چگونه دود آتش سوزی بر سلامت طولانی مدت تأثیر می گذارد؟ محققان در تلاش برای کشف این موضوع هستند

دوز24:44آلاینده های جوی چگونه بر سلامت من تأثیر می گذارند، به ویژه در اطراف دود آتش سوزی؟

فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا شروع زودهنگام است و بیش از یک میلیون هکتار تنها در آلبرتا سوخته و هزاران نفر مجبور به تخلیه خانه‌های خود در غرب کانادا و بخش‌هایی از ماریتایمز شده‌اند.

دود آتش‌سوزی نیز بر کیفیت هوای میلیون‌ها نفر در این کشور تأثیر گذاشته و اثرات کوتاه‌مدتی برای سلامتی مانند سوزش چشم، گلودرد، سرفه و سردرد ایجاد کرده است.

اگر یک بیماری زمینه ای تنفسی یا قلبی عروقی دارید، بیشتر در معرض خطر هستید.

سارا هندرسون، اپیدمیولوژیست که در مورد دود آتش سوزی تحقیق می کند، به دکتر برایان گلدمن، مجری CBC گفت: «من همیشه در مورد افراد مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی مانند آسم و COPD مانند قناری ها در معدن ذغال سنگ دود آتش سوزی صحبت می کنم. دوز.

هندرسون، مدیر علمی خدمات بهداشت محیط در مرکز کنترل بیماری BC، گفت: «آنها نسبت به آن بسیار حساس هستند و نسبت به دود آتش سوزی بیش از سایر انواع آلودگی هوا حساس هستند.

یک نفر روی نیمکت پارک دراز کشیده در حالی که دو نفر در میان هوای مه‌آلود و دودی که در منظره کوهستانی دیده می‌شود از کنار آن عبور می‌کنند.
آسمان دود آلود در ونکوور در 18 مه. نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض دود آتش سوزی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای کسانی می شود که مشکلات قلبی زمینه ای دارند. (بن نلمز/سی بی سی)

همانطور که کانادایی‌ها یاد می‌گیرند با اثرات فوری دود آتش‌سوزی بر سلامتی مقابله کنند – از اجرای تصفیه‌کننده‌های هوای داخل ساختمان گرفته تا تنظیم برنامه‌های بیرونی – محققان به تدریج در مورد تأثیرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض دود بر بدن اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند.

آنها می گویند که این یک حوزه تحقیقاتی مهم است، زیرا تعداد بیشتری از ما در سال های آینده – و به میزان فزاینده – در معرض دود قرار خواهیم گرفت. شدت و اندازه آتش سوزی ها افزایش می یابد.

هندرسون می‌گوید: «آنچه که ما می‌بینیم این است که جوامع در یک تابستان نوردهی‌های بسیار بزرگی دارند، یا نوردهی‌هایی که هفته‌ها یا ماه‌ها تابستان پس از تابستان طول می‌کشد.

ما هنوز شواهد زیادی در مورد تأثیرات این الگوهای بلندمدت بر سلامتی نداریم.»

چه چیزی دود آتش سوزی را مضر می کند؟

هندرسون گفت ترکیب شیمیایی دود آتش سوزی پیچیده است.

او گفت: “این بستگی به این دارد که چه چیزی می سوزد، بستگی به این دارد که چقدر می سوزد، و بستگی به شرایط آب و هوایی اطراف آتش دارد. بنابراین ترکیب گازها و ذرات بسته به آن شرایط می تواند واقعا متفاوت باشد.”

یکی از خطرات شناخته شده دود آتش سوزی، ذرات معلق است که در میکرومتر یا میکرون اندازه گیری می شود. هر ذره کوچکتر از 2.5 میکرون – معروف به PM2.5 – می تواند به ریه ها نفوذ کرده و از سد خونی مغزی عبور کند.

مردی روی نیمکتی نشسته و سگی به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی آلبرتا به افق مه آلود کلگری نگاه می‌کند.
دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در 16 مه کلگری را فرا گرفت. محققان می‌گویند شواهد بیشتری در مورد تأثیرات سلامت روان آتش‌سوزی‌ها و دود آتش‌سوزی‌های جنگلی مورد نیاز است. (جیمز یانگ/سی بی سی)

اما اینکه دقیقاً چه چیزی در آن PM2.5 وجود دارد به موادی که می سوزند بستگی دارد: پوشش گیاهی یا ساختارها و سوخت های ساخت بشر.

هندرسون گفت که دود ناشی از آتش سوزی که مواد ساخت بشر را می سوزاند پیچیده تر خواهد شد.

او گفت: «وقتی در مورد جوامع یا خانه‌هایی که در حال سوختن هستند صحبت می‌کنیم، مواد زیادی وجود دارد و بنابراین یک نوع دود بسیار غلیظ است.

دود آتش سوزی در کوتاه مدت

هندرسون گفت: هنگامی که PM2.5 وارد ریه‌های شما می‌شود، سیستم ایمنی بدن شما مانند روشی که با یک ویروس یا باکتری درمان می‌کند، کار می‌کند.

اما آن ذرات ریز دود را نمی‌توان آنطور که ویروس‌ها یا باکتری‌ها می‌توانند از بین ببرند، بنابراین سیستم ایمنی بدن شما به کار خود ادامه می‌دهد.

دکتر کورتنی هوارد، پزشک اورژانس در Yellowknife که در مورد آتش سوزی های جنگلی و سلامت تحقیق می کند، گفت که این می تواند باعث التهاب سیستمیک در بدن شود که می تواند در طول زمان منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی شود.

مردم در پارکی در کنار آب قدم می زنند و دود در هوای اطراف کوه های پشت سرشان دیده می شود.
آتش‌سوزی‌های جنگلی در اطراف کلونا، پیش از میلاد در ماه مه، باعث کاهش کیفیت هوا در شهر شد. (وینستون سیتو/سی بی سی)

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به مشکلات قلبی زمینه ای دارند افزایش خطر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی پس از قرار گرفتن در اطراف دود آتش سوزی.

هاوارد گفت، در کنار افرادی که بیماری های تنفسی یا قلبی عروقی دارند، کودکان خردسال و زنان باردار از آسیب پذیرترین افراد در برابر اثرات دود آتش سوزی هستند.

هاوارد می‌گوید: «کوچولوها به ازای هر واحد وزن بدنشان سریع‌تر از افرادی که جثه بزرگ‌تر هستند نفس می‌کشند و بنابراین در نهایت نسبت به بزرگسالان در سطح مشابهی از آلودگی هوا بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند».

هندرسون گفت، نوزادان بسیار جوان نگران کننده هستند، زیرا ریه های آنها بسیار حساس است و همچنان در حال رشد است.

او گفت که اگر این رشد توسط دود آتش سوزی مختل شود، می تواند به معنای مشکلات ریوی در طول زندگی آنها باشد.

تماشا کردن / چرا نوا اسکوشیا شروع سختی برای فصل آتش سوزی دارد؟

پشت آتش‌سوزی‌های نوا اسکوشیا چیست؟ | در مورد آن

دو آتش سوزی جنگلی که بیش از 7000 هکتار زمین را پوشانده است، بیش از 15000 نفر را مجبور به ترک خانه های خود در نوا اسکوشیا کرده است. اندرو چانگ با دیوید فیلیپس از Environment Canada صحبت می کند که چگونه آتش سوزی ها به سرعت از کنترل خارج شدند و این که چگونه می تواند شروع یک فصل چالش برانگیز باشد.

هندرسون نیز اشاره کرد مطالعاتی که انجام شده است بر اثرات دود آتش سوزی روی جنین های در حال رشد

او گفت: «واقعاً به اندازه کافی وجود ندارد که بتوانیم در مورد نتایج فوق العاده مطمئن شویم، اما آنچه می بینیم این است که وزن نوزادان هنگام تولد کمی کمتر است.

همچنین شواهدی در مورد خطر بالاتر زایمان زودرس برای افراد مبتلا به دیابت بارداری که در معرض دود آتش سوزی قرار دارند، وجود دارد. برخی شواهد در مورد نقایص مادرزادی، او افزود.

دود با افزایش نرخ سرطان مرتبط است

مطالعاتی وجود دارد که نرخ بالای سرطان را با قرار گرفتن در معرض دود آتش سوزی مرتبط می کند، از جمله یک مطالعه در سال 2022 در Lancet که به داده های جمعیت در کانادا در طول 20 سال نگاه کرد.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود آتش سوزی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و تومورهای مغزی را افزایش دهد، اما نویسندگان این مطالعه گفتند که کار بیشتری لازم است.

اگرچه این موضوع مربوط به آتش سوزی جنگلی نیست، هندرسون به تحقیقات استرالیا در مورد قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتش سوزی معدن زغال سنگ در سال 2014 اشاره کرد که برای هفته ها جامعه مجاور را تحت تاثیر قرار داد.

“آنچه آنها می بینند این است برخی از نرخ های بالاتر سرطان در آن جامعه هندرسون گفت که آنها توانستند ظرف پنج سال پس از وقوع آتش سوزی آن را شناسایی کنند.

تحقیقات بیشتری در مورد تأثیرات سلامت روان مورد نیاز است

محققان می گویند که تأثیرات سلامت روان باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

هاوارد گفت: «هنوز ادبیات زیادی در مورد تأثیرات سلامت روان آتش‌سوزی‌های جنگلی وجود ندارد. آنچه ما داریم نشان می‌دهد که تأثیر نامطلوب بر سلامت روان ما دارد».

هندرسون گفت و PM2.5 می تواند تأثیرات مستقیمی بر خود مغز داشته باشد یک مطالعه اخیر در مورد شناخت در دوره های دود با استفاده از داده های Lumosity، یک پلت فرم آموزش مغز.

هندرسون می‌گوید: «آنچه ما دیدیم این بود که وقتی هوا دود می‌شد، این کاهش‌های کوچک در عملکرد شناختی افراد وجود داشت.

مطالعه ارتباط بین دود سیگار و فصل آنفولانزا را نشان می دهد

مطالعه ای در سال 2020 در Environment International از داده های بیمارستانی برای بررسی میزان آنفولانزا پس از فصل آتش سوزی در ایالت مونتانا، که معمولاً از جولای تا سپتامبر ادامه دارد، استفاده کرد.

ارین لندگوث، نویسنده اصلی این مطالعه، دانشیار دانشکده علوم بهداشت عمومی و جامعه در دانشگاه مونتانا، گفت: این مطالعه نشان داد که پس از یک فصل بد آتش‌سوزی، میزان آنفولانزا در مونتانا سه تا پنج برابر بیشتر از حد معمول بود.

لندگوث گفت که از یافته‌های خود مبنی بر اینکه چه مدت پس از فصل آتش‌سوزی نرخ‌های بالاتر آنفولانزا وجود دارد، شوکه شده است، با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات قبلی آلودگی هوا بر روی اثرات کوتاه‌مدت سلامتی در روزهای پس از قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی متمرکز شده بود.

او هشدار داد که نتایج مطالعه‌اش را نمی‌توان به سایر ایالت‌ها یا کشورها تعمیم داد، و همچنین نباید از آنها برای نتیجه‌گیری درباره آنچه در بدن به دلیل دود آتش‌سوزی می‌گذرد استفاده کرد.

لندگوث و تیمش در حال حاضر مدل هایی را برای تمام غرب ایالات متحده برای آنفولانزای مرتبط با آتش سوزی، بر اساس تحقیقات مونتانا اجرا می کنند.

لندگوث گفت: “این واقعا مهم است که ما درک کنیم و بتوانیم نتایج را به روشی معنادار تعمیم دهیم.”