معترضان قدیمی Fairy Creek با برداشته شدن انبوهی از اتهامات تحقیرآمیز جشن می گیرند

سرویس دادستانی بریتیش کلمبیا می گوید که اتهامات توهین آمیز علیه 11 معترض قدیمی چوب بری را که متهم به نقض دستور دادگاه در حین محاصره در Fairy Creek در جزیره ونکوور بودند، پس گرفته است.

سخنگوی گوردون کامر می‌گوید که دادستان‌ها روز سه‌شنبه برای ورود به خروج‌ها در دادگاه حضور داشتند و این سرویس در پی صدور حکمی که رایان هندرسون، معترض را در اوایل سال جاری تبرئه کرد، در حال بررسی پرونده‌های دیگر است.

کامر می گوید که تاج و تخت در حال بررسی پرونده های باقی مانده است که تحت تأثیر تصمیم هندرسون در ماه فوریه قرار گرفتند، تصمیمی که اتهام تحقیر جنایی را به دلیل ناکامی RCMP در خواندن صحیح دستور برای افرادی که در جریان اعتراض دستگیر شده بودند، کنار زد.

یک وکیل مدافع معترضان می‌گوید انتظار می‌رود تاج از اتهامات علیه 150 نفر پس بگیرد، زیرا پلیس به جای خواندن متن کامل حکم، از یک متن کوتاه برای اطلاع دادن به مردم از حکم به جای خواندن کل متن حکم استفاده می‌کرد، که RCMP به نمایندگی از ورود به سیستم اجرا می‌کرد. شرکت تیل جونز، به کسانی که متهم به نقض آن هستند.

کارن میرسکی، رئیس انجمن آزادی‌های مدنی بی‌سی‌سی، که چندین مشتری دارد که به دلیل اعتراضات در Fairy Creek با اتهامات تحقیرآمیز روبرو هستند، می‌گوید پلیس زمانی که نتوانسته است دستور کامل را بخواند، از اصول قانونی طولانی مدت پیروی نکرده است.

“در هفته های آینده، ما بیشتر و بیشتر خواهیم دید [charge] میرسکی به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «قانون، همانطور که وجود دارد، نشان می‌دهد که افرادی که به دلیل اهانت به دادگاه دستگیر می‌شوند، باید از دستور و شرایط آن اطلاع کامل داشته باشند تا محکوم شوند.»

کامر در بیانیه خود گفت که نمی تواند فوراً بگوید چه تعداد از اتهامات پس گرفته می شود و برداشت ها به صورت موردی انجام می شود.

میرسکی می‌گوید که RCMP میلیون‌ها دلار در جریان اعتراض‌ها در جزیره ونکوور خرج کرد، و ناکامی این نیرو در اجرای صحیح این حکم نشان می‌دهد که چگونه استان‌ها باید در مورد نوع پلیسی که برای دلارهای عمومی خود دریافت می‌کنند تجدید نظر کنند.

این وکیل گفت: “امیدوارم RCMP به آنچه رخ داده توجه داشته باشد و رفتار آنها را تغییر دهد و همچنین به آنچه قانون در این کشور می گوید در اجرای احکام دادگاه توجه کند.” آنها فقط برای خودشان عمل نمی کنند، بلکه به عنوان فرستادگان سیستم دادگاه عمل می کنند و باید چنین رفتار کنند.»

یک معترض در جنگلی دیده می‌شود که بر فراز یک نهر در انتهای دکل قایق بادبانی در حالی که ماشینی در یک طرف آن پارک شده پایین نگه داشته شده است.
تظاهرات Fairy Creek علیه قطع درختان قدیمی بزرگترین اقدام نافرمانی مدنی در تاریخ کانادا محسوب می شود. (مایک مک آرتور/سی بی سی)

درخواست تاج برای تعویق انداخته شد

تظاهرات چوب بری قدیمی Fairy Creek در جنوب جزیره ونکوور بزرگترین اقدام نافرمانی مدنی در تاریخ کانادا نامیده می‌شود که تعداد بازداشت‌ها به 1200 نفر می‌رسد.

یک دستور پنج ماهه برای جلوگیری از مسدود کردن دسترسی معترضان به چوب‌برداری به جنگل برای اولین بار در آوریل 2021 صادر شد و سپس برای یک سال پس از آن تمدید شد.

گروه فعال، «جوخه پرواز جنگل باران» می‌گوید که بیش از 400 نفر از بازداشت‌شدگان Fairy Creek در پی اعتراض گسترده به توهین جنایی متهم شدند و 210 اتهام هنوز در دادگاه مطرح است.

با این حال، حکم “بی گناه” در مورد هندرسون احتمالاً به طور قابل توجهی بر افرادی که متهم هستند تأثیر می گذارد. تاج در نظر دارد به تصمیم هندرسون در دادگاه عالی کانادا اعتراض کند.

با توجه به وزن احتمالی هر تصمیم دادگاه عالی، دادستان های تاج و تخت تصمیم گرفتند بسیاری از پرونده های توهین آمیز باقی مانده را تا پس از رسیدگی به آن پرونده به تعویق بیندازند.

با این حال، قاضی داگلاس تامپسون در 12 آوریل حکم داد که هرگونه تعویق ماه‌ها طول می‌کشد و بر خلاف حق محاکمه به موقع است.

تامپسون در حکم خود نوشت: «به این نتیجه رسیدم که تعویق بیشتر هیچ یک از این محاکمات به نفع عدالت نیست.

افسران پلیس به فردی که توسط شاخه‌هایی در جنگل احاطه شده است، رسیدگی می‌کنند.
به گفته یک وکیل مدافع، تصمیم هندرسون و تصمیم به رد درخواست برای به تعویق انداختن پرونده معترضان احتمالاً به این معنی است که برداشت‌های بیشتری از اتهامات در راه است. (مایک مک آرتور/سی بی سی)

میرسکی گفت که دادستان های سلطنتی روز سه شنبه پس از ابطال درخواست به تعویق انداختن اتهامات تصمیم گرفتند.

تامپسون در تصمیم خود خاطرنشان کرد که بررسی تاکتیک‌های پلیسی RCMP در Fairy Creek در حال حاضر در حال انجام است، به‌ویژه گروه واکنش جامعه-صنعت (C-IRG)، واحد ویژه‌ای که پلیس اعتراضات علیه استخراج منابع در بریتیش کلمبیا را اداره می‌کند.

رانی ارنهارت، سخنگوی The Rainforest Flying Squad، گفت که تعقیب قضایی به دلیل بی‌احتیاطی C-IRG و RCMP “از بین رفته است”.

او در بیانیه‌ای گفت: «دولت بریتیش کلمبیا اکنون باید صفحه این فصل تأسف‌آور را برگرداند و با حفاظت از جنگل‌های بارانی قدیمی در Fairy Creek و در سرتاسر پیش از میلاد به جلو حرکت کند.