دادگاه عالی کانادا حکم مربوط به رفتار نادرست پلیس مرتبط با کشتار دسته جمعی در سال 2007 در سال 2007 را صادر می کند.

دادگاه عالی کانادا قرار است بامداد روز جمعه در مورد درخواست تجدیدنظر دو مردی که به جرم قتل درجه یک در اعدام گروهی شش نفر در مترو ونکوور بیش از 15 سال پیش مجرم شناخته شدند، رای دهد.

وکلای Cody Haevischer و Matthew Johnston اکتبر گذشته در برابر دادگاه عالی استدلال کردند که این افراد به اشتباه از فرصتی برای ارائه مدرک در مورد رفتار نادرست پلیس “فحش” و رفتار ظالمانه در بازداشتگاه که محکومیت آنها را خدشه دار کرده است، محروم شده اند.

پس از آن بحث ها، پرونده پیچیده تر شد زیرا جانستون در دسامبر گذشته بر اثر سرطان درگذشت.

با این حال، وکیل او براک مارتلند گفت که او یک روز قبل از مرگ جانستون با او صحبت کرده است و از دادگاه عالی کانادا می‌خواهد که دستور جلسه دادرسی “برای نشان دادن میزان تخلف پلیس به مردم” بدهد.

دادگاه استیناف بریتیش کلمبیا در سال 2021 حکم داد که هایویشر و جانستون باید اجازه داشته باشند که به دلیل سوء استفاده از روند رسیدگی به پرونده خود را متوقف کنند و دستور دادرسی شواهد را صادر کرد، اما از لغو احکام مجرمیت آنها جلوگیری کرد.

هیأت دادگاه تجدیدنظر دریافت که “یک جلسه استماع شواهد برای حل اختلافات واقعی در مورد میزان تخلف پلیس ضروری است.”

درخواست تجدیدنظر دادستان تاج از این حکم در دادگاه عالی موضوع است.

“این یک نقطه بسیار باریک است که در آن احتمال وجود دارد [the trial judge is] مارتلند در مصاحبه ای گفت که متوجه شد که یک اشتباه قانونی مرتکب شده است. “ما ببینیم جمعه چه اتفاقی می افتد.”

در سال 2014 مجرم شناخته شد

جانستون و هایویشر در سال 2014 برای قتل‌های به اصطلاح Surrey Six مجرم شناخته شدند، که در محاکمه آنها شنیده شد که بخشی از یک جنگ چمن باندی بوده است.

این افراد به همراه یکی از شاهدان اصلی سلطنتی معروف به شخص Y به یک ساختمان بلند در ساری رفتند و قربانی کوری لال هدف اصلی آنها بود، اما برادرش مایکل لال، ادوارد نارونگ و رایان بارتولومئو نیز در آپارتمان بودند.

ادوارد شلنبرگ که در واحد سرویس شومینه بود و کریستوفر موهان، جوان 22 ساله ای که در آن سوی راهرو زندگی می کرد نیز به قتل رسیدند.

مارتلند گفت که این پرونده مربوط به بی گناهی این زوج نیست، زیرا دادگاه احکام مجرم بودن آنها را تأیید کرده است، بلکه رفتار بازرسان و پرسنل اصلاحی است که به طور بالقوه محکومیت آنها را خدشه دار کرده است.

او گفت: “مسئله بازگشایی مدارک در دادگاه و اینکه آیا تاج و تخت ادعای خود را ثابت کرده است یا خیر نیست.”

وکلای این دو مرد به دادگاه عالی کانادا گفتند که بازرسان مرد با تیم تحقیقات یکپارچه قتل BC “از اعتماد شاهدان زن محافظت شده کلیدی برای داشتن رابطه جنسی با آنها، از جمله دوست دختر مردانی که در نهایت آنها را متهم کردند، سوء استفاده کردند.”

شرایط حضانت

هایویشر و جانستون همچنین ادعا می‌کنند که شرایط زندان «شبیه شکنجه» بوده و آنها مجبور شده‌اند در سلول‌های آغشته به مخاط، خون و مدفوع زندگی کنند که باعث می‌شود «در مرز عقل» فرو بروند.

وکلای آنها در ارسالی به دادگاه عالی گفتند که دادگاه استیناف بریتیش کلمبیا به درستی دستور جلسه دادرسی برای ارائه شواهدی برای اثبات ادعاهای خود را صادر کرده است.

اگر دادگاه عالی کانادا دستور دادرسی را صادر کند، مارتلند گفت که میزان سوء رفتار پلیس در طول تحقیقات در دادگاه در “سطح دقیق” پخش خواهد شد.

مارتلند گفت که تصمیم به قرار دادن «بازرسان مرد مذکر» به عنوان مسئول شاهدان زن آسیب پذیر، تصمیمی «فاجعه بار» در گذشته بود.

او گفت: «ماهیت اتفاقی که اینجا افتاد، چیزهایی است که می‌توانست منجر به تحقیقات عمومی شود، آن سطح عمیق از رفتار نادرست در مورد پرونده‌ای به این جدیت».

“به نظر من، این باعث ایجاد مجموعه ای از سوالات سیستمی گسترده تر در مورد RCMP و در مورد تیم تحقیقات یکپارچه قتل می شود و من نمی دانم تا چه حد به این سوالات در سطح سیستمی پرداخته شده است.”

یک ساختمان مربع بزرگ با بام سبز.  در جلوی تصویر، تابلویی با نوشته «دادگاه عالی کانادا» قابل مشاهده است.
دادگاه عالی کانادا در اتاوا. یک وکیل مدافع می گوید که این پرونده در مورد بی گناهی هایویشر و جانستون نیست، زیرا دادگاه احکام مجرمیت آنها را تأیید کرده است، بلکه رفتار بازرسان و پرسنل اصلاحی است که به طور بالقوه محکومیت آنها را خدشه دار کرده است. (Michel Aspirot/CBC)

مارتلند گفت که تصمیم دادگاه عالی کانادا به این موضوع خلاصه می‌شود که آیا سوءرفتار پلیس و سایر مسائل مستلزم رسیدگی مجدد به شواهدی است که می‌تواند نشان دهد که اتهامات علیه Haevischer به دلیل سوء استفاده از روند باقی مانده است.

مارتلند که نتوانست احکام مجرمیت خود را در دادگاه استیناف لغو کند، گفت که دادگاه عالی کانادا باید تصمیم بگیرد که آیا دادگاه بدوی به اشتباه درخواست هایویشر و جانستون برای استماع شواهدی مبنی بر سوء استفاده احتمالی از روند را رد کرده است.

مارتلند می‌گوید: «این مورد دارای کلی ویژگی‌های تقریباً شبیه فیلم است که پیچ و تاب دارند، که بسیاری از آنها کاملاً غیرمعمول و غیرمنتظره هستند. این پرونده ای است که مطمئناً در زمان محاکمه بسیار پرمشغله بود، اما همچنین از آن دسته پرونده هایی است که در حافظه شما باقی می ماند و در افکار شما باقی می ماند.»