گاهی اوقات تاریخ دردناک ، همیشه زیبا از باغ های ژاپن در غرب کانادا به طور مستند بررسی می شود

مستند جدیدی از شرکت کالینو سوم پروداکشنس مستقر در کالگری ، تاریخچه پیچیده باغبانی ژاپن در غرب کانادا را از طریق سه باغ منحصر به فرد و کاملا متفاوت روایت می کند ، در حالی که زندگی باغبان استاد فقید روی تومومیچی سومی را دنبال می کند.

باغ Nitobe UBC در ونکوور بازتابی از تأثیرات اولیه ژاپنی ها در ساحل غربی است. باغ ژاپنی Nikka Yuko در Lethbridge منعکس کننده چشم انداز بی نظیر چمنزارهای آلبرتا است.

و باغ صلح Heiwa Teien در نیو دنور ، قبل از میلاد ، به یاد کسانی است که در طول جنگ جهانی دوم در آنجا بستری شده اند – از جمله معروف سومی ، که داستان زندگی آنها از طریق مستند 60 دقیقه ای بافته شده است.

وام گرفته شده از طبیعت اکنون برای پخش بر اساس تقاضا در CBC GEM در دسترس است. از تلویزیون CBC پخش خواهد شد کاملا کانادایی مجموعه مستند شنبه در آلبرتا و قبل از میلاد ساعت 7 بعد از ظهر

این مستند از طریق داستان زندگی سومی ، که در نیو دنور ، قبل از میلاد مأموریت داشت ، به تاریخ تاریک اردوگاه های اجباری ژاپن می پردازد. او بعداً برای طراحی باغ صلح Heiwa Teien در محوطه اردوگاه بازگشت.

  • تماشا کنید | در زیر از جریان Nature در CBC Gem وام گرفته شده است

از طریق مصاحبه های اول شخص ، وام گرفته شده از طبیعت تاریخچه خانوادگی شهروندان کانادایی ژاپن را که در طول جنگ و بعد از آن مجبور به اردوگاه شده و مجبور به حرکت به سمت شرق شدند ، بررسی می کند.

داستان سه باغ ژاپنی ، از سه مقطع زمانی مختلف ، تاریخ و میراث باغ های ژاپن در غرب کانادا را روایت می کند.

یکی از بعیدترین و روحیه آورترین داستان ها ، داستان باغ ژاپنی Nikka Yuko است که در سال 1967 به عنوان نمادی از دوستی بین المللی در لتبریج ، آلتا ایجاد شد.

دیوید تاناکا ، عضو هیئت مدیره باغ ژاپنی نیکا یوکو در لتبریج ، می گوید: “زیبایی باغ ژاپنی در اینجا پیوند زده شده است ، اما باغی مانند این در ژاپن پیدا نخواهید کرد ، زیرا نمایانگر جنوب آلبرتا است.”

“بنابراین حتی این طرح نشان دهنده جنوب آلبرتا است ، بنابراین سنگها سنگهای کانادایی هستند ، سنگها سنگهای آلبرتا هستند.”

ریو سوگیاما سرایدار باغ یادبود Nitobe در ونکوور است. (نیکولا واگ)

توش کاناشیرو ، که ناظر ساخت و ساز باغ بود ، اهمیت سنگها را برای هر باغ ژاپنی توضیح می دهد.

كاناشیرو می گوید: “صخره های موجود در یك باغ ژاپنی تقریباً شبیه ساختار استخوانی انسان است. این قسمت اساسی است ، اشكال مختلف ، اشكال مختلف ، اتصالات مختلف.”

“با این حال ، به محض تکمیل باغ ، به نوعی در تقارن کل صحنه ناپدید می شود ، و در نتیجه ، بسیاری از مردم متوجه آن نمی شوند. اما اگر شما یک عاشق واقعی باغ هستید ، این احتمالاً اولین چیز است شما می خواهید نگاه کنید. “

باغ ژاپنی Nikka Yuko در Lethbridge در سال 1967 ساخته شده است و دارای زیبایی زیبایی منحصر به فرد کانادایی است. (نیکولا واگ)

آل وایت ، سرپرست سابق نیكا یوكو در لتبریج ، می گوید كه به او سپرده شدن باغ مانند هدیه دادن به یك قطعه هنری است و مسئولیت آن را به همراه دارد.

وایت می گوید: “شما همه چیز را کاملاً شخصی می شناسید و بنابراین باغ شخصی می شود.” “این کار من بوده است. مثل این است که به من نقاشی یا مجسمه ای داده شود تا از آن مراقبت کند ، درست به قلب می رود.”

برای بسیاری در لتبریج ، باغ چیزی بزرگتر را نشان می دهد.

كناشیرو می گوید: “این باید یك مطالعه موردی باشد كه كانادا می خواهد باشد.”

“این همان چیزی است که آنها ادعا می کنند ، چند فرهنگی ، چند قومی هستند ، فرهنگ همه را می پذیرند و از آن لذت می برند. مشکل این است که ما آن را صحبت می کنیم و همیشه این کار را نمی کنیم. این یکی به دست آمد ، اما هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند.”

چیزی که اکثر مردم می توانند در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند این است که باغ های ژاپن احساس آرامش ایجاد می کنند.

توش كاناشیرو ، ناظر ساخت و ساز در باغ ژاپنی نیكا یوكو در لتبریج. (نیکولا واگ)

تاناکا می گوید: “در حال حاضر ، به نظر می رسد یک قبیله سازی واقعی در حال انجام است ، و نه به روش خوب.” “من فکر می کنم باغ به نوعی نمادی است که نیازی به قبیله سازی نیست ، شما هنوز هم می توانید از فرهنگ دیگری لذت ببرید اما همچنان آن را به عنوان یک فرهنگ کانادایی ادعا کنید. و من فکر می کنم این یکی از کارهایی است که باغ انجام می دهد … اینجا است برای کل جامعه “

به همین روشی که باغ لتبریج بازتابی از آن مکان است ، باغ صلح Heiwa Teien در نیو دنور به نوعی بازتابی از تجربه افراد در آن زمان در اردوگاه های داخلی است.

و باغ بزرگ Nitobe در محوطه UBC در ونکوور همیشه نمایانگر یک سنت باغبانی ژاپنی بوده است – که در یک چشم انداز کانادایی انجام می شود.

با طراحی مجدد اخیر باغ نیتوبا ، بسیاری از افراد جامعه محلی به دلیل حذف ورودی از جامعه باغبانی ژاپن-کانادا ، خشمگین شدند.

برخی معتقدند که طراحی جدید ، که روندهای فعلی ژاپن را منعکس می کند ، تأثیر سنت های ژاپنی-کانادایی و چشم انداز کانادا را نادیده گرفت.

Nitobe Garden ، در محوطه UBC در ونکوور ، با یک طراحی مجدد بحث برانگیز روبرو شده است ، که برخی احساس می کنند جامعه باغبانی ژاپنی-کانادایی ونکوور را کنار گذاشته است. (نیکولا واگ)

جودی هانازاوا ، رئیس این انجمن می گوید: “این باغداران ژاپنی ونکوور را مستثنی کرد ، و ارتباط من و انجمن شهروندان کانادایی ژاپن با جامعه را حذف کرد.”

“همه اینها بخشی از چگونگی نگاه این جامعه به راههای ایجاد و تعلق خاطر است ، در تصویر بزرگتر. من فکر می کنم از آن می توان عبرت گرفت. … در اینجا احساس دوگانه ای از هر دو احساس مثبت در مورد باغ وجود دارد ، تقریبا یک غرور – زیرا بسیار زیبا است – بلکه دردی نیز دارد. “

باغ صلح Heiwa Teien در نیو دنور ، قبل از میلاد (نیکولا واگ)

وام گرفته شده از طبیعت توسط گیلوم کارلی کارگردانی شده و با همکاری صندوق مستند راجرز ، صندوق رسانه ای کانادا و صندوق رسانه ای آلبرتا در همکاری با شرکت پخش تلویزیونی کانادا تولید شده است.


وام گرفته شده از طبیعت از جمعه 13 نوامبر به صورت ملی در CBC Gem پخش می شود و در تاریخ 14 نوامبر ، ساعت 7 از تلویزیون CBC در آلبرتا و قبل از میلاد پخش می شود.