بریتیش کلمبیا و ریچموند برای کمک به لایروبی بندر استیوستون در میان خطرات فزاینده برای قایقرانان

یک کانال تاریخی قبل از میلاد که در آن قایق‌ها به دلیل کم عمق شدن آب‌ها در آن به گل نشسته‌اند، می‌تواند به زودی پس از تزریق بودجه از استان لایروبی شود، اما مقامات بندر می‌گویند هنوز حدود 2 میلیون دلار برای تامین مالی این کار کم است.

روز دوشنبه، وزارت حمل و نقل و زیرساخت 2.125 میلیون دلار برای لایروبی بندر استیوستون، بزرگترین بندر ماهیگیری تجاری صنایع دستی کوچک در کانادا متعهد شد، طبق وب سایت خود، جایی که تجمع رسوب، رفت و آمد قایق ها را بدون مشکل به طور فزاینده ای دشوار کرده است. زمین خوردن یا کشیدن روی کف کانال.

کلی گرین، MLA ریچموند-استیوستون، گفت: «ما می دانیم که کانال استیوستون و بندرگاه نیاز به لایروبی دارند، و این امر بیشتر و بیشتر فوری می شود. من به کار در راستای یک استراتژی بلندمدت برای لایروبی پایدار در این منطقه ادامه خواهم داد.»

سازمان غیرانتفاعی بندر استیوستون با بودجه استان مطابقت دارد و شهر ریچموند نیز همینطور است.

این مقام می‌گوید، اما تعهدات مالی همچنان باعث می‌شود که مقامات بندر حدود 2 میلیون دلار از تامین مالی کامل پروژه خجالتی داشته باشند. امیدوار است بودجه اضافی از اتاوا تامین شود.

جیمی گوستو، مدیر کل اداره بندر گفت: “ما امیدواریم که این بودجه از دست رفته از سوی دولت فدرال که مالک بندر است و سهم عمده ای در موفقیت آن دارد، تامین شود.”

10 نفر در یک روز غم انگیز در مقابل کشتی های ماهیگیری در اسکله ایستاده اند.
دولت بریتیش کلمبیا، شهر ریچموند و اداره بندر استیوستون بودجه مشترکی را برای لایروبی بندر و کانال استیوستون اعلام کردند. (جان هرناندز/سی بی سی)

آبهای کم عمق فزاینده

اداره بندر استیوستون سال‌هاست که در حال لابی‌گری در تمام سطوح دولتی، از جمله وزارت شیلات و اقیانوس‌ها، برای توافقی با تقسیم هزینه برای لایروبی کانال بوده است.

دهانه این کانال بیش از یک دهه است که لایروبی نشده است، و مقامات گفتند که کف دریا با مقدار زیادی رسوب در طول رویداد بارندگی شدید سال 2021 پر شده است.

آب های کم عمق به این معنی است که ماهیگیران تجاری فقط می توانند در طول یک پنجره خاص در هنگام جزر و مد یا در معرض خطر کشیدن، زمین خوردن و ریختن سوخت وارد و خارج شوند.

به گفته مقامات بندر، در ماه فوریه، یک جفت قایق ماهیگیری شاه ماهی به مدت چهار ساعت در انتظار افزایش جزر و مد مانده بودند تا بتوانند از جای خود خارج شوند و به حراج غذاهای دریایی در پایین کانال ادامه دهند.

ماهیگیر آلن مارسدن، که یک بار نزدیک بود با یک قایق زمینگیر شده برخورد کند، می گوید که پیمایش در کانال روز به روز دشوارتر می شود.

دهانه بندر استیوستون که به گفته مقامات بندر به شدت نیازمند لایروبی است، در دوردست دیده می شود.
یک قایق در کانال استیوستون وارد بندر می شود. به گفته مقامات بندر، دهانه ای که در پشت قایق تصویر شده است، نیاز مبرمی به لایروبی دارد. (جان هرناندز/سی بی سی)

مارسدن با اشاره به برخی از خطرات ایمنی گفت: «حتی در هنگام جزر و مد، شما تقریباً در تمام طول مسیر در حال خراشیدن هستید.

او گفت: “ممکن است کنده هایی در پایین وجود داشته باشد. می تواند به پروانه شما مکیده شود. فقط باید انجام شود. هر چه سریع تر، بهتر.”

منتظر بودجه بیشتر

با گذشت زمان، مسئولیت نگهداری و لایروبی کانال محلی از دولت فدرال به کاربران تجاری و بنادر منتقل شده است.

در سال 2009، برنامه لایروبی محلی بندر ونکوور به تامین مالی لایروبی کانال استیوستون، همراه با بودجه شهر ریچموند، استان و اداره بندر کمک کرد.

به گفته مقامات بندر، در سال‌های پس از آن، این بندر برنامه لایروبی خود را کنار گذاشته است، در حالی که هزینه‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

افرادی که برای جلوگیری از گسترش کووید-19 از ماسک‌های صورت استفاده می‌کنند، با هم در پارک گاری پوینت قدم می‌زنند، در حالی که کشتی‌های ماهیگیری در بندر استیوستون در دوردست، در ریچموند، بریتیش کلمبیا، در روز یکشنبه 10 ژانویه 2021 دیده می‌شوند.
مردم با هم در پارک گاری پوینت قدم می زنند، در حالی که کشتی های ماهیگیری در بندر استیوستون در دوردست، در ریچموند، بریتیش کلمبیا، در روز یکشنبه، 10 ژانویه 2021، دیده می شوند. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

اداره استیوستون هابور تخمین می زند که این کار حدود 8.5 میلیون دلار هزینه داشته باشد و امیدوار است که همه سهامداران بتوانند یک برنامه بلند مدت برای لایروبی منظم کانال ارائه دهند.

مالکوم برودی، شهردار ریچموند، گفت: “ما بیش از هر چیز دیگری به یک راه حل بلندمدت و پایدار برای این مشکل جاری نیاز داریم. در غیر این صورت، ما هر دو یا سه سال یک بار اینجا می ایستیم و می گوییم که به بودجه از طرف شرکای مختلف نیاز داریم.”

CBC News برای اظهار نظر با وزارت شیلات و اقیانوس ها تماس گرفته است.