مطالعه در نزدیکی نهرها در سال قبل از میلاد، آب را گرم می کند و ماهی قزل آلا کوهو را تهدید می کند

بر اساس یک مطالعه جدید، دهه‌ها فعالیت چوب‌برداری در نزدیکی رودخانه‌ها در منطقه داخلی پیش از میلاد، دمای زیستگاه‌های ماهی قزل آلا کوهو را بالا برده و بقای این گونه را تهدید می‌کند.

مطالعه توسط دانشگاه سیمون فریزر و شیلات و اقیانوس‌های کانادا (DFO)، منتشر شده ماه گذشته در مجله Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences، 28 شاخه از حوزه آبخیز رودخانه تامپسون شمالی از Kamloops تا Valemount را بررسی کرد.

این یافته دریافت که هر چه فعالیت‌های چوب‌برداری در نزدیکی نهرهای سرچشمه‌ای گسترده‌تر باشد، دمای آب در طول تابستان بالاتر می‌رود.

داده‌ها نشان می‌دهد در میان شاخه‌هایی با درختان بالای رودخانه که بین سال‌های 1970 تا 2019 برداشت شده‌اند، آن‌هایی که 35 درصد درختان برداشت شده بودند، دمای آب تابستانی آنها 3.7 درجه سانتی‌گراد بیشتر از آن‌هایی بود که پنج درصد درختان برداشت شده بودند.

نویسنده اصلی، دیلن کانینگهام، دانشجوی فارغ التحصیل SFU در مدیریت منابع و محیط زیست که اکنون با DFO به عنوان یک زیست شناس کار می کند، می گوید که قطع درختان در مقیاس بزرگ هیدرولوژی سیستم حوضه آبخیز را تغییر می دهد و باعث افزایش دمای نهرها می شود.

“از آنجایی که زمین های بیشتری در معرض دید قرار می گیرند، برف زودتر آب می شود، به رودخانه ها می ریزد و فرصت کمتری برای جذب در زمین دارد، بنابراین آنچه می بینیم این است که جریان کم تابستان حتی کمتر از حوزه های آبخیز با پوشش جنگلی گسترده است. نهرهای کوچکتر کانینگهام به میزبان شلی جویس در CBC گفت: بیشتر مستعد تغییرات دمای هوا است. سپیده دم کملوپس.

خاک اره زمین را در جنگلی در نزدیکی برخی از کنده های چوب می ریزد.
فعالیت چوب‌برداری در منطقه Fairy Creek جزیره ونکوور در اکتبر 2021 نشان داده شده است. این مطالعه نشان داد که قطع درختان در مقیاس بزرگ هیدرولوژی سیستم‌های حوزه آبخیز را تغییر می‌دهد و باعث افزایش دمای نهرها می‌شود. (جاناتان هیوارد/ مطبوعات کانادا)

او می گوید دمای بالاتر آب می تواند رشد ماهی را کند یا حتی متوقف کند، زیرا ماهی قزل آلا با آب خنک سازگار است و دمای بالاتر متابولیسم آنها را افزایش می دهد.

“[Under high temperatures] کانینگهام گفت: ماهی قزل آلا برای حفظ وزن خود باید غذای بیشتری پیدا کند و بخورد. دمای بالا همچنین می تواند ماهی قزل آلا را در برابر بیماری ها و شکارچیان آسیب پذیرتر کند و موفقیت تخم ریزی آنها را کاهش دهد. اگر دما به اندازه کافی بالا برود، ماهی ها حتی می توانند بمیرند.”

تغییر آب و هوا، جنگل زدایی

دانشمندان قبلاً در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی و در نتیجه امواج گرما بر ماهی قزل آلا هشدار داده بودند.

دو سال پیش، دپارتمان ماهی و حیات وحش کالیفرنیا هشدار داد که ماهی قزل آلا شینوک در رودخانه ساکرامنتو ممکن است در برابر موج گرمایی که رودخانه را کم‌عمق‌تر و در نتیجه سریع‌تر گرم می‌کند، جان سالم به در نبرد.

در همان تابستان، فدراسیون حیات وحش پیش از میلاد گزارش داد که دمای رودخانه اوکاناگان بیش از 23 درجه سانتیگراد بود و باعث شد ماهی قزل آلا چشم جورابی مهاجرت خود را متوقف کند.

جسی زمن، مدیر برنامه احیای ماهی و حیات وحش فدراسیون، می گوید که از یافته های اخیر در مورد ماهی قزل آلا کوهو، که به عنوان طبقه بندی می شود، تعجب نمی کند. تهدید کرد توسط کمیته وضعیت حیات وحش در خطر انقراض در کانادا.

او گفت که زیستگاه گونه های مختلف ماهی قزل آلا برای دهه ها به دلیل جنگل زدایی و جریان کم رودخانه در سراسر کشور قبل از میلاد به خطر افتاده است.

او گفت: “این مطالعه واقعاً شواهد تجربی بیشتری را به ما ارائه می دهد که روش جنگلداری در بریتیش کلمبیا پایدار نیست.”

زمان همچنین می گوید که استان اقداماتی را برای اصلاح قانون شیوه های مرتع جنگلی به منظور حفاظت از چشم انداز انجام داده است، اما برای نجات ماهی قزل آلا باید بازسازی چشم انداز قابل توجهی انجام شود.

او گفت: “بدون مداخله اساسی از نظر صدها میلیون دلار سرمایه گذاری در این حوضه های آبخیز… تصویر خوبی برای آینده ماهی ها ترسیم نمی کند.”