پلیس ونکوور ارزیابی اولیه مایلز گری را به تعویق انداخت

چندین آتش‌نشان که پس از ضرب و شتم که منجر به کشته شدن یک مرد غیرمسلح شد، برای اولین بار در صحنه حضور داشتند، در تحقیقات پزشکی قانونی در مورد مرگ او در روز سه‌شنبه شهادت می‌دهند، با یک کاپیتان بازنشسته که گفت پلیس دسترسی نیروهای امدادی اولیه به محل را به تاخیر انداخت.

چهار آتش نشان از اداره آتش نشانی برنابی در حال بررسی مرگ مایلز گری 33 ساله هستند که پس از درگیری خشونت آمیز با هفت افسر پلیس ونکوور در یک حیاط خلوت در سال 2015 جان باخت.

کاپیتان بازنشسته جان کمپبل به بازپرسی روز سه شنبه گفت که پلیس به آنها گفت که پس از رسیدن ماشین آتش نشانی در خیابان ژفره در نزدیکی مارین درایو منتظر بمانند. یک آتش نشان دیگر گفت که یک افسر آنها را به حیاط برد، اما پلیسی که همراه گری بود آنها را رد کرد.

افسری که ما را به بالای پله‌ها رساند، به همه حاضران در محل اعلام کرد که آتش‌سوزی اینجاست تا بیمار را ارزیابی کند، و پاسخ یکی از افسران این بود: «آتش‌سوزی این بیمار را در محل ارزیابی نمی‌کند. ستوان یانگ لی گفت: در زمان حاضر، زیرا او هنوز مبارز است.

بنابراین، به ما گفته شد که بیمار را ارزیابی نکنیم… ما تقریباً بالای پله‌ها نشستیم در حالی که افسران و بیمار روی زمین بودند، و درگیری در جریان بود.»

یک پلکان بتنی به حیاط خلوت جنگلی در یک خیابان مسکونی منتهی می شود.
راه پله منتهی به حیاط خلوت در خیابان جوفر در برنابی، پیش از میلاد، جایی که مایلز گری در جریان درگیری با افسران پلیس ونکوور کشته شد. (بن نلمز/سی بی سی)

لی گفت که می‌توانست گری را ببیند که روی شکمش دراز کشیده، دستبند بسته، با افسری روی سر یا گردنش مبارزه می‌کند، افسر دیگری بالای تنه‌اش، نفر سوم روی پاهایش و نفر چهارمی که قلاب را نگه داشته و پاهایش را به هم بسته است.

“در هر زمانی، آیا نگران این بود که آقای گری نتواند نفس بکشد، زیرا افسر پلیس سرش را روی زمین نگه داشته است؟” بعداً یک هیئت منصفه پرسید.

لی گفت: بله.

“فکر می‌کنم هرکسی در آن شرایط زیر سه مرد، سه نفر باشد و در حال تقلا باشد. من همیشه نگران این موضوع هستم. [that] امکان پذیری.”

کمبل گفت که او دستورات افسر یا دستور صبر را درک کرده است، به این معنی که گری تحت کنترل نبود و صحنه امن نبود.

کاپیتان سابق گفت که پلیس ابتدا از آتش نشانان خواست تا به دو افسر رسیدگی کنند، یکی از آنها پس از بریدن شاخه درخت پیشانی او و دیگری که به فک او اصابت کرده بود خونریزی داشت.

کمپبل، لی و یک آتش نشان دیگر به نام اسکات فریزل گفتند که گری در صورتش کبودی و خون قابل مشاهده بود. کمبل و لی گفتند که جراحات این مرد شامل دو چشم سیاه مانند “چشم های راکون” بود.

شهادت آنها با شواهد قبلی چند افسر پلیس که گفته بودند هیچ جراحت یا خون قابل مشاهده روی گری را به خاطر نمی آورند، در تضاد بود.

فریزل گفت: “در زمانی که من او را دیدم او به خوبی مهار شد.”

یک گزارش تحقیقاتی که در اوایل ماه جاری توسط سی‌بی‌سی نیوز به دست آمد، حاکی از آن بود که دو نفر از چهار آتش‌نشان گری را به یاد می‌آورند که هنوز در مقابل دستگیری مقاومت می‌کند، وقتی به آنها گفته شد که پس از رسیدن به او نزدیک نشوند، اما دو نفر دیگر گفتند که گری بی‌حرکت دراز کشیده بود قبل از اینکه پلیس او را به پشت بچرخاند. متوجه شد که نفس نمی کشد.

گزارش نهایی 278 صفحه ای که به عنوان بخشی از تحقیقات جداگانه در مورد رفتار پلیس نوشته شده است، می گوید که هر چهار آتش نشان گزارش دادند که چندین افسر را دیده اند که گری را در حالی که دستانش بسته شده بود و پاهایش سوراخ شده بود، نگه داشته اند.

در یک روز ابری، چهار نفر با عبارات موقر بیرون از پنجره شیشه ای کنار هم ایستاده اند.
عزیزان مایلز گری در بیرون از تحقیقات پزشکی قانونی در برنابی، بریتیش کلمبیا، در 18 آوریل تصویر شده اند. از سمت چپ: برادر شوهر گری، مایک ایسون، خواهر ملیسا گری، مادر مارگی گری و دوست خانوادگی ارین وایت. (جاستین بولین/سی بی سی)

گری در صحنه کشته شد. جراحات وی شامل شکستگی کاسه چشم، خونریزی مغزی و پارگی بیضه بود.

14 افسر پلیس که در جریان تحقیقات شهادت دادند، از زبان مشابهی برای توصیف رفتار گری با پلیس در طول مبارزه برای مهار او استفاده کردند.

آنها گفتند که گری پرخاشگر، تهدیدآمیز بود، قدرتی “فوق بشری” نشان می داد و به نظر می رسید که در حالت “حیوانی” قرار دارد – عرق می کند، غرغر می کند یا بر سر افسران به گونه ای غرش می کند که آنها نمی توانند بفهمند.

آنها همچنین گفتند که گری به نظر “دردی” نداشت و پس از اسپری فلفل، مشت زدن، زانو زدن، لگد زدن، ضربه زدن با باتوم و قرار دادن در خفه به مقاومت ادامه داد.

مردی سفیدپوست عضلانی با موهای کوتاه کوتاه قهوه‌ای، با تی‌شرت قرمز و شورت بلند مشکی در حال قدم زدن در امتداد خط ساحلی سنگی نشان داده شده است.  او به سنگی در یکی از دستانش نگاه می کند.
مایلز گری در یک عکس بدون تاریخ به تصویر کشیده شده است. (مارگی گری)

گری در ونکوور بود و به عنوان بخشی از عملیات تجاری خود در سیچلت، بریتیش کلمبیا، به فروشگاه لوازم گلفروشی تحویل می داد. تحقیقات ضبط‌شده از تماس‌های اولیه 911 را شنیده است که گزارش می‌دهد مردی آشفته به یک زن با شلنگ باغچه بیرون خانه‌اش در مارین درایو اسپری کرده است.

چهار افسر پلیس به تحقیق گفتند که معتقدند گری وضعیتی به نام «هذیان هیجان‌انگیز» را تجربه می‌کند، اصطلاحی که حالت آشفتگی را توصیف می‌کند و به عنوان توضیحی برای مرگ‌های ناگهانی و غیرمنتظره در حین تعامل با پلیس ذکر شده است.

هفته گذشته، لری مارزینزیک، رئیس پزشکی قانونی، آنچه را که او «یادداشت احتیاطی» درباره این اصطلاح خواند، به هیئت منصفه ارائه کرد.

او گفت، تا جایی که می‌داند، اکثر آسیب‌شناسان این اصطلاح را به عنوان علت مرگ نمی‌شناسند. پزشکی قانونی از هیئت منصفه خواست که به شواهد یک فرد غیرمجاز، مانند یک افسر، اهمیت کمتری بدهد.

یک متخصص پزشکی و همچنین امدادگران و پرسنل ناظر پلیس بریتیش کلمبیا، بعداً در تحقیقات با این اصطلاح صحبت خواهند کرد.

تحقیقات پزشکی قانونی نتیجه‌ای از مسئولیت قانونی ندارد، اما هیئت منصفه توصیه‌هایی با هدف جلوگیری از مرگ‌های مشابه در آینده ارائه خواهد کرد.