انتظار می رود صدها هزار نفر برای بازگشت رژه وایساخی، خیابان های ساری، پیش از میلاد مسیح را پر کنند.

پس از سه سال لغو، بزرگترین رژه وایساخی کانادا قرار است روز شنبه به ساری، بریتیش کلمبیا بازگردد.

قبل از همه گیری کووید-19، جشن ها بین 300000 تا 500000 شرکت کننده داشت. برگزارکنندگان بر این باورند که رویداد امسال می تواند محبوبیت بیشتری داشته باشد و بیش از 700000 جشن را به خود جذب کند.

سیک‌ها در سرتاسر جهان هر ماه آوریل وایساخی را جشن می‌گیرند تا به مناسبت ایجاد نظم خلسا در سال 1699 – لحظه‌ای تعیین‌کننده در تاریخ سیک‌ها، که شکل نهایی آن را به این ایمان بخشید.

برگزارکننده مونیدر سینگ می گوید این رژه برای گرد هم آوردن همه جوامع است.

او گفت: «مردم دید بسیار خوبی از فرهنگ سیک‌ها و نه فقط غذا، بلکه شیوه زندگی، زبان، آداب و رسوم خانوادگی و همچنین آداب مذهبی ما دارند.»

این رژه قرار است در ساعت 9:30 صبح به وقت محلی در معبد گوردوارا صاحب دامش دربار در خیابان 85 آغاز شود و قرار است حوالی ساعت 4 بعد از ظهر در معبد به پایان برسد.

این جشن ها شامل شناورها، موسیقی زنده و رقصنده ها با حضور بیش از 2500 شرکت کننده خواهد بود. در طول مسیر رژه، مشاغل و خانواده ها غذا و خوراکی های رایگان را برای بازدیدکنندگان ارائه می کنند seva و لنگر، دو جنبه مهم سیکیسم.

شهردار برندا لاک، که همچنین اذعان داشت که این رویداد می تواند شاهد تعداد بی سابقه ای از شرکت کنندگان از سراسر جهان باشد، گفت: “رژه وایساخی فرصتی برای اتحاد مجدد و ارتباط مجدد با جوامع مختلف از ساری و فراتر از آن است.”

شخصی در حین رژه وایساخی در ساری، بریتیش کلمبیا در روز شنبه، 20 آوریل 2019، غذا آماده می کند.
تهیه غذای رایگان برای شرکت کنندگان یک عنصر مهم از رویدادهای وایساخی است و به ریشه های جشنواره برداشت این رژه ادای احترام می کند. (بن نلمز/سی بی سی)

بسته شدن جاده ها

روز شنبه جاده‌های ساری به منظور تطبیق با جشن‌ها بسته خواهد شد و اقدامات کنترل ترافیک از ساعت 7:30 صبح تا 6 بعد از ظهر اعمال می‌شود.

باید در منطقه محدود شده توسط خیابان 72 تا خیابان 88 و خیابان اسکات/120 به بزرگراه کینگ جورج، تأخیر پیش بینی شود. دسترسی به خیابان 128 و جاده های مسیر رژه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

Surrey RCMP می گوید برای کمک به ایمنی عمومی و کنترل ترافیک و همچنین برای جشن گرفتن در محل خواهد بود.

Cpl گفت: “ما مشتاقانه منتظر هستیم تا برای رژه روز Surrey Vaisakhi گرد هم بیاییم و این رویداد اجتماعی را در کنار خانواده ها و ساکنان جشن بگیریم.” سربجیت سنگا.

Sangha می‌گوید مهم است که در صورت جدا شدن کسی در طول جشن، با دوستان و خانواده برنامه‌ای داشته باشید. در طول رویدادهای گذشته، سانگه می‌گوید که پلیس به تماس‌های متعددی برای گم شدن کودکان یا افراد مسن پاسخ داده است.

رژه ونکوور

رویداد ساری یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که ونکوور جنوبی و ناحیه پنجابی با صدها هزار شرکت کننده برای رژه Vaisakhi ونکوور که برای اولین بار از سال 2019 بازگشته بود، پر شد.

هزاران نفر که چتر حمل می کنند در یک خیابان صف می کشند.
رژه وایساخی ونکوور شنبه گذشته برگزار شد. (بن نلمز/سی بی سی)

در میان جمعیت، دیوید ابی، نخست وزیر بریتیش کلمبیا و کن سیم، شهردار ونکوور، حضور داشتند.

برگزارکنندگان گفتند که بازگشت هر دو رژه نشان دهنده اتحاد و پذیرش جامعه پنجابی در کانادا است.

تاریخ دیاسپورای سیک

شارانجیت کائور ساندرا، مورخ با پارک های کانادا، می گوید که دیاسپورای سیک در پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین دیاسپوراهای خارج از شبه قاره هند است.

او می‌گوید دهه‌ها پیش، تنها تعداد انگشت شماری گوردوارا در تمام سال قبل از میلاد وجود داشت که هر کدام میزبان رویدادهای مذهبی متفاوتی بودند.

اما با افزایش جمعیت، جشن ها و تعداد گوردواراها برای پاسخگویی به تقاضا افزایش یافت.

او گفت: «فقط سه یا چهار (گوردوارا در آن زمان، و اکنون جامعه ما آنقدر رشد کرده است که همه ما می‌توانیم به طرق مختلف دور هم جمع شویم و همه این رویدادهای مذهبی را جشن بگیریم».

ساندرا خاطرنشان می کند که علاقه به وایساخی در چند سال گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است و افراد بیشتری مشتاق دیدن این جشن هستند که به یک رویداد تمام روز تبدیل می شود.

او گفت: «تنوع مردمی در آن شرکت می کنند… ما همچنین باید درک کنیم که ساری به مرکز فرهنگی مرکزی تبدیل شده است.

بسیاری از سیک ها هستند که حتی از بلینگهام… یا حتی سیاتل می آیند… این افراد از سراسر منطقه ساحلی اقیانوس آرام هستند.”