هدف عضو Ts’msyen First Nation احیای زبان بومی در معرض خطر از طریق یوگا است.

امیلی برایانت با پدربزرگ و مادربزرگش با Sm’algya̱x صحبت کرد، اگرچه بعداً با والدین و سایر بستگانش بیشتر به زبان انگلیسی صحبت کرد.

با این حال، از زمان شروع همه‌گیری کووید-19، برایانت – همچنین به نام Dm Syl Haaytk Gyibaaw، «کسی که در کنار گرگ‌ها ایستاده» در Sm’algya̱x نیز شناخته می‌شود – می‌گوید که زمان بیشتری را با مادربزرگ 90 ساله‌اش می‌گذراند. در نتیجه به زبان اول خود بیشتر صحبت می کند.

“در حال غرق شدن در خودم [in the language] برایانت، یکی از اعضای اولین ملت تسمسین، گفت: برای چهار سال گذشته خاطرات مادربزرگم را باز کرده است که هنوز هم اینجا با من است.

اکنون برایانت، هماهنگ کننده برنامه زبان گروه Kitsumkalum کشور، پروژه منحصر به فرد جدیدی را در شمال غربی پیش از میلاد رهبری می کند تا به احیای Sm’algya̱x کمک کند: با ترکیب کلمات از زبان به یوگا.

دستی که علامت مدیتیشن را نشان می‌دهد که روی یک پا قرار گرفته است.
امیلی برایانت و باوانی بریت مک‌دوگال میزبان کلاس‌های یوگا بوده‌اند که در آن شرکت‌کنندگان در طول تمرین کلمات Sm’algya̱x را سر می‌دهند. (PopTika / Shutterstock)

از اواسط فوریه، برایانت و دوستش، مربی یوگا، باوانی بریت مک‌دوگال، میزبان یک سری کلاس‌های یوگا مراقبه در عصرهای شنبه در تراس، بریتیش کلمبیا بوده‌اند.

شرکت‌کنندگان در طول تمرین یوگا کلماتی را به زبان Sm’algya̱x با مضمونی معنوی، مانند «قلب» سر می‌دهند. در حالی که کلاس برای افراد Ts’msyen، Nisga’a و Gitxsan طراحی شده است، همه می توانند به آن بپیوندند.

Sm’algya̱x یک زبان به شدت در خطر انقراض است که توسط مردم شمال غربی قبل از میلاد و آلاسکا صحبت می شود. به گفته اولین شورای فرهنگی مردم، مستقر در خلیج برنت وود در جزیره ونکوور، تنها 48 نفر در سراسر جهان به آن به عنوان زبان اول صحبت می کنند.

مک‌دوگال، که خود را به عنوان مهاجری با اصل و نسب بریتانیایی و جامائیکایی معرفی می‌کند، می‌گوید که تا زمانی که در سال 2011 از تورنتو به تراس برای دبیرستان نقل مکان کرد، چیزی در مورد جوامع بومی نمی‌دانست.

زنی با پیراهن سبز جلوی درختی در میان علف ها ایستاده است.
باوانی بریت مک دوگال در سال 2019 به عنوان یک کارگر برنامه جوانان به گروه Kitsumkalum Band پیوست. (ارسال شده توسط Bhavani Britt McDougall)

او می‌گوید که از آن زمان به فرهنگ Ts’msyen علاقه مند شده است و در سال 2019 به عنوان یک کارگر برنامه جوانان به گروه Kitsumkalum Band پیوست.

“[I have] او با جامعه آشنا شد و سپس متوجه شد و عاشق شد و واقعاً آتشی را که در میان مردمی که زبان را باز پس می گیرند روشن می کند تحسین می کند.”

سپیده دم شمال9:16بدن، ذهن و صدا

یک برنامه تراس در حال شانه زدن یوگا و Sm’algyax است

برایانت می‌گوید کلاس‌های یوگا به او انگیزه می‌دهد تا Sm’algya̱x را به افراد بیشتری در جامعه محلی تبلیغ کند و بیشتر از این زبان در زندگی روزمره خود استفاده کند.

او گفت: “Sm’algya̱x همان چیزی است که من آرزو دارم یک روز بدون صحبت انگلیسی با دیگران زندگی کنم.”

“برای دیدن بچه هایم [speaking] Sm’algya̱x با هم یک روز بدون انگلیسی هدف است.”