مستندی به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه محله‌های چینی در سراسر آمریکای شمالی، از جمله ونکوور، برای آینده خود می‌جنگند.

محله محله چینی‌های ونکوور گذشته‌ای تاریخی و پر جنگ دارد و ساکنان اکنون دوباره برای تامین آینده آن می‌جنگند.

این مبارزه ای است که در سراسر آمریکای شمالی منعکس می شود، مستندی که به زودی در جزئیات ونکوور نمایش داده می شود.

محله‌های تاریخی چینی‌ها در ونکوور، مونترال، تورنتو و نیویورک در حال مبارزه برای فضایی هستند که خود را در کارن چو تعریف کنند. مبارزه بزرگ در محله چینی کوچک، که روز پنجشنبه در جشنواره فیلم مستند ونکوور به نمایش درخواهد آمد.

چو، یک فیلمساز چینی کانادایی، به CBC گفت: «مردم آنجا نمی نشینند و نمی بینند که نجیب گرایی در جامعه شان اتفاق می افتد. شمال از شمال غرب در روز دوشنبه.

برای من مهم بود که آن جیب های مقاومت و مقاومت را پیدا کنم.»

شمال از شمال غرب18:47مبارزه بزرگ در محله چینی های کوچک در DOXA افتتاح می شود

کارن چو، فیلمساز و اندی یان، مدیر برنامه شهری دانشگاه سایمون فریزر، در مستند «جنگ بزرگ در محله چینی کوچک» که جشنواره DOXA 2023 را آغاز می کند.

“پاک کردن فعال”

چو در مونترال بزرگ شد، جایی که محله چینی ها هم صحنه و هم شخصیت اصلی زندگی شخصی و کارهای مستند اولیه او بود.

در سال‌های اخیر، چو نگران افزایش قیمت‌های املاک، اعیانی‌سازی و برنامه‌ریزی شهری بود که مشاهده کرد حضور مهم محله‌های چینی در مونترال و جاهای دیگر را از بین می‌برد.

او در اوایل مراحل فیلمبرداری در مارس 2020، تنها چند روز قبل از اعلام بیماری همه گیر کووید-19، در گردهمایی محله های چینی ها علیه آوارگی در شهر نیویورک شرکت کرد.

این بیماری همه گیر موجی از نژادپرستی و خشونت ضد آسیایی را به همراه داشت، زیرا مشاغل خانوادگی چند نسلی تعطیل شدند و ساکنان، که بسیاری از آنها سالمندان بودند، به دلیل اصیل سازی آواره شدند.

چو می‌گوید: «چگونه کووید در بسیاری از محله‌های چینی به طرز وحشیانه‌ای اجرا می‌شد، واقعاً نوعی احساس فوریت را به داستان سرایی داد.

یک زن سالخورده با پوشیدن ماسک صورت برای جلوگیری از شیوع COVID-19 فروشگاه‌های کالاهای خشک در فروشگاهی در محله چینی در ونکوور در 27 ژانویه 2021.
یک زن سالخورده که برای جلوگیری از شیوع COVID-19 ماسک می پوشد، فروشگاه های محصولات خشک شده در فروشگاهی در محله چینی ها در ونکوور در ژانویه 2021. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

محله چینی ها موزه نیست: فیلمساز

یک چالش بزرگ، عقب راندن این تصور است که محله‌های چینی یادگاری از گذشته هستند تا جوامع پویا و در حال تکاملی را حفظ کنند که به فضا برای شکوفایی و تغییر نیاز دارند.

“تغییر اتفاق می افتد و فرد نیاز به باز بودن برای تغییر دارد… اما در عین حال، به نظر من، این قدرت فوق العاده ای در درک اینکه از کجا آمده اید و نوعی ساختن به سمت آن آینده وجود دارد.” اندی یان، مدیر برنامه شهر دانشگاه سیمون فریزر گفت.

تصمیم‌گیری‌ها درباره سرنوشت محله چینی‌ها در ونکوور تعیین‌کننده شهر بوده است، با حمایت از حفاظت از محله در نهایت پروژه راه‌راه‌های توسعه‌یافته در دهه 1970 متوقف شد، اگرچه این پروژه قبلاً کوچه هوگان محله تاریخی سیاه‌پوستان را ویران کرده بود.

یان می‌گوید، اما علیرغم اینکه بزرگترین شهر کانادا است، مبارزه برای محله چینی‌ها همچنان شدید است. ناپدید شدن جایی که زمانی سومین شهرک بزرگ چینی کانادا در کامبرلند بود، یادآوری شدید از مخاطرات بالا است.

نابرابری درآمد، اجاره بها بالا و توسعه املاک و مستغلات، گرافیتی و جرایم کوچک همگی در طول COVID-19 بدتر شده اند و اغلب آسیب پذیرترین سالمندان، افراد کم درآمد و برخی از مشاغل خانوادگی نمادین را بیرون می کشند.

تماشا | چگونه یک رستوران نمادین محله چینی ها در برابر افزایش قیمت ها عقب نشینی می کند:

مشاغل در محله چینی ونکوور با چالش های زیادی روبرو هستند

رژه سال نو قمری در محله چینی‌ها هزاران نفر را به محله تاریخی چینی‌ها ونکوور آورد – یک منبع بسیار مورد نیاز برای کسب‌وکارها در این منطقه، جایی که جنایت و خرابکاری به شدت آسیب دیده است. یک رستوران با صف‌های طولانی – کام وای دیم سام. ما با مالک ویلیام لیو صحبت کردیم که قول داد در میان فقر شدید به خدمت به جامعه ای که دوست دارد ادامه دهد.

کار برای مقاومت در اطراف میزها و پشت میزهای مشاغل نمادین محله چینی ونکوور اتفاق می افتد، مانند Kam Wai Dim Sum 金威點心 و Hon Hsing Athletic Club 雲高華漢升體育، که صاحبان آن در کنار یان در فیلم حضور دارند.

شورای شهر و دولت فدرال اخیراً نزدیک به 2.8 میلیون دلار را برای تلاش‌های احیا از جمله حذف گرافیتی، نرخ‌های پایین‌تر و استاندارد پارکینگ و یک دستشویی عمومی در خیابان‌های Main و Hastings برای خدمت به Downtown Eastside اختصاص داده‌اند.

یان و چو تاکید کردند، اما محله چینی ها فقط یک موزه برای تمیز نگه داشتن یا مکانی برای خرید چیزها نیست.

آنها گفتند که این یک ملیله پر جنب و جوش و در مقیاس انسانی از اتصالات است که آن را برای شهر و ساکنان آن مهم می کند، چینی کانادایی یا غیر چینی.

یان که پدربزرگش 100 سال پیش برای اولین بار به محله چینی ها آمد، گفت: «این مربوط به شهرها و محله هایی است که ما می سازیم و می توانیم بسازیم.

چو می گوید: «میراث فرهنگی محله چینی ها واقعاً کلیدی برای باز کردن قفل آینده آن است. “و نشاط و آینده زیادی وجود دارد.”