مناطق حفاظت‌شده، تعطیلی ماهیگیری برای کمک به حفاظت از نهنگ‌های قاتل ساکن جنوب بریتیش کلمبیا اعلام شد.

حمل و نقل کانادا چندین تدابیر جدید، از مناطق پناهگاه گرفته تا تعطیلی ماهیگیری، برای محافظت از نهنگ های قاتل ساکن جنوب در سواحل بریتیش کلمبیا اعلام کرده است.

دپارتمان های فدرال شیلات، محیط زیست و حمل و نقل یک خبر مشترک منتشر کرده اند که به عنوان پنجمین سال متوالی اقدام قوی برای حفاظت و بازگرداندن جمعیت ساکن جنوب توصیف شده است.

امسال 10 اقدام وجود دارد، از جمله مناطق سرعت 10 گره اجباری در دو منطقه در نزدیکی بانک سوئیفت سور، شمال غربی ویکتوریا، یک محل تغذیه غنی برای ماهی قزل آلا که نهنگ های ساکن آن دوست دارند بخورند.

اما یک دانشمند می گوید که این اقدامات باید بسیار فراتر رود تا به رشد حیوانات کمک کند.

ماهیگیری تجاری و تفریحی ماهی قزل آلا در تابستان و پاییز امسال در سراسر آبهای جزایر جنوبی خلیج فارس ممنوع خواهد شد و مناطق پناهگاه موقت وجود خواهد داشت که همه کشتی ها را از دو منطقه در جزایر پندر و ساتورنا محدود می کند.

از هم اکنون تا 31 مه 2024، کشتی ها موظفند حداقل 400 متر از همه نهنگ های قاتل در آب های ساحلی جنوب پیش از میلاد بین رودخانه کمپبل و یوکلیلت، از جمله بارکلی ساوند و هاو ساوند، فاصله داشته باشند.

دولت فدرال گفت اگر نهنگ ها نزدیک شوند، قایقرانان باید موتور خود را در حالت خنثی قرار دهند و منتظر عبور حیوانات باشند.

لنس بارت-لنارد، محقق و پژوهشگر ارشد در بنیاد حفاظت از سواحل بارانی، گفت که اقدامات امسال تا حد زیادی ادامه سال های گذشته با برخی تغییرات برای پاسخگویی به نگرانی های ماهیگیران ورزشی است.

او گفت: «نهنگ‌های قاتل ساکن جنوب به عملکرد نسبتاً ضعیفی ادامه دادند، آنها رشد نمی‌کنند.»

و من فکر می کنم که ما واقعاً به اقدامات قوی نیاز داریم، از جمله محدودیت های ماهیگیری بسیار بسیار گسترده تر در سراسر زیستگاه حیاتی آنها.

تعداد نهنگ های قاتل مقیم کمتر از 100 است

نهنگ های در حال انقراض در آب های بریتیش کلمبیا و شمال غربی ایالات متحده پرسه می زنند. بر اساس داده های کمیسیون پستانداران دریایی آمریکا، جمعیت رو به کاهش آنها به 73 نفر می رسد.

بارت-لنارد گفت که نهنگ ها در طول ماه های زمستان در چند سال گذشته بیشتر به تنگه جورجیا می آیند و او ناامید است که بیشتر حفاظت ها آن زمان را پوشش نمی دهند.

در اوایل این ماه، قانونگذاران در ایالت واشنگتن رای دادند که همه قایقرانان در آب های خود را ملزم کنند که حداقل 1000 یارد یا 914 متر از نهنگ های ساکن جنوب فاصله بگیرند که نسبت به قانون فعلی 400 یارد افزایش یافته است.

یک جفت اورکا در نزدیکی ساحل در تنگه خوان دو فوکا در سواحل BC شنا می کنند.
یک جفت اورکا در نزدیکی ساحل در تنگه خوان دو فوکا در سواحل BC شنا می کنند. (Kyle Bakx/CBC)

با فرض اینکه تغییرات توسط فرماندار جی اینسلی تایید شود، تا سال 2025 شروع نمی شود.

بارت-لنارد گفت که ای کاش تغییرات آمریکا زودتر رخ می داد و فکر می کند که اتاوا باید آنها را با قانون 1000 متر برای همه کشتی های غیرتجاری مطابقت دهد.

او گفت که قانون کنونی 400 متری کانادا برای نهنگ‌های ساکن جنوب مبتنی بر علم نیست و توانایی نهنگ‌ها برای اکولوکاسیون هنوز تحت تأثیر قایق‌ها در آن فاصله است.

عمر الغبرا، وزیر حمل و نقل، در این بیانیه می گوید که ضروری است تلاش ها برای اطمینان از محیطی آرام تر و امن تر برای گونه های نمادین و آسیب پذیر ادامه یابد.

جویس موری وزیر شیلات گفت نهنگ ها نماد اقیانوس آرام کانادا هستند و برای جوامع ساحلی و مردم بومی اهمیت فرهنگی دارند.

او گفت: «تدابیری که ما در سال 2023 اجرا می کنیم، تعهد کانادا به حفاظت از این پستانداران دریایی قابل توجه و حفظ اهمیت فرهنگی و زیست محیطی آنها را نشان می دهد.

بارت-لنارد گفت نهنگ های قاتل ساکن جنوب نزدیک به بالای زنجیره غذایی هستند و برای زنده ماندن به یک اکوسیستم کارآمد از بالا به پایین نیاز دارند.

یک نهنگ قاتل در عکسی با طول متوسط ​​در دریا دیده می شود.
یک نهنگ جوان اورکا در سال 2018 در Chatham Sound در نزدیکی شاهزاده روپرت، بریتیش کلمبیا، بازی می‌کند. یک محقق می‌خواهد افزایش فاصله نزدیک برای گونه‌های در حال انقراض را ببیند. (جاناتان هیوارد/ مطبوعات کانادا)

او گفت: «اگر ما بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که به ما کمک می‌کند این جمعیت نهنگ قاتل را حفظ کنیم، در واقع همه چیز را درست انجام می‌دهیم.»

وزارت شیلات همچنین در سال آینده روند مشاوره ای را برای در نظر گرفتن اصلاحاتی در قانون ماهیگیری برای نزدیک شدن به فاصله برای همه نهنگ های قاتل در سواحل اقیانوس آرام آغاز می کند.

در بیانیه ای از دولت فدرال آمده است: “هر گونه تغییر احتمالی در مقررات پستانداران دریایی بر اساس بازخورد شرکا و ذینفعان تا به امروز، به عنوان بخشی از روند مشاوره آینده، و همچنین توصیه های علمی خواهد بود.”