اغلب با چسب در کنار هم قرار می گیرند.

اما اسنادی که سی‌بی‌سی نیوز از طریق درخواست دسترسی به اطلاعات به دست آورده، نشان می‌دهد که OMTI به قدری نگران بحث عمومی در مورد ساختمان‌های به اصطلاح «چوبی بلند» – ساختمان‌های بالاتر از شش طبقه – بود که شهرداری‌ها را از ساختن آنها منع کرد مگر اینکه آتش‌سوزی محلی خود را تضمین کنند. مقامات با توجه به نگرانی هایی که ممکن است داشته باشند، از جمله خطرات آتش سوزی، با بخش های برنامه ریزی و ساختمان هماهنگ خواهند شد.

سیاست “همسویی سازمانی”.

این سیاست در یادداشت توجیهی که توسط یکی از مدیران OMTI در آگوست 2020 برای وزیر وقت امور شهرداری و مسکن بریتیش کلمبیا نوشته شده است، به طور مستمع به عنوان “همسویی سازمانی” نامیده می شود.

این یادداشت توضیح می‌دهد که این سیاست برای «جلوگیری از پیام‌های مختلط در مورد مزایا و معاوضه‌های» ساختمان با چوب انبوه وضع شده است. اما به نظر می رسد OMTI در تلاش بوده است هر پیامی را که با پیام هایی که منتشر می کرد مطابقت نداشت، مخفی کند.

در یادداشت توجیهی توضیح داده شده است: “این استراتژی بر اساس تجربه زمانی است که BC ارتفاع مجاز ساخت چوب را از چهار به شش طبقه در سال 2009 افزایش داد.”

در این سند آمده است: «در آن مورد، پوشش رسانه‌ای برخی از نظرات متناقض را در مورد چوب، شاید حتی از کارکنانی در همان حوزه قضایی نشان داد، با کارکنان بخش برنامه‌ریزی که از ابزار مقرون‌به‌صرفه‌تر متراکم‌سازی شهری استقبال می‌کردند، در حالی که ادارات آتش‌نشانی نگرانی‌های خود را در مورد خطر آتش سوزی به اشتراک می‌گذاشتند».

مقامات آتش نشانی در سال 2009 نگرانی های مشترکی داشتند

در واقع، تعدادی از اخبار در سال 2009 مقامات آتش نشانی در ویکتوریا و جاهای دیگر را نشان می دهد که نگرانی خود را از اینکه تغییرات قوانین ساختمان استان در آن زمان بدون توجه به اینکه آیا جریان آب خیابان برای مبارزه با آتش سوزی ساختمان انبوه چوب شش طبقه کافی است یا خیر، عجله داشته است.

ریچموند، افسر ارشد پیشگیری از آتش سوزی بریتیش کلمبیا به سی بی سی نیوز گفت که نگران است کامیون های نردبانی آنها کافی نباشند. دو سال بعد، اولین پروژه خانه سازی با چهارچوب چوبی شش طبقه که بر اساس آیین نامه جدید ساخته شده بود، در حالی که هنوز در حال ساخت در ریچموند بود، سوخت. آتش نشانان نتوانستند آتش را خاموش کنند.

تماشا | سوختگی ساختمان کاندو ریچموند:

Aarti Pole از CBC گزارش می دهد که یک آتش سوزی بزرگ یک مجتمع مسکونی در حال ساخت در ریچموند، بریتیش کلمبیا را به تلی از آوار تبدیل کرد.

در سال 2020، زمانی که یادداشت توجیهی نوشته شد، OMTI در تلاش بود تا شهرداری‌ها را برای ساخت ساختمان‌های چوبی 12 طبقه، دو برابر ارتفاعی که یک دهه قبل نگرانی‌های آتش‌نشانی را افزایش داده بود، ترغیب کند. ضوابط ساختمانی استان اجازه این کار را نداده و هنوز هم نمی دهد.

اما آخرین نسخه قوانین ملی ساختمان، ساختمان‌های چوبی 12 طبقه را تا زمانی که درصدی از چوب با مواد غیر قابل احتراق مانند دیوار خشک پوشانده شده باشد، مجاز می‌داند. OMTI از طریق قانون ساختمان خود برای تصویب ساخت و ساز بر اساس مقررات ملی ساختمان به اختیار استان تکیه کرد.

ریک چئونگ، مهندس پیشگیری از آتش سوزی در شهر ونکوور گفت: “قوانین آن بسیار پیچیده است.” Cheung همچنین در کمیته سراسری کانادا بود که قوانین ملی ساختمان را قبل از تصویب بررسی کرد.

قوانین پیچیده شامل محاسبات دقیق سطوح دیوار و سقف، درجه پخش شعله خاص مواد، و حتی جهتی که دیوارها رو به رو هستند، قبل از تعیین درصدی از میزان ایمن بودن چوب برای قرار گرفتن در معرض است.

چئونگ گفت: «درک 25 درصد در مقابل 30 درصد دیواری که مجاز به افشای آن است، بسیار دشوار است. “منظورم این است که چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟ شما نمی توانید آن را محاسبه کنید. شما نمی توانید آن را به چشم بیاورید.”

Cheung می‌گوید در حالی که ونکوور دعوت OMTI را برای ساخت‌وساز بالاتر پذیرفت، شهر بر محدودیت‌های خود اصرار داشت که مطلقاً هیچ چوبی نمی‌تواند در یک مجموعه مسکونی در معرض دید قرار گیرد، تا مستاجرین نتوانند پوشش دیوار خشک را برای زیبایی‌شناسی حذف کنند.

چونگ از اظهار نظر در مورد یادداشت توجیهی به دست آمده توسط CBC خودداری کرد. اما به طور کلی، او هر گونه سیاستی را که به نظر می رسد آتش نشانان را در صورت مخالفت با کارفرمایان خود در مورد مسائل ایمنی، سرکوب می کند، به چالش می کشد.

فکر نمی کنم چیز خوبی باشد.»

رئیس آتش نشانی کانادا نگران است

همچنین Keven Lefabvre، رئیس آتش نشانی Leduc County، آلبرتا، و رئیس کمیته کدها برای انجمن رئیسان آتش نشانی کانادا، این کار را نمی کند.

لوفابور، که خاطرنشان کرد هرگز چیزی شبیه سیاست “همسویی سازمانی” OMTI در 42 سال مبارزه با آتش‌سوزی‌ها نشنیده است، گفت: “امیدوارم و تصور می‌کنم که مردم خاموش نباشند.”

او گفت: “من سعی نمی کنم مردم را بترسانم.” “ما ضد چوب نیستیم.”

تیرها و ستون های چوبی در یک ساختمان چوبی دیده می شوند.
پیشرفت در ساخت و ساز انبوه چوب امکان ساخت ساختمان های چوبی بلندتر را فراهم کرده است. برخی از مقامات آتش نشانی این نگرانی را مطرح کرده اند که ممکن است منابع لازم برای مقابله با آتش سوزی در ساختمان های چوبی انبوه که بلندتر از شش طبقه هستند را نداشته باشند. (معماری مایکل گرین)

اما Lefabvre می‌گوید که آزمایش آتش‌سوزی و تحقیق در مورد ساختمان‌های چوبی بلند از تاییدیه‌های ساخت آنها عقب‌تر است. محصولات و روش‌های جدید «از توانایی سازمان آتش نشانی برای آموزش، آمادگی و راحت بودن با نوآوری‌ها پیشی می‌گیرند».

به عنوان مثال، Lefabvre می‌گوید برخی از اجزای اولیه چوب از چسب‌هایی استفاده می‌کردند که باعث خرابی کف در آتش سوزی می‌شد. او حتی امروز می‌گوید که مقررات ملی ساختمان نیازی به نگه داشتن طبقات برای مدت کافی برای آتش‌نشانان برای رسیدن به طبقه دوازدهم یک ساختمان بلند چوبی ندارد.

“در حال حاضر، عملکرد کف در کشورهای دیگر یک الزام است. ما هنوز در حال توسعه آن در کانادا هستیم.”

Lefabvre می‌گوید حتی آخرین آیین‌نامه ملی ساختمان فاقد شناخت رسمی ایمنی آتش‌نشان به عنوان هدفی است که در پشت آن چه مجاز و چه چیزی غیرمجاز است. به عنوان مثال، او می گوید که اندازه بزرگتر اجزای انبوه چوب به این معنی است که یک ساختمان چوبی بلند 12 طبقه در واقع هشت متر بالاتر از ساختمان ساخته شده از بتن است.

لوفابور در مورد دنده ای که می تواند تا 45 کیلوگرم وزن داشته باشد، می گوید: “این 25، 30 فوت دیگر است. ما باید با آن همه تجهیزات بالا برویم تا به اوج برسیم.”

مطمئناً ما از توانایی خود برای رسیدن به آن با کامیون های نردبان هوایی خود بسیار بالاتر هستیم.»

ستونی از شعله های آتش به سمت سقف چوبی می ترکد که در یک اتاق بلوک خاکستری با تخت های چوبی که کف را پوشانده است، شعله های آتش را پوشانده است.
شعله های آتش ناشی از سوزاندن تخت های چوبی، سقف چوب را در «کد رد»، بزرگترین آزمایش جهان تا به امروز برای بررسی رفتار آتش در یک ساختمان چوبی انبوه، خارج از پاریس، فرانسه در سال 2021، مشتعل می کند. (گیلرمو راین/کالج امپراتوری لندن)

شرکت مهندسی آزمایش های آتش را انجام داد

دیوید باربر، متخصص چوب انبوه و مدیر ارشد در Arup، یک شرکت مهندسی جهانی که مقر آن در لندن، انگلستان است، وقتی در مورد سیاست OMTI گفته شد که فرصت ایجاد فرصت را منوط به پذیرش تعریف آن از “همسویی سازمانی” می کند، باور نداشت.

باربر گفت: «اگر این واقعاً درست باشد، من را شگفت زده می کند.

شرکت باربر بزرگ‌ترین آزمایش‌های آتش‌سوزی انبوه چوب جهان را تا به امروز در تأسیساتی در خارج از پاریس در سال 2021 انجام داد. این آزمایش‌ها با نام «Code Red» تلاش کردند تا بدترین سناریوهای آتش‌سوزی ساختمان اداری را تکرار کنند.

افرادی که کلاه‌های سختی به سر دارند، تکه‌های الوار را روی کف یک اتاق بزرگ سنگ‌دانه‌ای روی هم می‌چینند تا برای آزمایش آتش آماده شوند.
مهندسان تخت‌خواب‌های چوبی را برای آزمایش‌های آتش‌سوزی انبوه الوار «کد قرمز» در «Centre d’Études et de Recherches de l’Industrie du Béton» (CERIB) در پاریس در سال 2021 آماده می‌کنند. دانشمندی که در این زمینه مشارکت داشت گفت که آنها آموخته‌اند که آتش‌سوزی دسته‌جمعی می‌تواند داغ‌تر شود. و سریعتر از سازه های سیمانی سنتی. (گیلرمو راین/کالج امپراتوری لندن)

باربر می‌گوید در حالی که در درک نحوه رفتار آتش در هر شرایطی در ساختمان‌های چوبی انبوه شکاف‌هایی وجود دارد، او بالا رفتن را یک چالش مهندسی می‌داند که نه حل‌ناپذیر است و نه ذاتاً ناامن.

او به خانه براک کامانز تالوود اشاره می کند، یک اقامتگاه دانشجویی 18 طبقه که در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در سال 2017 ساخته شد. این خانه خارج از کد، با استفاده از مقررات خاص سایت که مطابق با مهندسی، ساخت و ساز و بازرسی ایمنی آتش نشانی بود، ساخته شد. تمام چوب های ساختاری ساختمان کپسوله شده اند.

باربر می گوید سیاستی که مقامات آتش نشانی را ملزم می کند نگرانی های خود را خاموش کنند، نحوه عملکرد صنعت نیست.

باربر گفت: “فکر نمی‌کنم کسی در این صنعت فکر کند که این راهی است که ساختمان‌های چوبی به هیچ وجه مطرح می‌شوند.”

یک ساختمان 18 طبقه با نمای بیرونی چوبی توسط درختان کاج احاطه شده است.
Brock Commons Tallwood House یک اقامتگاه دانشجویی 18 طبقه در دانشگاه بریتیش کلمبیا است. این خارج از کد، با استفاده از مقررات خاص سایت که با بازرسی های مهندسی، ساخت و ساز و ایمنی آتش نشانی مطابقت داشت، ساخته شد. (استیون اریکو عکاسی/UBC)

رهبر صنعت از سیاست بی اطلاع

یکی از صداهای پیشرو در صنعت متعلق به شورای چوب کانادا است. مدیرعامل ریک جفری می گوید که از سیاست OMTI بی اطلاع بوده است.

او گفت: «نباید نیازی به … دهان انداختن هر نوع مقامی باشد.

جفری می‌گوید چوب‌های انبوه «ستاره در حال ظهور» صنعت جنگل‌های بریتیش کلمبیا است، به دلیل پتانسیل آن در کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) در ساختمان‌سازی.

بر اساس برنامه اقدام انبوه چوب استان، جایگزینی سیمان و فولاد با محصولات چوبی انبوه باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. بریتیش کلمبیا متعهد شده است تا سال 2050 میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را 80 درصد نسبت به سطح سال 2007 کاهش دهد.

جفری می گوید آزمایش در مقیاس بزرگ نشان می دهد که ساختمان های چوبی بلند را می توان با خیال راحت ساخت.

قوانین به گونه‌ای هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطمینان حاصل کنند که به نوعی حوادث آتش‌سوزی فاجعه‌بار نیستند.»

مردی با موهای کوتاه و بزی در مقابل میکروفن و تابلویی که روی آن نوشته شده «خانه‌های بیشتر» صحبت می‌کند.
راوی کاهلون، وزیر مسکن و رهبر کاخ دولتی پیش از میلاد، که در اعلامیه مسکن دسامبر 2022 در ونکوور دیده شد، گفت که این استان می خواهد ساختمان های چوبی انبوه حتی بلندتر بسازد. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

BC سازه های چوبی بلندتر می خواهد: وزیر

وزیر مسئول OMTI در زمان نگارش یادداشت توجیهی می گوید که هرگز آن را ندیده است. راوی کاهلون اکنون وزیر مسکن و رهبر مجلس دولتی است.

پس از اینکه سی‌بی‌سی نیوز جزئیات یادداشت را ارائه کرد و خواستار اظهارنظر شد، گفت: «من نمی‌توانم درباره هر یادداشتی که دارید اظهار نظر کنم.

کاهلون گفت: “من فقط می توانم با شما در میان بگذارم که اگر کسی بخواهد در مورد مسائلی که دارد صحبت کند، ما از آن استقبال می کنیم.” “من فکر می کنم که مهم است که این گفتگوها در انظار عمومی انجام شود.”

در پاسخ به این سوال که آیا سیاستی که به “همسویی سازمانی” توسط شهرداری‌های علاقه‌مند به ساخت‌وسازهای چوبی بلند نیاز دارد، هنوز وجود دارد، کاهلون گفت که از چنین چیزی اطلاعی ندارد و اشاره کرد که استان در حال تشویق ساخت‌وساز چوبی انبوه حتی بلندتر است.

وی با اشاره به قوانین ساختمانی بین‌المللی و ایالات متحده که به گفته او اجازه می‌دهد تا ساختمان‌های چوبی انبوه 9 طبقه کاملاً در معرض دید و تا 18 طبقه با مقداری کپسوله‌سازی باشند، گفت: «اجازه می‌دهیم چوب بیشتری دیده شود، تا بتوان در معرض دید قرار گیرد».

مردی با موهای تیره و ریش در حالی که در کنار ستون عمودی شعله پشت یک جعبه شیشه ای ایستاده تجهیزات محافظ می پوشد.
گیلرمو راین، استاد علوم آتش نشانی، آزمایشی را در آزمایشگاه آتش سوزی در کالج امپریال لندن، بریتانیا انجام می دهد. (ارسال شده توسط Guillermo Rein)

تحقیقات ایمنی بیشتری مورد نیاز است

گیلرمو راین، استاد علوم آتش نشانی در امپریال کالج لندن، انگلستان، می گوید کپسوله سازی تا زمانی که در آتش نیفتد کار می کند.

رین که یکی از محققین درگیر در آزمایش کد رد بود، می‌گوید: «فکر می‌کنم یک اجماع وجود دارد که همه می‌خواهند ساختمان‌های زیبا از چوب انبوه ساخته شوند.

او می‌گوید که آنها آموخته‌اند که آتش‌های انبوه چوب می‌توانند داغ‌تر و سریع‌تر از سازه‌های سیمانی سنتی بسوزند.

راین گفت: «در واقع نمی‌گویم که طراحی ساختمان‌هایی که از چوب بلند ساخته شده‌اند، اکنون ناامن است.