فراماسون های چینی 160 سال حمایت اجتماعی و فرهنگی در کانادا را جشن می گیرند

اولین دیدار سیسیل فانگ از مرکز پیش از میلاد، سفری روشنگر بود، و نه فقط به این دلیل که او از زمان ورود از هنگ کنگ در دهه 1960، بیشتر عمر خود را در ونکوور گذرانده بود.

در سال 2003، فونگ و اعضای دیگر فراماسون‌های چینی، سنگ قبر 140 سالگی را در گورستان تاریخی معدنچیان طلای چینی در بارکرویل نصب کردند، جایی که سازمان اولین شعبه کانادایی خود را در سال 1863 تأسیس کرد.

“[I] او در مورد این بازدید گفت: ارزش تاریخی زیادی و رضایت شخصی زیادی را در لمس ریشه های ما و تاریخ چینی ها در کانادا دیدم.

بیست سال بعد، فونگ، رهبر فراماسون های چینی کانادا، اکنون قرار است نقطه عطف دیگری را برای سازمان جشن بگیرد.

قرار است بیش از 600 عضو از 19 شعبه در سراسر کشور یکشنبه در مقر ملی آن در ونکوور گرد هم آیند، جایی که مراسمی مانند ادای احترام به خدایان چینی و احوالپرسی با حرکات دستی که از بنیانگذاران آنها به ارث رسیده است را به انجام خواهند رساند.

به عنوان انجمن های مخفی در جنوب چین آغاز شد

قدیمی‌تر از کنفدراسیون، سازمان فراماسون‌های چینی کانادا – که در زبان چینی به نام هونگمن (洪門) نیز شناخته می‌شود – نقش مهمی در حمایت از جوامع چینی ایفا کرده است، به‌عنوان مثال، با ارائه خدمات اسکان برای مهاجران در طول تاریخ، و ترویج و حفظ فرهنگ چینی.

این کشور همچنین یک جنبه بحث برانگیز را در هدف اعلام شده خود برای ارتقای وحدت چین، با وجود تاریخ آغشته به انقلاب، حفظ کرده است.

این سازمان می تواند تاریخ خود را حتی بیشتر از اواسط قرن هفدهم در جنوب چین ردیابی کند، جایی که به گفته مورخ دانشگاه نوتردام، دیان موری، به عنوان گروهی از انجمن های مخفی که هدفشان سرنگونی سلسله امپراتوری چینگ به رهبری مانچو بود، شروع به کار کرد. بازگرداندن سلسله مینگ تحت کنترل هان.

دو قرن بعد، بسیاری از اعضای هونگمن – عمدتاً مرد – به کالیفرنیا مهاجرت کردند و اولین شعبه آمریکای شمالی سازمان خود را در سانفرانسیسکو در سال 1849 تأسیس کردند. طبق گفته‌ها، اکثر آنها بعداً به منطقه کاریبو در بریتیش کلمبیا نقل مکان کردند تا ادعاهای جدید طلا را در اختیار داشته باشند. خطاب به رهبر فقید فراماسون های چینی هری کان.

ناشناخته است که هونگمن چگونه نام انگلیسی و ارتباط خود را با جنبش فراماسونری انتخاب کرد.

افراد با دعوت، با حمایت از اعضای موجود به سازمان می پیوندند.

بر خلاف بسیاری از فراماسونری غربی، فراماسون های چینی به گفته رهبران خود همیشه پذیرای عضویت زنان بوده اند.

در طول قرن گذشته، بسیاری از شعبه های فراماسون چینی در سرتاسر قبل از میلاد – از جمله در بارکرویل، که به شهر ارواح تبدیل شد – به دلیل افزایش سن عضویت از بین رفته اند، اما بسیاری از شاخه های جدید در سراسر آمریکا، استرالیا و اروپا به عنوان جوامع کمک متقابل ایجاد شده اند.

در سرزمین اصلی چین و تایوان، فراماسون های چینی یک حزب سیاسی شناخته شده به نام Zhigongdang (致公黨) هستند.

در هنگ کنگ، جایی که پلیس جوامع هنگمن را به عنوان گروه های جنایت سازمان یافته می بیند، داستان متفاوت است. این جوامع به عنوان جوامع سه گانه (三合會) نیز شناخته می شوند. به گفته هارولد تراور، جامعه شناس، که در دانشگاه هنگ کنگ تدریس می کرد، این موضوع از حکومت استعماری بریتانیا باقی مانده است، جایی که عضویت یا ادعای عضویت در سه گانه و انجام مراسم سه گانه جرم محسوب می شود. قانون تا امروز پابرجاست.

تامین مالی انقلاب چین

فراماسون های چینی کانادا نیز نقش کلیدی در انقلاب موفقیت آمیز دکتر سون یات سن علیه رژیم امپراتوری برای ایجاد یک دموکراسی چینی در سال 1912 ایفا کردند.

به لطف این در ونکوور شناخته شده است باغ کلاسیک چینی به نام اوسان – که در سال 1904 به عضویت فراماسون های چینی در هونولولو درآمد – طبق سوابق این سازمان، سه سفر به کانادا برای جمع آوری کمک های مالی برای انقلاب انجام داد.

کن لیو، نایب رئیس، می‌گوید که سازمان چندین ملک را در محله چینی ونکوور – از جمله اقامتگاه قدیمی‌اش در خیابان پندر 5، جایی که روزی سان در آنجا اقامت داشت – رهن کرده است تا هزینه شورش را تامین کند.

مردی با کت و شلوار روی صندلی نشسته است.
دکتر سون یات سن در طول اقامتش در ونکوور در سال 1911 قبل از موفقیت انقلابش علیه رژیم امپراتوری چین. این عکس توسط یوچو چاو عکاس چینی کانادایی گرفته شده است. (آرشیو دانشگاه ویکتوریا)

پس از قیام موفق، سان اولین رئیس جمهور موقت جمهوری چین شد، رژیمی که در طول جنگ داخلی در سال 1949 به تایوان عقب نشینی کرد و از آن زمان در آنجا مستقر شده است. او همچنین یک شخصیت سیاسی مورد احترام در جمهوری خلق چین به رهبری کمونیست ها باقی می ماند.

اما فراماسون‌های چینی او را به خوبی به یاد نمی‌آورند، زیرا ادعا می‌کنند که Sun پول جمع‌آوری شده برای او را همانطور که وعده داده بود پس نداده است.

“نام مستعار او، 孫大炮 [Sun, the Big Liar] لیو گفت که در واقع از هونگمن سرچشمه گرفته است.

حفظ فرهنگی

علیرغم کمبود رهن مجدد، سازمان بودجه کافی برای حفظ املاک خود از جمله ساختمان روزنامه چینی تایمز (大漢公報) در خیابان E. Pender 1 جمع آوری کرد.

مانند روزنامه، ترویج زبان و فرهنگ چینی توسط سازمان فراتر از محله چینی ونکوور گسترش یافته است.

در جنوب کشور، انجمن فراماسون‌های چینی Kamloops یک را بازسازی کرد گورستان تاریخی چینی و کلاس های زبان چینی را برای جوانان برگزار می کند.

رئیس جمهور السی چونگ گفت که در ابتدا برای تقویت عضویت زنان و مهمتر از آن، حفظ فرهنگ چینی در کاملوپس، شهری که تنها 1.3 درصد از جمعیت آن از نظر قومی چینی هستند، به این انجمن پیوست.

“اگر این کار را شروع نکنم، این پایان کار خواهد بود [Chinese] میراث – به سرعت از بین خواهد رفت.”

زنی با ژاکت پایین بنفش در یک قبرستان ایستاده است.
السی چونگ، رئیس انجمن فراماسون چینی Kamloops، در گورستان چینی شهر. (جنیفر کرومکا/سی بی سی)

فراماسون های چینی کانادا علیرغم سابقه کارهای خوبش برای برخی بحث برانگیز هستند.

هدف اعلام شده این سازمان از ارتقای وحدت چین منجر به جانبداری از پکن در مسائل سیاسی مانند اعتراضات هنگ کنگ 2019 بر خلاف قانون پیشنهادی استرداد به سرزمین اصلی چین.

همچنین بر هدف خود مبنی بر ترویج اتحاد مجدد مسالمت آمیز چین و تایوان و همچنین هماهنگی میان جوامع مختلف چینی در کانادا می ایستد.

کن تونگ، رئیس سابق آژانس حمایت از مهاجران SUCCESS مستقر در ونکوور، می‌گوید که به عنوان یک عضو غیرعضو، احترام فوق‌العاده‌ای برای فراماسون‌های چینی قائل است و می‌داند که سازمان از هر رژیمی که نماینده چین باشد حمایت می‌کند.

اما او همچنین می گوید که این سازمان باید تاریخ انقلابی خود و آرمان های پشت آن را به خاطر بسپارد.

او گفت: «آنها باید ببینند که بازتاب ارزش‌های کانادایی که امروز برای آزادی و دموکراسی ارزشمند است، مهم است».

مردی با کت و شلوار از هر دو دست خود برای انجام یک علامت استفاده می کند
سیسیل فانگ در تصویر نشان می دهد که کلمه “هماهنگی” را نشان می دهد، یک حرکت دست که از بنیانگذاران فراماسون های چینی به ارث رسیده است. (بن نلمز/سی بی سی)

همه نقاط غرب9:26فراماسون های چینی کانادا 160مین سالگرد خود را از زمان تاسیس اولین فصل خود در سال 1863 قبل از میلاد جشن می گیرند.

وینستون سیتو از CBC به بررسی تاریخچه سازمان فراماسون چینی کانادا می پردازد که به عنوان یک جامعه مخفی در چین شروع به کار کرد و در قرن گذشته به یک سازمان مشهور در کانادا تبدیل شد.