او از زلزله مرگبار ترکیه جان سالم به در برد، اما 4 ماه بعد، یافتن امید “دشوار” است.

4 روز و نیم طول کشید تا اوزلم آینه پس از یک زلزله ویرانگر که او را بین اثاثیه خانه و بتونی ساختمان آپارتمان پنج طبقه اش در آدیامان ترکیه گرفتار کرد، آزاد شد.

اما سه ماه بعد، او هنوز اغلب احساس می‌کند در دام افتاده است و به سختی بیمارستان را ترک کرده است.

او گفت: “بعضی اوقات، به خصوص در داخل خانه، احساس می کنم نمی توانم نفس بکشم.” “احساس خفگی وجود دارد.”

آینه، 37 ساله، در 10 مه، در نزدیکی بیمارستانی در استانبول که در آن تحت درمان پزشکی برای جراحات ناشی از زلزله و افسردگی پس از آن قرار گرفته، با CBC News صحبت کرد.

این ملاقات 45 دقیقه ای تنها دومین باری بود که آینه از 10 فوریه از بیمارستان خارج شده بود.

اولین بار تنها چند روز قبل از مصاحبه او با CBC بود. او برای خرید لباس به فروشگاهی رفت زیرا تمام وسایلش را در زلزله گم کرده بود، اما وقتی به داخل رختکن کوچک رفت گفت که دچار حمله وحشت شده و بلافاصله آنجا را ترک کرد.

یک فرد بانداژ را دور سر خود تنظیم می کند.
آینه می گوید که پزشکان ابتدا تصور می کردند که زخم های سر او سطحی است، اما پس از مشورت با یک متخصص در استانبول، او به چندین عمل جراحی و پیوند پوست نیاز داشت. (Corinne Seminoff/CBC)

او در حالی که اشک می ریخت گفت: “خوب است که زیر آوار نجات پیدا کردم… اما گاهی اوقات احساس خستگی می کنم. احساس بی تفاوتی می کنم.”

تعداد کمی از بازماندگان

آینه گفت که او یکی از سه نفری بود که از سه طبقه اول ساختمان آپارتمانش که درست بعد از ساعت 4 صبح روز 6 فوریه در جریان زمین لرزه 7.8 ریشتری فروریخت – اولین مورد از دو نفری بود که جنوب شرق ترکیه و سوریه را در شش طبقه سقوط کرد نجات یافت. دوره ساعتی

مقامات گفته اند که بیش از 50000 نفر کشته شدند و سه میلیون نفر در اثر ریزش ساختمان ها آواره شدند یا به شدت آسیب دیدند.

آینه به سی‌بی‌سی گفت که در اتاقش از خواب بیدار شد و به اطرافش برخورد کرد و بین آوار دراز کشید و چهار روز بدون آب و غذا می‌لرزید تا اینکه صدای امدادگرانی را شنید که به دنبال بازماندگان بودند.

پس از اینکه خدمه متوجه شدند او در زیر آوار زنده است، چندین ساعت تلاش کردند تا او را با ظرافت از زیر صفحات بتنی بیرون بیاورند. یک 10 نفره به آنها کمک کردند تیم جستجو و نجات از Burnaby، BC

سی‌بی‌سی نیوز در محل نجات بود و به طور زنده از این عملیات خطرناک گزارش داد. در میان میلگردهای بتنی و پیچ خورده ای که زمین را پوشانده بود، خدمه خبری متوجه جعبه ای به شکل قلب صورتی شدند که نام اوزلم روی آن حک شده بود.

آتش نشانان و سایرین که برای نجات افراد گرفتار در ساختمان فروریخته تلاش می کنند در مقابل آوار ایستاده اند.
آتش نشانان با یک تیم جستجو و نجات از برنابی، بریتیش کلمبیا، در مقابل ساختمان آپارتمانی فروریخته آینه در 10 فوریه ایستاده اند. (برایار استوارت/سی بی سی)

خدمه بازمانده در حال تلاش برای نجات از آن بودند، اما هنوز نام او را نمی دانستند.

وقتی آینه در نهایت از ساختمان آزاد شد، روی برانکارد قرار گرفت و در آمبولانس منتظر قرار گرفت، خدمه نجات و جمعیتی که برای تماشا جمع شده بودند خوشحال شدند.

دو روز پس از نجات او، CBC با آینه در بیمارستانی در دیاربکر، ترکیه ملاقات کرد – یکی از سه بیمارستانی که او در ماه های اخیر در آن بستری شده است.

جراحی های متعدد

در آن زمان، پزشکان گفتند که کلیه‌های او به دلیل کم‌آبی شدید آسیب دیده‌اند، و اگر حتی برای چند ساعت بیشتر در دام می‌افتاد، ممکن بود به این مشکل بر نمی‌خورد.

او و مادرش، گلتن آینه، در مورد اینکه چقدر امدادگران او را پیدا کردند، صحبت کردند.

شخصی دست خود را روی سر شخص دیگری که روی تخت بیمارستان دراز کشیده است می گذارد.
آینه در 12 فوریه روی تخت بیمارستانی در دیارک بکر ترکیه دراز کشیده است. مادرش، گلتن آینه، چپ، تا زمانی که او را در بخش مراقبت های ویژه ندید، باور نمی کرد که دخترش زنده است. (Corinne Seminoff/CBC)

آینه بریدگی‌ها و کبودی‌هایی از جمله زخم‌هایی روی پوست سرش داشت که در نهایت به مراقبت‌های پزشکی بسیار بیشتری نیاز داشت.

پس از مراجعه به یک متخصص در استانبول، پزشکان متوجه شدند که بریدگی‌ها عمیق‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد و او تحت حدود ده‌ها عمل جراحی و پیوند پوست قرار گرفت.

وقتی آینه با سی‌بی‌سی نیوز صحبت می‌کرد، کلاه بیسبال صورتی بر سر داشت که لایه‌های بانداژ پیچیده شده در اطراف سرش را پنهان می‌کرد.

تماشا | داشتن امید به سختی:

یک بازمانده از زلزله برای یافتن امید تلاش می کند

اوزلم آینه از زمانی که از زیر آوار ساختمان آپارتمانی فروریخته اش در ماه فوریه نجات یافت، بندرت بیمارستان را ترک کرده است.

او به روانپزشک مراجعه کرده بود و یک داروی ضد افسردگی مصرف کرده بود، اما گفت که این باعث تهوع او شده است.

او گفت: “بعضی وقت ها فکر می کنم باید امید داشته باشم، اما برای من خیلی سخت است. شاید اگر در جایی زندگی جدیدی را شروع کنم، این برای من راحت تر باشد.”

آینه که به عنوان معلم مدرسه ابتدایی در شهر آدیمان کار می کرد، برنامه ای برای بازگشت به آنجا برای زندگی ندارد، اما در 14 ماه مه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی کشور بازگشت.

قبل از سفر، او به CBC گفت که از رفتن نگران است، اما می‌خواهد با “حقیقت” روبرو شود.

از یک طرف، شهری است که 9 سال در آن کار کردم و خاطراتی دارم. در عین حال، شهری است که در آن بدترین دوران زندگی ام را سپری کردم.»

یک نفر در یک کافه پشت میز می نشیند.
آینه در کافه ای در نزدیکی بیمارستانی که در استانبول اقامت داشته است، نشسته است. روی میز روبروی او عکس و پیامی است که CBC News از خدمه جستجو و نجات از برنابی، بریتیش کلمبیا، که به او کمک کرد از زیر آوار ساختمان آپارتمانش رها شود. (برایار استوارت/سی بی سی)

آینه علیرغم آسیب دیدگی آشکارش، امیدوار است که با رفتن به شهری جدید و شروع دوباره تدریس در پاییز، شروعی تازه به او بدهد.

هنگامی که ملاقات او با CBC به پایان رسید و او آماده شد تا برای قرار ملاقات دیگر به بیمارستان برگردد، خدمه بسته مراقبتی از تیم جستجو و نجات برنابی را به همراه داشتند.

این شامل عکسی از خدمه در مقابل ساختمان آپارتمان او درست پس از نجات و پیامی به انگلیسی و ترکی بود که در بخشی از آن نوشته شده بود که تیم “قدرت و انعطاف پذیری” او را تحسین می کند و به بهبودی سریع او امیدوار است.