چرا برخی از کانادایی ها هزینه های خود را کاهش می دهند تا در تعطیلات «تجملاتی» هزینه کنند

خرج زندگی4:42چرا کانادایی‌ها بودجه‌بندی مغزی دوگانه دارند؟

مانند بسیاری از ما این روزها، جنیفر آنچان نیز بودجه خود را زیر نظر دارد. او از بازارهای آنلاین فروش کالاهای دست دوم در فیس بوک و کیجیجی خرید می کند و بیشتر از قبل به فروشگاه دلار رفته است.

آنچان، یک افسر صلح در Wetaskiwin، “من تمایل دارم قبل از تصمیم گیری در اطراف خرید کنم. بنابراین، می دانید، آنچه را که در فصل است بخرم یا آنچه را که در فروش است بخرم. و من تمایل دارم برای مدت طولانی از آن اقلام استفاده کنم.” Alta.، گفت خرج زندگی.

و زمانی که به ماشین نیاز داشت، یک هوندا آکورد کارکرده 2001 را به قیمت 1700 دلار خرید نقدی.

او گفت: “چند خراش دارد، چند فرورفتگی در بیرون دارد. اما او من را در زمان های سخت زیادی پشت سر گذاشته است.” (بله، ماشین یک “او” است – آنچان نام آن را گرترود گذاشت.)

زن در حال ژست گرفتن از سقف خورشیدی یک ماشین قرمز.
جنیفر آنچان از Wetaskiwin، آلتا، و هوندا آکورد 2001 خود را که با پول نقد خریداری کرد. (ارسال شده توسط جنیفر آنچان)

اما آنچان در زمان و زمان مناسب در سفر، تعطیلات و کنسرت با دوستانش ولخرجی می کند.

او گفت: “اگر چیزی مانند یک سفر جاده‌ای یا رفتن به کمپینگ یا چیزهای دیگر باشد، من تمایلی به بودجه برای این نوع تجربه‌ها ندارم. من فقط با جریان پیش می‌روم.”

بر اساس داده های جدید از ردیاب مخارج رویال بانک کانادا، آنچان تنها نیست. به‌روزرسانی ۶ آوریل آن نشان می‌دهد که کانادایی‌ها هزینه‌های خود را برای کالاهای اختیاری مانند لباس و رستوران کاهش می‌دهند، اما هزینه‌های مربوط به خدمات غیر ضروری همچنان قوی است.

در این گزارش آمده است: «کانادایی‌ها با وجود قیمت‌های بالاتر پرواز و هزینه‌های هتل، همچنان به تعطیلات خود ادامه می‌دهند.» در حالی که همچنین اشاره می‌کند که معاملات مواد غذایی تغییر قابل توجهی نداشته است.

این اطلاعات با برخی هشدارها همراه است: RBC می‌گوید ردیاب آن از داده‌های ناشناس از تراکنش‌های کارت اعتباری مشتریان کانادایی خود استفاده می‌کند، بنابراین این بیشتر تصویری از مشتریان RBC است تا کانادایی‌ها. به گفته بانک، این نمونه قابل توجه است، زیرا می تواند “ده ها میلیون تراکنش هفتگی کارت به ارزش میلیاردها دلار در هفته” را پوشش دهد.

یک نمودار میله ای و یک نمودار خطی
بر اساس گزارش ردیاب هزینه‌های رویال بانک کانادا از 6 آوریل 2023، کانادایی‌ها در ماه مارس تعداد کمتری از رستوران‌ها و خواربارفروشی‌ها را به فروش رساندند، اما همچنان برای سفر هزینه می‌کنند. (RBC Data & Analytics, RBC Economics)

تاندی توماس، دانشیار بازاریابی در دانشکده بازرگانی اسمیت دانشگاه کوئینز، می‌گوید که این نوع اغماض انتخابی به عنوان بودجه‌بندی مغزی تقسیم‌شده شناخته می‌شود.

او گفت: “آنها هزینه های مواد غذایی را کاهش می دهند. آنها برای صرفه جویی در هزینه، بسیاری از نیازهای روزمره را کاهش می دهند، و به عنوان مثال در تعطیلات به وفور هزینه می کنند.”

تا روزی که بمیرم با یک سطل مزخرف رانندگی خواهم کرد، اگر به این معنی باشد که به سفر برسم.– جنیفر آنچان

مطابق با نظرسنجی اخیر از شرکت تحقیقات بازار Narrative Research56 درصد از کانادایی ها برنامه هایی برای سفر در سال 2023 داشتند. از این پاسخ دهندگان، 25 درصد گفتند که قصد دارند به ایالات متحده بروند، 24 درصد برای سفر به داخل کانادا و 20 درصد برنامه هایی برای سفر به اروپا داشتند.

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بودجه‌بندی مغزی تقسیم‌شده در ایالات متحده اتفاق می‌افتد. در یک نظرسنجی از 2200 آمریکایی برای وال استریت ژورنال انجام شد در اوایل سال جاری، از هر 10 نفر، سه نفر گفتند که در ماه گذشته یک “کالای لوکس” خریداری کرده اند. حدود یک سوم از این پاسخ دهندگان گفتند که بیش از 100 دلار برای خرید هزینه کرده اند.

تماشا کنید: سود دلاراما با جستجوی معاملات برای خریدارانی که پول نقد ندارند افزایش می یابد

سود دلاراما با جستجوی معاملات برای خریدارانی که پول نقد ندارند افزایش می یابد

فروش در زنجیره تخفیف Dollarama نزدیک به 17 درصد افزایش یافته است زیرا کانادایی هایی که از نظر مالی در تنگنا قرار دارند در بحبوحه تورم بالا به دنبال معاملات هستند. اما فروشگاه های زنجیره ای مقرون به صرفه نیز از تورم مصون نمانده اند و با رقابت سختی از سوی رقبا روبرو هستند.

اسکریپ کنید و برای ولخرجی ذخیره کنید

Anchan از مخارج روزانه خودداری می کند تا بیشتر در دسته محدودتری از هزینه ها خرج کند. این موارد شامل موارد مراقبت شخصی مانند عطر، مراقبت از پوست و مو است، اما بیشتر در مورد تجربیاتی مانند سفر و رویدادهایی مانند کنسرت با دوستانش.

“زبان عشق اصلی من زمان با کیفیت است. بنابراین اگر کاری است که با شخص دیگری انجام می دهم یا اگر فرصتی است برای گذراندن وقت با کسی – یا وقت گذرانی با خودم، زیرا هنوز به همان اندازه مهم است – ترجیح می دهم انجام دهم. چون چیزی برای یادآوری دارم.”

اما حتی پس از آن، او سعی می کند تا حد امکان مراقب باشد. او در یک فروم معاملات مستقر در آلبرتا، معاملات سفر را انجام می دهد.

او گفت: «من عموماً از آن دسته مسافرهایی هستم که مقصدم هر چیزی است که در حال فروش است. “من به چین، استونی پرواز کرده ام، [the] هلند – همه سفرهای رفت و برگشت 500 دلاری.”

“خرج انتقام”

به گفته توماس، روند بودجه ریزی مغزی در زمان کنونی غیرعادی است، جایی که بسیاری از کانادایی ها فشار مالی ناشی از تورم بالا و نرخ های بهره بالا را احساس می کنند.

او گفت: «معمولاً در این موقعیت‌ها نمی‌توانیم ببینیم که مصرف‌کنندگان می‌گویند، «لغو کن، من تمام پولم را برای یک تعطیلات مجلل خرج می‌کنم».

عکس پروفایل زنی با موهای قهوه ای طول شانه
تاندی توماس دانشیار بازاریابی در دانشکده تجارت اسمیت دانشگاه کوئینز است. او می‌گوید غیرعادی است که مردم در برخی از دسته‌ها پس‌انداز می‌کنند اما در دوره‌ای با تورم بالا و نرخ‌های بهره بالا، هزینه‌های زیادی را برای برخی دیگر هزینه می‌کنند. (ارسال شده توسط تاندی توماس)

اما همه‌گیری چند ساله بسیاری از اولویت‌ها و نیازهای ما را تغییر داده است، به‌ویژه زمانی که سیاست‌های قرنطینه و محدودیت‌های سفر کاهش یافت.

توماس گفت: یک اصطلاح ممکن است بتواند آن را توضیح دهد: “خرج انتقام”.

“پسندیدن [they’re saying]”من نمی‌توانستم همه این کارها را در همه‌گیری انجام دهم، و اکنون همه آن را انجام خواهم داد. بیا جهنم یا آب بالا، من به این سفر می روم، می خواهم این چیزها را بخرم. من می خواهم این کار را انجام دهم.»

به گفته توماس، برخی از مردم ممکن است پولی را که به طور منظم در سفر در طول همه گیری خرج می کنند، پس انداز کرده باشند. اکنون که بسیاری از محدودیت‌های سفر برداشته شده است، آنها می‌توانند «کوچک طلایی» خود را که در چند سال گذشته جمع‌آوری کرده‌اند، خرج کنند.

البته این وضعیت همه را توصیف نمی کند. او گفت: “گروهی از مصرف کنندگان هستند که از نظر مالی به شدت با مشکل مواجه شده اند” و اصلاً این تجمل را ندارند.

توماس خاطرنشان کرد که همه هزینه‌های سفر ممکن است یک “تعطیلات مجلل” نباشد – همچنین می‌تواند سفرهایی برای دیدن خانواده‌هایی باشد که مدتی طولانی قادر به دیدن آنها نبوده‌اند.

Anchan به زودی به هند می رود تا این کار را انجام دهد. او آخرین بار در اوایل سال 2020 با خانواده اش ملاقات کرد. و اگر از او بپرسید که آیا ارزش خرید اجناس دست دوم و رانندگی با ماشینی را دارد که بتوانید آن را بخرید، او به شما پاسخ مثبت خواهد داد.

او گفت: «تا روزی که بمیرم، اگر به این معنی باشد که به سفر بروم، یک سطل آشغال می‌رانم».