یک معلم یک ژاکت کش باف پشمی 8 دلاری را در یک مغازه دستفروشی به دست آورد. شاگردانش را به بخشی از تاریخ ژاپنی کانادا هدایت کرد

هنگامی که مایک وود یک ژاکت کش باف پشمی به قیمت 8 دلار در یک مغازه صرفه جویی در زادگاهش پرنس جورج، بریتیش کلمبیا خرید، هیچ چیز در مورد تاریخچه این کالا نمی دانست.

معلم دبستان نیز انتظار نداشت که پس از آویختن ژاکت کش باف پشمی در کلاس درس خود، آنقدر کنجکاوی را در دانش‌آموزان کلاس پنجم و ششم برانگیزد و در نهایت منجر به پروژه‌ای در مدرسه درباره تاریخ اولیه ژاپنی‌های کانادایی شد.

دانش‌آموزان وود در مدرسه علم و فناوری برت ادواردز در شمال کاملوپس دریافتند که لوگوی ژاکت متعلق به یک تیم بیسبال ژاپنی کانادا به نام North Kamloops Mohawks است که در دهه 1950 تأسیس شد.

وود می گوید که به تحقیقات شاگردانش افتخار می کند، جایی که آنها همچنین متوجه شدند که اکثر اعضای تیم در طول جنگ جهانی دوم به اردوگاه های بازداشت فرستاده شده اند.

او گفت: “برنامه درسی جدید ما در سال قبل از میلاد مانند این است که … به بچه ها اجازه می دهیم یادگیری به کجا می رسد.” “این فقط یک نمونه کامل از راهنمایی بچه ها بود که چه اتفاقی می افتد.”

او می‌گوید که شاگردانش وقتی مقاله‌ای را در اینترنت پیدا کردند که ریشه‌های تیم را فاش می‌کرد، متوجه می‌شدند که موهاوک‌ها یک تیم هاکی هستند یا فوتبال.

بخشی جدایی ناپذیر از Kamloops

به گفته نویسنده جورج اویدا، رئیس سابق مرکز فرهنگی کانادایی Kamloops ژاپن و برادر شوهر گورد میهارا، بازیکن موهاوک، گروهی از مردان جوان در 20 سالگی باشگاه ورزشی Kamloops Nisei (KNAC) را در سال 1952 به عنوان راهی برای نشان می دهد که ژاپنی های کانادا بخشی جدایی ناپذیر از Kamloops بودند. کلمه “nisei” به معنای نسل دوم کانادایی های ژاپنی است.

«بعد از جنگ، ما کاملاً مشکل نژادپرستی داشتیم [against] ژاپنی،” Uyeda، 78، به CBC News گفت.

“[The team] سعی کرد القا کند [in people’s minds] آنها ورزشکاران خوبی بودند و برای جامعه کملوپس خیلی خوب عمل کردند.”

گروهی از مردان با لباس بیسبال برای عکس خانوادگی در صف ایستاده اند.
تیم بیسبال North Kamloops Mohawks، که قبلاً باشگاه ورزشی Kamloops Nisei بود، در سال 1952 توسط گروهی از مردان ژاپنی کانادایی در 20 سالگی تشکیل شد، که بسیاری از آنها در طول جنگ جهانی دوم به اردوگاه های اسارت فرستاده شدند. (ارسال شده توسط کن کوچی)

KNAC که بعداً نام خود را به North Kamloops Mohawks تغییر داد، پیش از انحلال در سال 1957 به دلیل کمبود بازیکنان ژاپنی، دو قهرمانی متوالی BC League و دو تورنمنت لیگ بیسبال داخلی BC را به دست آورد.

تیم به عضویت در آمد تالار مشاهیر ورزشی کاملوپس در آوریل 2013 برای افتخاری که برای جامعه ژاپنی کانادا و شهر به ارمغان آوردند.

سپیده دم کملوپس7:13یک ژاکت کش باف پشمی قدیمی الهام بخش تحقیقات دانش آموزان کلاس کملوپس در مورد تاریخ اولیه ژاپنی کانادا بود

معلم مایک وود و دانش‌آموزانش در مدرسه علم و فناوری برت ادواردز با داگ هربرت از CBC در مورد اینکه چگونه ژاکتی که از یک فروشگاه دست‌فروشی خریداری شده بود، الهام‌بخش یک پروژه تحقیقاتی ترم‌ساله در تیم بیسبال North Kamloops Mohawks صحبت کردند.

“درس هایی در مورد اخلاق ورزشی، استقامت، نژادپرستی”

وود می‌گوید که دانش‌آموزان اویدا را برای مصاحبه به مدرسه دعوت کردند، جایی که او یک ژاکت چرمی قهوه‌ای و سفید با نشان‌های KNAC و Mohawks به آنها نشان داد.

Uyeda همچنین دانش‌آموزان را تشویق کرد که از مرکز فرهنگی کانادایی Kamloops بازدید کنند تا در مورد تاریخ اردوگاه‌های بازداشت بیشتر بیاموزند و از موزه و آرشیو Kamloops برای یافتن بریده‌های روزنامه‌های قدیمی درباره تیم کمک بگیرند.

یک ژاکت قهوه ای و سفید با یک لوگو در داخل یک قاب با پس زمینه قرمز قرار گرفته است.
جورج اویدا، رئیس سابق مرکز فرهنگی کانادایی Kamloops ژاپن، به دانش‌آموزان مدرسه علم و فناوری برت ادواردز یک ژاکت چرمی با آرم موهاوکس نشان داد. (داگ هربرت/سی بی سی)

وود درباره دانشجویان گفت: «هیچ چیز واقعی تر از این نیست که یک روزنامه نگار تحقیقی باشید و این اطلاعات را به تنهایی پیدا کنید.

دانش‌آموزان با اطلاعات و عکس‌هایی از آرشیو و خانواده‌های اعضای تیم، کارت‌های بیسبال را با حضور هر ۲۳ بازیکن ساختند و مقاله‌ای درباره تاریخچه تیم نوشتند.

آنها می نویسند: «این داستان می تواند به ما درس هایی در مورد اخلاق ورزشی، پشتکار، نژادپرستی و قضاوت نکردن کتاب از روی جلد آن بیاموزد.

Uyeda می گوید که خوشحال است که بخش مهمی از تاریخ ژاپن کانادا را با دانش آموزان به اشتراک می گذارد.

امیدوارم دانش‌آموزان از گذشته و آنچه در آن زمان در طول جنگ برای جامعه ژاپنی رخ داد، بیاموزند.»

وود می‌گوید که این پروژه بازخوردهای مثبت زیادی از مدیر و معلمان دیگر دریافت کرد و افزود که او در نظر دارد ژاکت کش باف پشمی را همراه با مقاله دانش‌آموزانش به تالار مشاهیر ورزشی کاملوپس اهدا کند.