مجری رادیویی که به خاطر فتنه در هنگ کنگ زندانی شده بود، در کانادا خانه و آزادی می یابد

ادموند وان که به تازگی از زندان هنگ کنگ آزاد شده است، می گوید که در ونکوور احساس راحتی می کند.

او حس آشنایی را که در کافه ای به سبک هنگ کنگ در خیابان کامبی ونکوور به او دست داد، توصیف کرد: بوی گوشت خوک پخته شده روی برنج، صدای پس زمینه افراد شوخی به زبان کانتونی.

اما چیز دیگری وجود دارد که وان می گوید مردم هنگ کنگ دیگر نمی توانند آن را بدیهی بدانند: توانایی صحبت آزادانه و بدون ترس در جمع.

وان، 55 ساله، بیشتر به عنوان شخصیت سابق رادیویی هنگ کنگ، گیگز، صدای برجسته حمایت از جنبش اعتراضی دموکراسی خواه شهر شناخته می شود.

وان در مصاحبه ای به زبان ماندارین گفت: “من می شنوم که مردم هر کجا که می روم به زبان کانتونی چت می کنند، به خصوص در فودکورت های ریچموند و برنابی که بعد از شناسایی من می گویند “هی”.

من از زندگی خود در کانادا کاملاً لذت می برم.»

وان ماه گذشته پس از گذراندن تقریباً دو سال در زندان‌های شک پیک و استنلی هنگ‌کنگ به بریتیش کلمبیا نقل مکان کرد و به اتهامات فتنه‌انگیز و پولشویی اعتراف کرد که عفو بین‌الملل می‌گوید انگیزه‌های سیاسی داشتند.

اما وان گفت که مبارزه او در کانادا ادامه دارد، زیرا او وضعیت اسف بار دیگر حامیان جنبش اعتراضی را که هنوز پشت میله های زندان هستند، توصیف می کند.

او گفت: “اکنون من اینجا هستم تا درباره داستان های آنها به دنیا بگویم، تا به مردم یادآوری کنم که آنها را نمی توان فراموش کرد.”

زنی در محاصره افسران پلیس بنری را بیرون ساختمان دادگاه برافراشته است.
اعضای اتحادیه سوسیال دموکرات های طرفدار دموکراسی پیش از محاکمه خود در هنگ کنگ در 6 فوریه با پلیس درگیر شدند. (آنتونی کوان/آسوشیتدپرس)

وان در حال حاضر با همسرش با ویزای توریستی در کانادا به سر می‌برد، اگرچه امیدوار است بتواند اقامت دائمی خود را دریافت کند.

وان در حالی که به او اشاره می کرد، گفت: “من به خاطر دخترم به اینجا نقل مکان کردم. سه سال است که نمی توانم او را ببینم. اکنون احساس خوشبختی می کنم که به او نزدیک هستم.”

وان اولین حضور عمومی خود را در کانادا در نمایشگاه سالانه هنگ کنگ در اوایل ماه مه در نیووستمینستر، درست در شرق ونکوور انجام داد. او برای افزایش آگاهی در مورد “هنگ کنگ 47″، گروهی از فعالان طرفدار دموکراسی که به توطئه برای براندازی قدرت دولتی تحت قانون امنیت ملی شهر متهم شده اند، تشکیل می داد.

وان توسط کنجکاوها و خیرخواهانی که او را شناختند احاطه شده بود و در مورد زندگی جدیدش سوال می کردند و از تلاش هایش تشکر می کردند.

کنی چیو، نماینده سابق محافظه کار، از جمله کسانی بود که در غرفه وان حضور داشتند.

چیو به دلیل اعتقاد به اینکه مقامات چین در انتخابات فدرال 2021 علیه او کار کرده اند، در بحث در مورد مداخله سیاسی چین شرکت داشته است. او گفت که تجربیات مجری رادیو به او یادآوری کرد که “من چقدر خوش شانس هستم که در کانادا زندگی می کنم.”

چیو گفت: «با وجود اینکه هدف یک قدرت خارجی قرار گرفته‌ام، تنها چیزی که متحمل شده‌ام این است که کرسی خود را در مجلس عوام از دست داده‌ام. من هنوز آزادانه در حال تردد هستم و می توانم به حرفم ادامه دهم در حالی که افرادی هستند که در زندان هستند.”

محکومیت 32 ماهه

وان در اکتبر 2022 پس از توافق با دادستانی به 32 ماه حبس محکوم شد و یک ماه بعد به دلیل گذراندن زمان و عوامل دیگر آزاد شد.

اتهامات فتنه و پولشویی ناشی از حمایت و تلاش های او برای جمع آوری کمک های مالی برای گروهی از دانشجویان هنگ کنگی است که در پی جنبش اعتراضی هنگ کنگ در سال 2019 به تایوان گریختند، و متعاقباً سرکوب مخالفان. تاجر سابق همچنین مجبور شد حدود 850 هزار دلار دارایی را تحویل دهد.

گوئن لی، یکی از مبارزان عفو ​​بین الملل، گفت که زندانی شدن وان نشان می دهد که چگونه مقامات هنگ کنگ منتقدان را هدف قرار می دهند.

asdf
جیمی لای، غول رسانه ای حامی دموکراسی هنگ کنگ، بر اساس قانون امنیت ملی دستگیر شد. (آیزاک لارنس/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

لی گفت: «با توجه به رویکرد عدم تحمل دولت هنگ کنگ در قبال مخالفان از سال 2019، دشوار است باور کنیم که زندانی شدن او چیزی غیر از انگیزه سیاسی باشد.»

وان به عنوان مفسر سیاسی در ایستگاه رادیویی مستقل هنگ کنگ D100 به شهرت رسید. او با سرکوب تظاهراتی که در ابتدا جمعیت زیادی را به همراه داشت، اما با معرفی قانون امنیت ملی در سال 2020 به طور قاطعانه ای از بین رفت، او به حامی سرسخت دانشجویان معترض تبدیل شد.

او از یک جمع آوری کمک مالی برای جوانان حمایت کرد و اتهامات پولشویی را به راه انداخت.

وان گفت: “من سعی کردم پس از ترک شهر در سال 2019 با این جوانان دیدار کنم و متوجه شدم که آنها بسیار درمانده هستند.” با توجه به وضعیت ناپایدار مالی آنها، هر 30 روز یک بار از یک مکان به مکان دیگر حرکت می کنند.

در 7 فوریه 2021، وان گفت که با ضربه‌ای بلند به در خانه‌اش بیدار شد و از دیدن ده‌ها پلیس هنگ‌کنگ در بیرون خانه‌اش مبهوت شد. او را دستبند زده و دستگیر کردند، سپس ۲۰ ماه بعد در نهایت محکوم شد.

او گفت که احساس تنهایی و آسیب پذیری زندان او را بسیار چالش برانگیز کرده است. وان گفت که هر 12 ساعت فقط 300 میلی لیتر آب به او می دادند.

او گفت: “اگر بیشتر می خواهید، باید از افسران مرکز اصلاح بپرسید و با آنها مذاکره کنید. اما بیشتر اوقات آنها فقط شما را نادیده می گیرند.”

وان گفت که زمانی که نگهبانان او را شنیدند که چگونه سی و سومین سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من را در سال 1989 جشن می‌گیرد و به تظاهرکنندگان دموکراسی‌خواه چینی که کشته شده‌اند، احترام می‌گذارد، به مدت هفت روز در سلول انفرادی قرار گرفت.

“یکی از من دیدن کرد و پرسید که آیا برای 4 ژوئن برنامه ای دارم و من گفتم اگرچه هیچ شمعی در دست ندارم. [instead] وان گفت که سه کبریت را روشن می کنم. “سپس بعد از اینکه آنها مکالمه ما را شنیدند من را در سلول حبس کردند.”

asdf
وان پس از گذراندن تقریباً دو سال در زندان‌های شک پیک و استنلی هنگ‌کنگ به بریتیش کلمبیا نقل مکان کرد و به اتهامات فتنه‌انگیز و پولشویی اعتراف کرد که عفو بین‌الملل می‌گوید انگیزه‌های سیاسی داشتند. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

او گفت که معترضان جوان زندانی در حین گذراندن دوران محکومیت او را امیدوار کردند.

وان می‌گوید: «من گاهی به تنهایی گریه می‌کردم و آنها مرا عمو گیگز صدا می‌کردند، سعی می‌کردند مرا تشویق کنند و بخندانند. “آنها به من قدرت زیادی دادند.

“پیش از همه اینها، من همیشه احساس می کردم به دلیل فاصله سنی با نسل جوان هنگ کنگ چیزی برای گفتن ندارم. اکنون احساس می کردم که ما چیزهای مشترک زیادی داریم.”

زمانی که وان در نوامبر گذشته آزاد شد، تقریباً 40 پوند وزن کم کرده بود.

او گفت که زندگی روزمره اش در BC ساده و در عین حال آرامش بخش است. اما افکار او با حامیان تظاهرات هنگ کنگ که هنوز در زندان هستند، از جمله جاشوا ونگ فعال و جیمی لای ناشر روزنامه باقی می ماند.

او گفت: «به گفتن داستان‌هایی درباره هنگ‌کنگی‌ها ادامه خواهم داد و معتقدم که صدای آنها نباید فراموش شود.

او گفت تجربیات هنگ کنگ باید به عنوان یک داستان هشدار دهنده برای کشورهایی باشد که تمایلی به ناراحتی چین به خاطر سابقه حقوق بشری این کشور ندارند و از از دست دادن منافع اقتصادی می ترسند.

وان گفت: “هنگ کنگ ممکن است یک نقطه کوچک روی زمین باشد، اما ما دوست داریم بقیه جهان بدانند که اگر به بازی با شیطان ادامه دهید، اتفاقی که برای ما افتاد ممکن است برای شما نیز بیفتد.”

این داستان با کمک مالی انجمن خبری متا کانادا تهیه شده است. که در فرآیند تحریریه دخالتی ندارد.