شهاب سنگ های کشف شده در کانادا را نمی توان بدون مجوز از کشور خارج کرد

اگر می توانید یک ستاره در حال سقوط را بگیرید، و به هر طریقی آن را در جیب خود بگذارید، اما سعی نکنید با آن از مرزهای بین المللی عبور کنید، مبادا با یک قانون کمتر شناخته شده کانادا مواجه شوید.

یک موزه آمریکایی در صورتی که بخواهد بخش هایی از شهاب سنگی را بخرد که گفته می شود ماه گذشته در نیوبرانزویک فرود آمده است، باید پیچیدگی های این قانون را بررسی کند.

یک گلوله آتشین در 8 آوریل جو زمین را شکافت و در جایی در استان فرود آمد و موزه معدنی و جواهرات مین را وادار کرد تا برای اولین شهاب سنگ یک کیلوگرمی کشف شده 25000 دلار آمریکا جایزه بدهد.

اما کریس هرد، استاد دانشگاه آلبرتا و متصدی مجموعه شهاب‌سنگ‌های آن، گفت که دستیابی به تکه‌های سیارک به سادگی ارائه پیشنهاد نیست.

او در مصاحبه‌ای گفت: «در کانادا، تمام شهاب‌سنگ‌ها به‌طور خودکار از طریق قانون صادرات و واردات اموال فرهنگی به‌عنوان اموال فرهنگی کانادا در نظر گرفته می‌شوند».

مردی با تی شرت جدول تناوبی سنگ های روی میز را بررسی می کند
تصویری از کریس هرد، پروفسور دانشگاه آلبرتا که ترفندهایی را در مورد چگونگی تشخیص یک سنگ فضایی واقعی در ویدئویی در وب سایت شهاب سنگ های دانشگاه به اشتراک می گذارد. (دانشگاه آلبرتا)

“بگویید یک آمریکایی وارد می شود و (شهاب سنگ را پیدا می کند) باید برای صادرات آن از کانادا اقدام کند. آنها ممکن است آن را از کانادا خارج نکنند مگر اینکه مجوز صادرات تایید شده داشته باشند.”

موزه در بتل، مین، آشکارا علاقه خود را برای به دست آوردن برخی از زباله‌های فضایی در صورت یافتن و زمانی که پیدا شد، ابراز کرده است.

داریل پیت، رئیس بخش شهاب‌سنگ‌های موزه، گفت که خوانش‌های رادار داپلر نشان می‌دهد که شهاب سنگ – که به احتمال زیاد از کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری سرچشمه می‌گیرد – احتمالاً در بخشی از نیوبرانزویک که در مین قرار دارد پراکنده شده است.

“به راحتی می تواند ارزش طلا را داشته باشد”

علاقه موزه فراتر از اولین شهاب سنگ 1 کیلوگرمی است. یک بیانیه خبری گفت که هر نمونه اضافی یافت شده را خریداری خواهد کرد.

پیت گفت: «بسته به نوع شهاب سنگی که این شهاب‌سنگ است، نمونه‌ها به راحتی می‌توانند ارزش طلا را داشته باشند.

هرد گفت شهاب سنگ ها را می توان با پوسته شیشه ای بیرونی قهوه ای تیره یا سیاه که شبیه پوسته تخم مرغ است شناسایی کرد.

او گفت: “این یک نشانه آشکار است که از فضا از طریق جو زمین آمده است.”، با اشاره به اینکه آنها معمولاً متراکم و به طور شگفت انگیزی سنگین هستند، گفت:

مردی بیرون لبخند می زند.  او یک ژاکت آبی و کلاه بیسبال قرمز پوشیده است.
داریل پیت، رئیس بخش شهاب‌سنگ‌ها در موزه معدنی و جواهرات مین، می‌گوید که حتی یک نمونه کوچک شهاب‌سنگ هم ارزش طلا را دارد. (ارسال شده توسط داریل پیت)

هرد که یکی از چندین متخصص در کانادا است، گفت: فردی که یک شهاب سنگ کامل یا جزئی را در اموال عمومی پیدا می کند باید یک درخواست صادراتی را تکمیل کند که توسط یک بازرس متخصص بررسی می شود.

او گفت: «پس از آن، بازرس متخصص ممکن است بگوید، «خب، این از اهمیت بالقوه برجسته و اهمیت ملی برخوردار است».

“اگر بازرس متخصص بگوید، “اوه، من فکر می کنم این مهم و مهم است”، آنگاه (سرویس مرزی کانادا) امتناع مجوز صادرات را توصیه می کند.”

سپس پرونده به هیئت بررسی صادرات اموال فرهنگی می‌رود که می‌تواند با کارشناسان متخصص مخالفت کند و اجازه دهد شهاب سنگ صادر شود. او گفت که از سوی دیگر، می تواند یک دوره شش ماهه تحریم را اعمال کند که طی آن موسسات کانادایی می توانند پیشنهاد خرید شهاب سنگ را با قیمت منصفانه در بازار بدهند.

متخلفان ممکن است با جریمه نقدی یا زندان مواجه شوند

هر فردی که بدون مجوز لازم شهاب سنگی را از کانادا خارج کند، می تواند با جریمه ای تا 25000 دلار، تا پنج سال زندان یا هر دوی آنها مواجه شود.

علیرغم علاقه آشکارش به خرید شهاب سنگ، پیت گفت که موزه معدن و جواهرات به خوبی از مقرراتی که باید برای به دست آوردن تکه‌هایی از سطح آن پیروی کند آگاه است.

هرد گفت: «موزه باید همیشه در مورد اینکه آیا شهاب‌سنگ قبل از اینکه واقعاً آن را به دست آورد، به طور قانونی به دست آمده است، دقت لازم را انجام دهد.

“اگر از خارج از ایالات متحده آمده است، همانطور که در این سناریو وجود دارد، آنها باید … مطمئن شوند که شخص آن را به طور قانونی از کانادا صادر کرده است.”

پیت گفت که مسئولیت دریافت مجوز صادرات به عهده کسی است که شهاب سنگی را پیدا کند. به نوبه خود، او گفت که موزه فوراً با هرد تماس خواهد گرفت تا به یک معامله کمک کند.

او گفت: “اگر کانادا آن را بخواهد، کانادایی است.” امیدوارم بتوانیم با دوستان کانادایی خود به توافقی برسیم تا نمونه‌ای از آن به موزه معدنی و گوهر مین بیاید.»

هرد گفت که با یک فروشنده آمریکایی برای قطعه ای از شهاب سنگ گریمزبی که در سال 2009 در منطقه نیاگارا در جنوب انتاریو سقوط کرد، معامله کرد.

از آنجایی که کانادا کشور وسیعی است، هرد گفت که ممکن است هزاران شهاب سنگ در نقاط دور افتاده سقوط کرده باشند.

“من فکر نمی کنم ما واقعاً بدانیم که چه تعداد از آنها در هیچ کجای کانادا هستند. اما آنها بخشی از تاریخ طبیعی کانادا هستند. قانون به دلایلی وجود دارد.”